“Hoeveel uur besteed je gemiddeld per week aan jouw business, zou je zeggen?”
– “ik denk zo’n 80 a 90 uur”
“Zo, dat is een dubbele werkweek! Waar besteed je al die uren aan, waar hou jij je mee bezig?”
– “Gewoon! Vergaderingen, klantcontacten, verkoopgesprekken, marketing, het plaatsen van blogs & het schrijven van blogs. Social media beheren natuurlijk & op maandag doe ik altijd de boekhouding. Netwerkbijeenkomsten, emails van klanten beantwoorden. Eigenlijk van alles!”
“Ik hoor o.a. boekhouding voorbij komen, het plaatsen van blogs, social media & emails beantwoorden. Ik snap dat je het dan heel druk hebt, maar als je eerlijk bent: Waarom hou jij je met al die zaken bezig?”
– “Tsja, het is mijn bedrijf hè. En als ik eerlijk ben, ik heb in het verleden wel eens iemand blogs voor me laten schrijven of een stagiaire de social media laten beheren, maar dat leverde allemaal niks op. Dat koste me alleen geld en de omzet was ook minder dan toen ik het zelf deed”
DE ALLESKUNNER
Ik kom ze op regelmatige basis tegen: De ondernemer die zich een slag in de rondte werkt & alle touwtjes omtrent de business stevig in handen wil houden.
Alles wat ook maar lichtelijk te maken heeft met hun bedrijf “beheren” ze. Van de website tot de boekhouding & van de customer service tot marketing. Met zo veel verschillende “petjes” is het logisch dat hun agenda overstroomt en ze vooral heel druk zijn met druk zijn.
In veel gevallen hebben ze in het verleden wel eens geprobeerd de touwtjes uit handen te geven, maar kwamen dan bedrogen uit. De resultaten vielen tegen, het was toch niet wat ze ervan verwacht hadden of ze hadden moeite met het feit hun “kindje” uit handen te geven.
Al snel werden de touwtjes weer stevig teruggenomen en maakte zij zichzelf weer eigenaar van al die verschillende activiteiten.
Laat ik direct beginnen te zeggen dat niemand het precies zo kan of zal doen als jij. Er loopt tenslotte geen exacte kopie van je rond, die het precies zo creëert zoals het“plaatje” in jouw hoofd. En toch zijn we daar vaak naar op zoek: De kloon van onszelf die zaken overneemt, maar wel genoegen neemt met een ondersteunende rol.
In de praktijk is deze “kloon” vaak het jongere neefje of nichtje dat de social media eens mag beheren, want de jonge generatie moet dat tenslotte kunnen. Die zijn opgevoed in een tijdperk waar social media aan de orde van de dag was & doen de hele dag niks anders toch?
Die mogen vervolgens een maand lang een “bedrijfsaccount” beheren en het succes ervan proberen te vergroten, terwijl zij vanuit de praktijk alleen heel goed weten hoe je contact met je vrienden online moet beheren. Dat is bijna exact hetzelfde toch?
Of er moet een keer een gastblog geschreven worden, want bloggen is helemaal van deze tijd, dus wordt er een oproep gedaan voor de beste ghostwriter. Maar dan wel voor de laagste prijs.
Koortsachtig wordt er rond gezocht naar een schrijver die geweldig materiaal creëert, waar exact de pijn en het plezier van jouw doelgroep in wordt benoemd, voor een investering waar je zelf niet eens voor uit bed zou komen.
Dat klinkt wel als een basis tot succes toch? En al die uren dat je op zoek bent naar deze utopie zijn waarschijnlijk ook super efficiënt besteed…
Als we toch al verwachten dat het niet gaat werken, willen we er tenslotte ook niet te veel geld aan kwijt zijn.
DE ANDERE KANT VAN DE MEDAILLE
Als je echt kritisch kijkt naar hoe wij als mensen kennis opdoen & dit het beste in ons systeem komt te zitten, dan zijn er eigenlijk maar 2 manieren die het benoemen waard zijn:
De eerste is door simpelweg uit te proberen en daarmee gaandeweg de ervaring vanuit de praktijk op te doen. Dat is het lange termijn traject, want je gaat hiermee echt de fase van experimenteren, meten & optimaliseren in. Zoals je begrijpt gaat dit niet over één nacht ijs.
De tweede manier is door iemand anders het voor te laten doen en vervolgens dit gedrag naar eigen inzicht te kopiëren. Deze is meer gericht op de korte termijn. Het inzetten van iemand die het pad al heeft bewandeld en weet wat nodig is om de resultaten te behalen. Dit over de schouder meekijken & vervolgens kopiëren naar eigen inzicht & markt.
Het verschil tussen een expert & een beginner is veelal de tijd die geïnvesteerd is in de praktijk. Een vuistregel die ze hiervoor hanteren is ‘de 10.000 uren regel’.
De gerenommeerde Professor Ericsson heeft onderzoek gedaan naar de vraag of mensen geboren worden met talent of dat iedereen in essentie de kans heeft om tot de wereldtop te behoren. Zijn onderzoek voerde hij o.a. uit op s’werelds beste schakers, muzikanten & sporters.
Waar hij tijdens zijn onderzoek achter kwam was dat de schakers, muzikanten en sporters die de meeste uren hadden geïnvesteerd, werden gezien als de grootste talenten. Deze mensen behoorden tot de absolute wereldtop. Maar deze groep was niet anders dan jij of ik. Ze waren niet slimmer of talentvoller. Wat deze groep vooral onderscheidde waren de gerichte uren van training.
In de meeste gevallen kwamen de trainingsuren overeen met zo’n 10 jaar aan gerichte training oftewel 10.000 uren.
Maar waarom zou jij als ondernemer expert willen worden op elk gebied? Waarom zou je een expert schrijver willen worden, een expert marketeer of ook nog eens expert webdeveloper?
En als je eerlijk bent….Heb jij überhaupt 10.000 uur om die expert status op al die verschillende vlakken te bereiken? Of lijkt het jou beter om gebruik te maken van de experts die precies weten wat er nodig is om het gewenste resultaat direct te bereiken?
DE GROOTSTE FOUT
Dat is precies het punt waar ondernemers vaak de mist in gaan. Ze willen expert resultaten, maar hebben simpelweg niet de uren geïnvesteerd. Of zetten vanuit de verkeerde intenties geen echte experts in. Om maar te zwijgen over het feit dat ze vaak maar bereid zijn om “beginners”investeringen te doen.
Gebruik maken van die 10.000 uren van experts in hun vakgebied is juist van essentiële waarde om jouw business te laten groeien. Je zet daarmee versneld stappen, zonder zelf het wiel opnieuw te hoeven uitvinden.
Vraag jezelf regelmatig af: “What’s the best use of my time?”
Is dat uren besteden aan het bewerken van die foto voor op Facebook? Of nachtenlang achter je toetsenbord zitten om het ideale blog te schrijven?
Of kan jij jouw waardevolle tijd beter besteden aan hetgeen waar jij echt expert in bent? Datgene waar jouw ondernemers vuur van ging branden? En wat de bouwsteen is van jouw business?
HET IS EEN SIMPELE REKENSOM
Stel dat jij nu 80 uur besteed aan allerlei activiteiten, hoeveel daarvan helpt oprecht verder aan het binnenhalen van omzet? Aan nieuwe klanten of nieuwe samenwerkingen? Aan het laten groeien van jouw business?
Die foto op facebook helpt daar hoogstwaarschijnlijk niet direct aan mee en toch besteed je uren aan het bewerken ervan of het schrijven van de optimale begeleidende tekst.
Hoeveel potentiële omzet gaat daarmee verloren, omdat jij jouw tijd daarin besluit te steken? Hoeveel meer omzet zou je kunnen doen als jij meer tijd over had om met klanten in gesprek te gaan? Tijd die je nu in de “verkeerde” zaken steekt.
Sla die tienduizenden uren over, schakel experts in & ga direct door naar het optimale resultaat!
Vul hier je gegevens in en dan neem ik contact met je op