Selecteer een pagina

STRATEGIE

Gooi jij geld overboord?

Jerry van Staveren,
Business Coach & Online Strateeg

6 Maart 2017

Wist je dat bedrijven gemiddeld tussen de 9 en de 12% van hun bruto omzet reserveren voor marketing activiteiten?

Dat houdt dus effectief in dat wanneer jouw omzet rond de €700.000 ligt, er ongeveer €70.000 gereserveerd is voor daadwerkelijke business groei. Voor meer zichtbaarheid, voor meer bezoekers/volgers en meer onderscheidend vermogen t.o.v. jouw concurrenten.

Dit is geen hogere wiskunde en vaak kan deze berekening op een simpel servetje al worden uitgeschreven.

Waar de echte hogere wiskunde aan te pas komt is hoe dit marketingbudget vervolgens gespendeerd gaat worden, en vooral welke keuzes daarin gemaakt worden.

bron Nielsen

Alhoewel internetbestedingen procentueel alle concurrentie ver achter zich laat, is de realiteit dat verreweg het meeste budget nog steeds in televisie commercials gestoken wordt. TV staat dan ook eenzaam aan kop met ruim de helft van alle mediabestedingen.

Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld €3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje vertonen op prime-time kan zelfs oplopen tot €40.000 a  €50.000,-.

Hierbij kan je denken aan een spotje in de rust van een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal gedurende het Europees- of Wereldkampioenschap. Een commercial uit laten zenden op rtl4 tussen één van de populairste programma’s in de avond kan ook een kostenplaatje bevatten van ruim €30.000,-. (bron: wat kost een tv reclame)

Dat is dus al de helft van het complete marketingbudget van een bedrijf dat €700.000 omzet…. Voor één spotje van slechts 30 seconden.

Wanneer ik bedrijven spreek die veel budget spenderen aan TV commercials geven ze vaak aan dat ze dit doen omdat TV nog steeds het grootst is qua bereik (nostalgisch zou je ze haast kunnen noemen) en dat ze in het rapport dat ze ontvangen goed te zien is dat veel mensen die specifieke reclame af kijken (er wordt tenslotte niet gezapt, dus ze moeten wel geïnteresseerd zijn).

En ik moet toegeven, het spreekt natuurlijk tot de verbeelding: 750.000 mensen die jouw commercial hebben “gezien” en niet hebben weg gezapt.

Of dit €30.000 voor 30 seconden waard is laat ik aan jouw oordeel over.

Wat deze ondernemers echter wel vergeten of simpelweg over het hoofd zien is dat wat de meeste mensen doen zodra het reclameblok begint, en wat jij hoogstwaarschijnlijk zelf ook keer op keer doet:  Je pakt jouw mobiele telefoon om te kijken of je nog mail hebt ontvangen, er nog iets leuks op Facebook staat of om dat Whatsapp berichtje te lezen.

Zappen? Waarom zou je dat op dat moment doen? Maar jouw volledige aandacht was vast bij alle reclames die de revue passeerden tijdens het reclameblok en je toonde daar oprechte interesse in, toch? Je kan ze vast allemaal moeiteloos opnoemen…

Maar welke opties heb je dan?

 

  • Andere media zoals magazines bieden je ook de mogelijkheid tot zichtbaarheid, branding en bedrijfsidentiteit. Meestal beginnen de prijzen in papieren magazines bij ongeveer € 1000 per pagina in kleur en gaan tot soms wel € 10.000 per pagina in bepaalde publicaties. Sommige tijdschriften hebben een heel specifieke lezerskring. U zult daar meer reclame kosten betalen, want u bereikt dan gericht uw doelgroep.
  • Voor Outdoor Advertising formaten, kunnen de prijzen variëren van ongeveer € 2000 voor mobiele billboards op voertuigen tot € 7-8000 per maand voor grote billboard reclame op drukke winkelstraten of langs de weg.
  • Bij Radio variëren de reclame kosten enorm en zijn sterk afhankelijk van het tijdvak en de lengte van advertentie. Een typisch slot van 25 seconden kost zo tussen de 250 euro – € 1000 per week, afhankelijk van de frequentie, de zender en het aantal luisteraars.
  • Met advertenties in de dagbladen kijkt men meestal naar de grootte van de advertentie en uiteraard op welke pagina de advertentie zichtbaar is. Hier speelt de oplage van de krant een belangrijke rol ten aanzien van de reclame kosten.

Vaak wordt de keuze in advertentiekanalen gemaakt op basis van een nostalgisch gevoel en vertrouwen.

