STRATEGIE
De laatste tijd ben ik vaker aan het nadenken over een fenomeen dat ik eigenlijk steeds minder vaak zie.
Een strategie die maar bar weinig ondernemers toepassen en jaren geleden eigenlijk aan de orde van de dag was.
Het is een kunst die veel meer waarde geeft aan de ontvangers en in essentie altijd een win/win situatie creëert.
En toch doet bijna niemand het meer…
Ik heb het over: De kunst van het barteren
Ik weet nog jaren geleden dat ik op kantoor bij de directeur Benelux was voor onze maandelijkse vergadering toen tijdens ons gesprek opeens zijn telefoon ging…
Wat de persoon aan de andere kant te vertellen had kon ik eerlijk gezegd niet goed verstaan, maar puur door het horen van “mijn” kant van het gesprek was mijn nieuwsgierigheid direct aangewakkerd
“Hoi Pieter, hoe gaat het? Waarmee kan ik je helpen?”
– (Gemompel aan de andere kant van de lijn)………
“Onze touchscreen navigatie bedoel je? Ja tuurlijk, ik stuur hem direct naar je toe!”
-(Meer gemompel)……..
“Is dat die nieuwe flatscreen tv? Geweldig! Ik zie hem tegemoet”
– …….
“Ok, we houden contact. Fijne dag.”
Het verbaasde mij hoe simpel deze snelle transactie ging. Het leek moeiteloos, in tegenstelling tot de meeste “verkoopgesprekken” en allebei waren zij er direct beter van geworden. En dat in minder dan één minuut tijd.
Het was de start voor mijn interesse in het fenomeen ‘barteren’. En nu, zoveel jaren na dato, is die nieuwsgierigheid er eigenlijk nog steeds.
Uiteraard vroeg ik hem daarna of dit soort telefoontjes wel vaker voorkwamen en hij begon hardop te lachen. Dagelijks ging zijn telefoon namelijk met dergelijke verzoeken of “ruilhandeltjes”.
Het is moeilijk om ons een wereld voor te stellen zonder geld. Toch is het niet zo heel lang geleden dat er uitsluitend gehandeld werd zonder valuta.
Mensen ruilden hun producten of diensten onderling. De boer ruilde zijn melk voor brood met de plaatselijke bakker en de visser ruilde op zijn beurt weer vissen voor dierenhuiden van de jager.
Barteren of ’Handel met gesloten beurs” is dus zo oud als de weg naar Rome. En toch zie je het tegenwoordig nog heel weinig.
Maar ondanks dat je het tegenwoordig nog weinig ziet geloof ik niet in toeval. Het was daarom vast met reden dat ik deze video eerder deze week onder ogen kreeg.
Een video van Gary Vaynerchuck, wellicht de grootste ondernemer op het gebied van Marketing momenteel, die door de kracht van barteren nu rond de tafel zat met een simpele ondernemer uit Canada.
Ik wil je adviseren om deze korte video te bekijken en er direct achter te komen wat de potentiële kracht van barteren is:
Deze ondernemer had zijn huiswerk gedaan en moeite erin gestoken. Tijd en energie geinvesteerd om erachter te komen wie in Gary zijn directe netwerk zat. Zijn cameraman (D-rock) was zijn ticket naar binnen en het middel waarmee hij dat deed was de gebruikersnaam waar deze cameraman al zo lang naar op zoek was.
In onze huidige consumptiemaatschappij willen we alles maar direct hebben.
Bezorgtijden worden steeds korter, online betalen is nog nooit makkelijker geweest en wachten of moeite doen is er tegenwoordig niet langer bij, lijkt wel. In Engelstalige landen noemen ze dit fenomeen ook ‘Instant gratification’
Het lijkt allemaal wel ‘ikke, ikke, ikke & de rest kan stikken’ en “IK wil het! NU! NU! NU!”. Mensen zijn zo met zichzelf bezig dat ze niet meer aan de ander denken en wat je hem/haar te bieden hebt, in ruil.
Dat is vreemd aangezien iedereen zijn eerste gedachte bijna ten allen tijden is:
“what’s in it for me?” / “Wat heb ik eraan?”
Op regelmatige basis ontvang ik bijvoorbeeld mailtjes met daarin verzoeken of aanbiedingen waar ik in essentie niets aan heb. Of niets mee opschiet, terwijl dit wel mijn tijd, energie en aandacht vraagt.
Als ik op iedere mail van deze strekking zou ingaan, zou ik complete werkweken ermee kunnen vullen en zou het mij niets opleveren. Je snapt dat ik hier niet om sta te springen en er niet echt voor open sta om mijn tijd en aandacht in te steken.
Tijd en aandacht die ik daarentegen wel veel makkelijker zou investeren als daar iets van waarde voor mij tegenover zou staan.
Dit fenomeen van ‘niet aan de ander denken’ wordt nog vreemder als we in de video hebben kunnen zien dat zelfs zoiets simpel als een instagram gebruikersnaam de deuren opent naar een meeting met wellicht de drukste en succesvolste marketeer van Amerika.
Maar om eerlijk te zijn, Barteren heeft natuurlijk ook zijn beperkingen, omdat er sprake moet zijn van gelijkwaardige “ruil” en wanneer die er niet is, verliest barteren ook direct zijn effect.
Toch is het een kunst die ik graag weer terug zou willen zien in ons ondernemerslandschap en daarom heb ik wellicht een mooie kans voor je, om de kunst van het barteren weer nieuw leven in te blazen.
Ik ben namelijk bereid om mijn tijd, energie en ervaring te investeren, als jij dat ook bent. En dat lijkt mij vele malen interessanter dan de gebruikelijke tijd voor geld transitie.
Dus laten we gaan barteren!
Als jij hulp zoekt of stappen vooruit wil zetten op het gebied van:
Dan biedt ik jou mijn expertise aan. Uiteraard in ruil voor die van jou! Ik ben daarom benieuwd wat jij te barteren hebt.
Kan jij bijvoorbeeld een geweldige foto/videoshoot samenstellen, een winstgevende campagne of iets anders van waarde aanbieden, vul onderstaand jouw gegevens in, zet in het vragen/opmerking veld wat jij te bieden hebt en laten we dan samen de kunst van het barteren weer terugbrengen in het Nederlandse ondernemerslandschap!
Ik zie daar persoonlijk namelijk erg naar uit!
Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt.
Bekijk hier de Algemene Voorwaarden
Invullen van gegevens garandeert geen samenwerking