Wat mij betreft is er één modewoord van de afgelopen jaren binnen het veld ondernemen.

Het is het woord dat je altijd hoort als het over online ondernemen gaat & er is bijkant geen ontkomen aan. Je kan namelijk geen webinar volgen, geen nieuwsbrief lezen of blog doornemen zonder dat dát woord weer voorbij komt….

Waarde

Jij hebt hem ook vast al honderden keren langs zien komen, maar het echte begrip hiervan is vaak nog een uitdaging. De context waarin dit woord wordt geplaatst is namelijk net zo belangrijk als de actie die dit woord teweeg hoort te brengen.


Wat is dan waarde?

Dat is het mooie aan dit woord & tevens de verwarring die ermee wordt veroorzaakt. Het wisselt namelijk per persoon, per bedrijf en vooral per doelgroep wat precies waarde is. Wat voor jouw situatie waarde heeft weet jij namelijk beter dan alle buitenstaanders.

Het is tenslotte jouw expertise, jouw business & jouw doelgroep. En daarin voel jij dus beter aan wat waarde heeft voor die specifieke doelgroep.

Waarde kan bijvoorbeeld zijn:Content

  • Een inzicht
  • Een strategie
  • Een klantervaring
  • Een facebook post
  • Een foto
  • Een verhaal

De essentie is: Het moet waarde hebben voor jouw doelgroep & jouw volger. Waarde waarmee je vertrouwen wint & jouw autoriteit bestempeld.

Een coherent geheel

Het belangrijkste is dat het een coherent geheel vormt met de dienstverlening of het product dat jij aanbiedt & dat het jouw ervaring, expertise of kennis op dit gebied onderstreept.

Dat wil dus zeggen dat als jij een business hebt waarin je websites bouwt voor ondernemers, dan heeft het posten van bijvoorbeeld een foto van je maaltijd van die avond voor jouw volgers waarschijnlijk weinig tot geen waarde. Een video waarin je een tevreden klant met zijn/haar website laat zien weer wel.

Online draait alles namelijk om de aandacht die je krijgt van je bezoeker of volger. En die aandacht is momenteel heel schaars.

Je hebt tegenwoordig nog maar 3 seconden om de aandacht van je bezoeker of volger te trekken en wanneer je regelmatig irrelevante content deelt verzadig je daarmee deze bezoeker/volger. Dat heeft als effect dat de mate van aandacht die hij of zij in de toekomst aan je zal besteden zal afnemen.

Tevens is het onprettig om je te volgen wanneer de content onduidelijk & versplinterd is. Mensen waarderen namelijk vaste structuren en regelmaat. Het totaalplaatje moet kloppen en we blijven uiteindelijk toch allemaal gewoontedieren.

Daarnaast komt het posten van irrelevante content jouw autoriteitspositie uiteraard niet ten goede.


Er dreigt nog een ander gevaar

Bij het delen van waarde ligt er nog een bedreiging op de loer. Dit vormt de andere kant van de medaille. Het is een fout die helaas veel ondernemers maken & daarmee ondermijnen ze hun eigen business.

In hun enthousiasme om hun kennis te delen en de autoriteitspositie te vergaren vergeten ze namelijk één belangrijk facet:

Ze gaan te ver in het content delen, en geven de bezoeker op die manier al waar hij/zij naar op zoek is. De Amerikanen hebben hier een mooi spreekwoord voor:

”Why buy the cow, when you can get the milk for free?”

Stel dat jouw expertise ligt in het time-management en jij daarmee de doelgroep aanspreekt waarvan het knelpunt tijd is, dan is het uiteraard niet aan te bevelen dat je al jouw kennis gaat delen op dit gebied, door bijvoorbeeld al jouw time management strategieën & tools te plaatsen in jouw blogs.

Je hebt daarmee dan namelijk al de vraag (of het knelpunt) van de doelgroep weggenomen & is er voor hun geen noodzaak (of meerwaarde) meer om met jou een samenwerking aan te gaan.  Je hebt ze tenslotte al gegeven waar ze naar op zoek waren.


Hoe dan?

Door je business zichtbaarder te maken en jouw expertise in de vorm van content te delen kan je inderdaad jouw business verdubbelen. Alleen moet dit wel de juiste content in de juiste context zijn.

“Content marketing is de enige goede marketing die er nog is” – Seth Godin

Online moet die content in essentie draaien om 2 dingen.

  1. Nieuwsgierigheid wekken.
  2. Vertrouwen winnen

Je moet jouw kennis & expertise eigenlijk zien als een boek en stel voor het gemak even dat dit boek 10 hoofdstukken heeft. In de ideale situatie wil je maximaal de eerste 2 tot 5 hoofdstukken delen.

Dan deel je genoeg om mensen een aantal belangrijke inzichten te geven, maar te weinig om ze te verzadigen. Genoeg om jouw expertise te onderstrepen, maar te weinig om ze van het hoofdknelpunt af te helpen.

Je wijst ze het pad, maar niet de stappen om het pad mee te bewandelen.

Dan deel je op de juiste manier, die waarde heeft voor zowel jou, als je volgers.

 

Succes!

 

Ik hou me er elke dag mee bezig; ondernemers het volgende niveau brengen. Ondernemers die al tijden vast zitten, vooruit willen maar dat simpelweg op eigen kracht niet voor elkaar krijgen, daar geen tijd voor hebben of door een bepaald business patroon helemaal vast zitten.

Het zijn de ondernemers die meer omzet en zichtbaarheid willen voor hun business of strategischer te werk willen gaan. De ondernemers die inzichten van buitenaf kunnen gebruiken & het duwtje in de juiste richting willen.

Zit jij in zo’n zelfde situatie? Vraag dan hier vrijblijvend jouw brainstormsessie aan om te ontdekken wat ik voor jouw situatie kan betekenen: