Als ondernemer bezit je een eigenschap waarmee je jouw business naar het volgende niveau kan tillen of die ervoor kan zorgen dat je business  stagneert.

Deze eigenschap heet Creativiteit

Vandaag wil ik een simpele methode met je delen waardoor je jouw creativiteit op een positieve manier kan uiten & waarmee je het volgende niveau kan bereiken met je business mits je dit goed inzet.

“Oke, dit werkt…wat gaan we nu doen?!”

In alle jaren dat ik met ondernemers samenwerk is er altijd één gezamenlijk raakvlak te herkennen. De ondernemers zijn altijd aan het jagen, altijd naar de horizon aan het kijken & bezig om hun business te ontwikkelen. Altijd op zoek naar het “nieuwe” ding dat ze gaan toevoegen om hun business die extra boost te geven. Je zou het kunnen zien als een uitlaatklep voor hun creativiteit

Dat “ding” kan van alles zijn variërend van een nieuwe dienstverlening, tot een nieuw event of een nieuw verdienmodel.

Soms heeft het zelfs niets te maken met hun core-business of hun specialisme, maar zijn ze bezig om een geheel nieuw platform neer te zetten waar ze in de toekomst veel zichtbaarheid, bekendheid en omzet mee hopen te realiseren.

Het nieuwe is wat ons trekt en waar voor ons gevoel de uitdaging in zit. Het “oude” nemen we vaak voor lief en schenken we alleen de aandacht die het in onze ogen nodig heeft om “gewoon” door te blijven lopen.  Over dat “oude” project waar we omzet en zichtbaarheid mee realiseren zijn we dan geneigd te zeggen: Oke dit werkt, wat gaan we nu doen?


Veel ballen om in de lucht te houden

Als ondernemers is onze aandachtsspanne helaas vrij kort. ‘Time is Money’ tenslotte en we zijn dus verplicht om kritisch te zijn waar we onze tijd in steken. Daarnaast hebben we in veel gevallen een deadline nodig om daadwerkelijk een project af te ronden, want als die deadline er niet is parkeren we het project al snel en hebben andere zaken prioriteit. In veel gevallen blijft dat project dan op de plank liggen en wordt het nooit echt afgerond.

Gerelateerd: Heb jij de focus van een pantoffel? 

Door onze creativiteit & onze wil om onze business groter te maken zijn we vaak geneigd om meerdere projecten tegelijkertijd aan te nemen. Wat er vervolgens in de praktijk gebeurt is dat je te veel hooi op je vork neemt en dus te veel ballen in de lucht moet houden.

Om je hier een beeld bij te geven kan je denken aan iets “kleins” zoals het volgende scenario:
Je besluit dat je een Facebook campagne wil uitrollen om meer zichtbaarheid te genereren. Om deze actie meer power mee te geven wil je er ook direct een actie aan hangen. Je besteed veel tijd aan het bedenken van de perfecte en relevante actie. En als je dan toch al met de Facebook campagne bezig bent kan je Linkedin en Twitter daar eigenlijk ook wel in meenemen.

Naast je “normale” werkzaamheden (die overigens ook gewoon doorlopen) heb je in dit geval nog eens 4 extra werkzaamheden (projecten) op je schouders genomen, die allemaal jouw tijd, aandacht en energie vragen:

  1. Actie bedenken en klaarzetten
  2. Facebook campagne vormgeven en uitrollen
  3. Linkedin campagne vormgeven en uitrollen
  4. Twitter campagne vormgeven en uitrollen


Wat gebeurt er in de praktijk?

Je begint de 4 projecten (die voor jouw gevoel 1 “groter” project zijn) vol goede moed en zet een scherpe deadline vast, want zonder die deadline komt er weinig van terecht (weet je helaas uit ervaring.)

Je start met het bedenken van de actie en de grote lijnen voor dit project staan al snel vast. Tijd om alvast te beginnen met project 2 want het gaat boven verwachting en project 1 heb je voor je gevoel al bijna af. Je maakt dus alvast wat marketing materiaal voor Facebook (project 2) en aangezien je toch al bezig bent met creatieve marketing kan je ook direct project 3 en 4 hierin meenemen. Toch merk je dat de foto die je voor Facebook wilde gebruiken niet “past” op Twitter. Ook vind Facebook dat je te veel tekst in de foto hebt staan, dus die moet je ook weer aanpassen. Wat een gedoe,

De deadline kruipt langzaam dichterbij en eigenlijk heb je de grote lijnen voor de actie wel op papier staan, maar is het nog niet afgerond. Je besluit toch maar weer tijd te steken in project 1 om dit meer vorm te gaan geven en om je gedachten op iets anders te zetten dan dat gedoe met project 2, 3 & 4.

Nog een week tot de deadline en je hebt nog geen één van de 4 projecten afgerond. Je bekijkt je agenda en ziet dat je eigenlijk ook nog wel veel afspraken hebt staan. Je besluit de deadline te verzetten, want als je een campagne met een actie gaat doen moet dit wel goed gebeuren. Je parkeert de campagne en gaat weer over tot de orde van de dag.

Samenvattend: Je hebt veel tijd, energie en aandacht besteed zonder resultaat.


Hoe voorkom je dit?

De oplossing hiervoor is eigenlijk heel simpel, en diep van binnen weten we eigenlijk dat we het zo zouden moeten doen. in de praktijk doen we het echter eigenlijk nooit op die manier. Niet omdat we niet willen, niet omdat we het niet weten maar simpelweg omdat we er in de waan van de dag niet bij stil staan.

We hebben in dat geval de focus van een pantoffel

In het voorbeeld nam ik nog een relatief “klein onderwerp” namelijk een marketing campagne, maar dit gedrag vertonen we ook met projecten die ons direct omzet of bekendheid zouden opleveren.

Vooral bij het toevoegen van nieuwe dienstverleningen of verdienmodellen laten we het vaak na om het af te ronden en in de markt te zetten. We nemen verschillende projecten aan en houden veel ballen tegelijkertijd in de lucht. Zo hebben we wel het gevoel dat we druk bezig zijn, en met goede dingen bezig zijn, maar de conclusie ervan is dat we eigenlijk helemaal niet goed bezig zijn.

Stel dat het ontwikkelen & compleet afronden van een nieuw product/dienst ongeveer 5 tot 7 maanden zou innemen, dan gaan we er in de praktijk ongeveer als volgt mee om:


We starten vol goede moed met project 1, werken daar ongeveer 2 a 3 maanden aan om vervolgens project 2 ernaast te starten. Na 5 maanden “jongleren” met deze 2 projecten is daar de glans ook vanaf en besluiten we te starten met project 3, want het nieuwe en de mogelijke potentie eraan trekt ons.

Na een jaar kunnen we echter concluderen dat we wel met 3 potentiële omzetverhogende en business veranderende projecten bezig zijn geweest, maar effectief hebben we nog geen enkel project afgerond en heeft het dus geen omzet opgeleverd.


De oplossing

De oplossing ligt simpelweg in een commitment naar jezelf maken. Een keiharde afspraak waar je niet vanaf mag wijken en die afspraak is:

“Begin niet met een volgend project voordat het vorige project compleet afgerond is”

Door deze afspraak met jezelf te maken (of zelfs met anderen als je daardoor eerder de afspraak nakomt) gaat het er in de praktijk compleet anders uitzien, namelijk:

In Januari is deze ondernemer ook gestart met project 1, maar heeft de commitment gemaakt om deze af te ronden voordat hij/zij gaat starten met project 2. In Juni is project 1 compleet afgerond en succesvol in de markt gezet. In November project 2 en daarna is project 3 van start gegaan.

Exact dezelfde tijd is verstreken als in het eerste scenario, alleen zijn er in dit scenario al 2 projecten compleet afgerond en succesvol in de markt gezet. Deze 2 projecten leveren dus omzet & bekendheid op en zorgen ervoor dat de business groeiende is.

Daarnaast heeft deze ondernemer minder ballen in de lucht te houden en zal dus anders in zijn business staan dan zijn/haar drukkere mede-ondernemer.

Wees dus geen pantoffel die heel druk is met druk zijn, maar ga met focus aan je business werken.

Succes

 

Wil je niks missen? Aanmelden