Een advertentie van 10 jaar geleden die goed liep, de resultaten van een folder van een jaar of 14 geleden of die lovende reacties uit jouw netwerk na het zien van jouw TV spotje een aantal jaar terug.

Dat gevoel wordt de doorslaggevende factor voor de marketingkeuzes. En uiteraard is dat natuurlijk ook nog eens lekker vertrouwd. Daar ben je mee bekend, ken je de contactpersonen van en heb je dat kunstje al vaker van gedaan.

Maar ze vergeten dat de markt van 10 jaar geleden niet meer de markt van nu is.

10 jaar geleden speelde iedereen nog Snake op een Nokia telefoon waar je alleen mee kon bellen of sms’en. Een telefoon die een week lang niet opgeladen hoefde te worden en tegen een stootje kon. Kan jij je dat nog voorstellen?

Maar dat de tijden sterk zijn veranderd staat vast. De markt van vorige maand is zelfs niet eens meer de markt van nu. Dat kan je angstig maken of ongemakkelijk doen voelen, maar je kan ook de kansen die het biedt omarmen, want die zijn vele malen groter.

 

Benchmark

Op Facebook zijn dus op dagelijkse basis miljoenen Nederlanders actief. Maar daar stopt het niet met de kansen. Online opereren biedt je namelijk overweldigende mogelijkheden om jouw doelgroep specifiek te bepalen en nog mooier: te Targeten

Facebook geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om gegevens van jouw meest waardevolle klanten in te laden en vervolgens jouw campagnes uitsluitend te tonen bij mensen die exact ditzelfde gedrag vertonen. Hoe waardevol zou dit voor de effectiviteit van jouw marketingbudget zijn?

Uiteraard moet je wel weten wat je doet, hoe je dit doet en wanneer je dit moet doen. Maar gelden diezelfde regens niet voor elk media kanaal?

Waar het zich echter nog meer onderscheidt is in het feit dat je jouw campagnes een specifiek doel kan opgeven. Een conversie doel. Wat dit inhoudt is dat jij letterlijk tegen facebook kan zeggen: Ik wil dat mijn advertentie aan dit type bezoeker wordt getoond en dat zij vervolgens een aankoop doen op deze pagina. Hoe dat er achter de schermen uitziet kan je hier bekijken:

Hoe klinkt die €30.000 voor 30 seconden je nu nog in de oren?

 

De perceptie

 

Deze nostalgische opvattingen kom ik helaas op dagelijkse basis tegen. En het is vaak het punt waar er in mijn ogen veelal vreemde keuzes worden gemaakt. Keuzes waarmee bedrijven hun eigen groei belemmeren, terwijl groei juist wel het beoogde doel is.

Er wordt zonder twijfel €30.000 uitgegeven aan een tv spot van 30 seconden, die een week te zien is. Of €50.000 aan een beurs stand voor een beurs van slechts 3 dagen.

Maar online wordt de hand op de knip gehouden.

Voor de realisatie van een website wordt veelal “het neefje van de directeur” ingeschakeld of een webdeveloper die maar voor €60 per uur de website wil creëren.

Na maanden van sleutelen en het uitblijven van resultaat komt het management erachter dat er inmiddels al €10.000 is uitgegeven aan een website die niets oplevert. Het mag dan eigenlijk geen extra euro meer kosten en wederom wordt er een “goedkope” oplossing gezocht als pleister op de digitale wond.

Dat deze website wel 24/7 en 365 dagen per jaar voor de organisatie doorloopt en hét visitekaartje van de organisatie is staan ze vaak niet bij stil. Die €30.000 spenderen voor 30 seconden tv lijkt dan een betere optie toch?

Het lijkt bijna een contradictie.

Dé plek waar de aandacht ligt, de kansen oneindig lijken en nieuwe cliënten voor het oprapen zijn wordt vaak pas op de plaats gemaakt en houdt men de hand stevig op de knip.

En de tijdelijke korte termijn acties, waarin geluk een veel grotere rol speelt, wordt juist wel aanzienlijk aandeel van het budget gespendeerd.

Ik wil je dus wakker schudden en adviseren om strategisch om te gaan met het marketingbudget. Spendeer het aan de zaken die lange termijn werken, waar de ROI het grootst is en waar de aandacht van jouw doelgroep ligt. Doe geen schot hagel in de hoop jouw doel te raken, maar ga met scherp schieten.

Ga voor lange termijn groei i.p.v. korte termijn pieken

Laat nostalgie voor wat het is en omarm de nieuwe tijden

 

SUCCES

 

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

 

IN CONTACT KOMEN MET JERRY?

Kom hier in CONTACT

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS