Selecteer een pagina

Gedurende het jaar plan ik kleine mini breaks. Korte vakanties van hooguit 2 weekjes waarin ik de spreekwoordelijke batterij weer even kan opladen & mijn onverdeelde aandacht op andere zaken dan ondernemen kan richten.

Gister ben ik weer eens teruggekomen van zo’n uitje. Even 2 weken van niks moeten & lekker genieten.

In de afgelopen maanden heb ik een aantal van die trips gemaakt 13129766_529942747213148_60671023_n(1)naar o.a. het prachtige Boedapest, lekker een weekje even Skiën bij de oosterburen & nu even genieten van de Spaanse zon in Alicante. De nadruk daarbij lag helaas dit keer op even, want de zon besloot niet daar te schijnen maar zich vooral hier in ons normaal zo koude kikkerlandje te laten zien.

Als ik eerlijk ben voelt dat toch altijd even onwennig. Het gevoel van jagen & druk moeten zijn blijken in de praktijk altijd nét even lastiger uit te zetten dan van te voren gepland. Zoals in essentie alle mensen ben ook ik het product van mijn omgeving & kom ik uit een coorporate wereld waarin je minimaal van 9 tot 17 op kantoor moest zijn. Althans, op zijn minst tot 17:00, want je kon wel wat schuine blikken verwachten wanneer om klokslag 17:00 je spullen pakte & huiswaarts keerde.

Altijd moeten jagen, altijd targets & altijd die druk op de ketel. Ik vond dat heerlijk & niet aan die verwachtingen voldoen voelde als verlies. En eerlijk is eerlijk: ik ben een slechte verliezer…

Het gevoel van druk moeten zijn is dus altijd aanwezig gebleven. Vooral als het om je eigen business draait heb je het gevoel dat alles belangrijk is. Dat alles wat je doet onmisbaar is voor de positie die je nu hebt , het resultaat dat je hebt bereikt & dat je dat dus vooral moet blijven doen.

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg” – Tony Robbins


Druk met druk zijn

Het blijft lastig om het uit te schakelen, omdat het van binnen toch blijft knagen. Dat stemmetje dat zegt dat je dingen moet blijven doen om je business te laten groeien, dat je vooruit moet & maar moet blijven groeien. Zelfs op die vakanties heb je het gevoel dat je bepaalde dingen moet blijven doen. Zelfs de “kleine” dingetjes.

Om bijvoorbeeld maar mail te blijven checken, op facebook direct te moeten reageren als iemand een reactie heeft geplaatst, te bekijken wie je snapchat story heeft gezien of om bij te houden hoeveel nieuwe volgers je op instagram hebt.

Het is vooral een kwestie van druk zijn met druk zijn.


De beste inzichten

Toch forceer ik mijzelf om dat stemmetje te negeren. Om even helemaal offline te zijn & volledig aanwezig te zijn in die vakantie. Voorafgaand aan de vakantie heb ik dan alles ingepland, zoals o.a. facebook content & blogs zodat die geautomatiseerd doorlopen. Mijn mail check ik vervolgens niet gedurende de vakantie & weet je wat er gebeurde…?

Niks…

Er stonden geen mensen met hooivorken & fakkels aan de poort omdat ik niet direct op de mail heb gereageerd. Ik had geen uitschrijvers omdat ik geen reactie gaf op die facebook posts & het was niet allemaal als een kaartenhuis in elkaar gestort.

Alles liep gewoon door zoals altijd & eigenlijk ben ik dus helemaal niet “gemist” gedurende die 2 weken dat ik offline was. Of dat goed of fout is laat ik overigens aan jou over 😉


Een ander effect

Die tijd offline heeft overigens nog een andere, in mijn ogen geweldige, bijwerking.

Door het uitblijven van die online “afleiding” & het verplicht loskomen van de waan van de dag, waarin je de dingen doet zoals je deed ontwikkel je nieuwe inzichten. Je doet eigenlijk een stapje terug uit je business & creëert overzicht. Overzicht waarmee je vervolgens de transitie kan maken van Werken IN je business naar werken AAN je business

“Krankzinnigheid is steeds hetzelfde doen, maar wel andere resultaten verwachten” – Albert Einstein

De puzzelstukjes vielen wat voor mij wat dat betreft lange tijd geleden op zijn plek na het lezen van het boek “een werkweek van 4 uur” van Tim Ferriss, expert in life & business hacking. Hij neemt je daarin bij de hand en laat je zien hoe je snel resultaat kan boeken.

Een must read voor elke ondernemer wat mij betreft.  Daarin bleef mij vooral de volgende tekst bij:

Tim Ferriss

Hij bevestigde daarmee het gevoel dat ik had & niet geheel onbelangrijk: Hij gaf in dit boek ook aan dat juist die korte mini vakanties van extreem belang zijn voor ons als mensen & ondernemers. Om juist het overzicht te creëren en je focus te leggen op de dingen die werken.


Meten is weten

Het lijkt een cliché maar het geheim van goed ondernemen is inderdaad gewoon meten. Weten wat de resultaten zijn om vervolgens op te schalen wat werkt & geen tijd of focus meer te steken in de dingen die niet werken.

Dat klinkt simpel & eigenlijk heel logisch. Als je het mij vraagt denk ik ook dat iedere ondernemer dit weet diep van binnen. Maar als je eerlijk bent: Hoeveel van die ondernemers nemen echt de tijd om de resultaten te bekijken &  daar vervolgens actie op te ondernemen?

En nu?

Het klinkt, en voelt op sommige momenten zelfs, als een contradictie maar om oprecht productief te zijn is het juist goed om van tijd tot tijd juist even gas terug te nemen. Even los te komen van je business & je batterij op te laden.

Die helicopter view van je business te nemen & jezelf de tijd te gunnen om eens gericht naar je business te kijken. Daarmee te ontdekken wat echt werkt en wat resultaat oplevert, om dat vervolgens veel meer te gaan doen & de dingen die niet werken los te laten.

Dus boek die vakantie, zet je laptop uit & ga AAN je business werken

 

SUCCES

 

 

Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is Business Coach en gespecialiseerd in het begeleiden & ondersteunen van ondernemers.

Ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun business, maar daarin een knelpunt ervaren. Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

De ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken.

Elke ondernemer, elk bedrijf en elke markt is anders en daarom uit zijn samenwerking zich altijd in een maatwerk oplossing.

Met ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching bij o.a. Eelco de Boer, Reed Elsevier en Metro Cash & Carry heeft hij duizenden ondernemers gesproken, ondersteund en weet hij jou de juiste handreikingen te bieden om het volgende niveau te bereiken in jouw onderneming.

Gun jezelf de kans om de maximale potentie uit je bedrijf te halen & maak de transitie van Hard Werken naar Smart Werken.

Vraag hier vrijblijvend jouw brainstormsessie aan om te ontdekken wat Jerry voor jouw situatie kan betekenen: