Zou jij health-tips aannemen van iemand die zwaar overgewicht heeft en er niet de meest gezonde levensstijl op na houdt?

Of je auto uitlenen aan iemand die geen rijbewijs heeft? Zou je opvoedkundig advies aannemen van mensen die zelf geen kinderen hebben? Of misschien zelfs je haar laten knippen door een kale kapper?

Bij al deze zaken zal je waarschijnlijk direct jouw bedenkingen hebben en weerstand voelen om die stap te zetten.

Maar toch gebeurt dit op dagelijkse basis bij ondernemers.

 

Ik ben oprecht van mening dat er veel meer ondernemers succesvol zouden kunnen zijn als er niet zoveel “slecht advies” zou rondzweven door de zogenaamde “wantrepreneurs”.

Je kan tegenwoordig niet inloggen op social media zonder gebombardeerd te worden door gratis e-books, strategiesessies of webinars van allerlei specialisten.

Allemaal met de belofte om jouw onderneming als bij toverslag in ene te transformeren in jouw ideale droombedrijf.

Het enige wat je hoeft te doen is jouw gegevens achter te laten, en “aanwezig” te zijn.

Maar sta je er wel bij stil dat wanneer dit echt zo makkelijk zou zijn als het klinkt, dan zou er niet eens een markt kunnen zijn voor dit soort “coaches/mentors” of “consultants”.

Dit minder goede advies komt helaas vaak uit de koker van mensen die graag zelf ondernemer zouden willen zijn, maar dat nog niet volledig zijn. Mensen die nog gewoon een “echte” baan hebben en het ondernemerschap “ernaast” of “erbij” doen.

Don’t talk the talk, WALK THE WALK


Dat is ook niet zo vreemd, als je tegenwoordig ziet hoe ondernemerschap wordt verheerlijkt op social media. Je kan het ze dus bijna niet kwalijk nemen dat ze ook willen meedoen en tevens ook nog eens heel interessant klinken in het proces.

Maar met alleen maar interessant doen maak je het jouw medemensen en jezelf alleen maar moeilijker om succesvol te worden. Je kan mensen namelijk niet leren wat jij denkt dat werkt.

Of wat je hebt gelezen of gezien dat bij andere mensen werkt zonder dat eerst voor jezelf succesvol toegepast te hebben.

Je helpt dan niet, en voegt niks toe aan het succes van jouw “klanten”.

“Practice what you preach”

Als je net begint met het opzetten van een onderneming, luister dan uitsluitend naar de adviezen van mensen die al zijn waar jij wilt zijn, en dit kunnen onderbouwen.

Die kunnen bewijzen dat ze andere mensen écht verder hebben geholpen en het pad hebben bewandeld dat jij in wilt slaan.

Als je net begint doe je dan niet anders voor dan dat je daadwerkelijk bent. Je helpt niemand door je voor te doen als expert en ze jouw welgemeende adviezen te geven.

Zet eerst zelf iets op totdat het een succes is voordat je anderen gaat “helpen” met jouw mening of adviezen.

Als ik kijk naar mijzelf dan heb ik vanaf mijn 15e in de sales gezeten. Ik heb mij daarin opgewerkt van “belkip” die ontelbare koude acquisitie telefoontjes pleegde, naar account manager om uiteindelijk door te groeien naar salesmanager en coach. Ik heb mijn sporen dus oprecht moeten verdienen in sales, met de welbekende ups and downs.

Ik heb ontelbare trainingen gehad en cursussen gevolgd. En nog belangrijker: Ik heb al die adviezen dag in dag uit in de praktijk gebracht, voordat ik op mijn 24ste de kans kreeg om een eigen team te gaan leiden en ze te voorzien van mijn adviezen.

Vervolgens heb ik nog 10 jaar besteed aan het verfijnen van mijn ‘coaching’ voordat ik zelf de sprong waagde naar ondernemerschap.

Ik heb overigens alle respect voor de mensen die de sprong naar ondernemerschap wagen en soortgelijke adviezen “denken” te geven, maar tegelijkertijd houdt ik mijn hart vast, omdat ik weet dat er een groot verschil zit tussen theorie en praktijk.

Dat er zaken spelen die je niet in een boek terug kan vinden of kan opdoen door ontelbare uren op het internet door te brengen.

Dat er zaken zijn die je uitsluitend kan leren door ze zelf te ervaren.

Dit is overigens geen aanval, maar simpelweg het vaststellen van een feit.

De opsomming van een hele stroom mensen die ik de laatste tijd gesproken heb, die een illusie armer zijn en daardoor denken dat business coaching allemaal “gebakken lucht” of “oplichting” is.

Nogmaals, Ik ben een groot voorstander van jouw dromen najagen, maar ik trek wel de streep bij het anders voordoen dan dat je daadwerkelijk bent.

Wees dus voorzichtig bij wie je jouw adviezen in wint en laat daarin prijs of het feit dat het “gratis” is niet meespelen. Prijs is ten allen tijden van secundair belang als het jou gaat brengen waar je wilt zijn.

“De bittere nasmaak van slechte kwaliteit blijft, als de zoete smaak van de lage prijs verdwenen is”

Het is daarnaast onmisbaar om zelf te blijven uitproberen, zelf te ondervinden en je volledig onder te dompelen in jouw vakgebied.

Ervaring blijft namelijk nog steeds de beste leermeester

SUCCES

 

INTERESSE OM MET JERRY SAMEN TE WERKEN? BESTEL HIER JOUW EENMALIGE COACHING
OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP