Wat bijna iedere social media gebruiker je kan vertellen is dat je bij lange na niet al je connecties terug ziet op je tijdlijn. Ga het zelf maar eens na op kanalen als Facebook, Twitter, Linkedin of Instagram.

Gemiddeld genomen hebben gebruikers namelijk 200 connecties op hun social media platformen maar de praktijk wijst uit dat de meeste van deze gebruikers compleet aan je voorbij gaan.

De reden hiervoor: Algoritmes.

Het gebruik van algoritmes is niet nieuw maar gaat wel een steeds belangrijkere rol binnen de online omgeving spelen.

Algoritmes bepalen in essentie welke berichten, video’s of foto’s jouw connecties te zien krijgen. Het doel van deze algoritmes (althans, zo zeggen deze social media kanalen) is om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien.

In 2018 hebben we op Facebook duidelijk de veranderingen van deze algrotimes kunnen merken, het jaar erna was de beurt aan Instagram en dit jaar zijn vooral de algoritmes op Linkedin aan het veranderen.       

Het is eigenlijk een onophoudelijke work-in-progress en er bestaat dan ook veel ophef over de algoritmes van de bekende social media kanalen. En dan met name over de creatieve vrijheid en speelruimte die je als bedrijf of ondernemer hebt.

Facebook maakt het namelijk al jaren moeilijker voor bedrijven om “organisch” gezien te worden en met de veranderende algoritmes op instagram en Linkedin wordt het ook steeds moeilijker om met dezelfde middelen de dezelfde resultaten te realiseren.

Organisch versus betaald bereik

Zoals de meeste ondernemers en bedrijven inmiddels wel weten is dat organisch bereik (het plaatsen van berichten op je tijdlijn zonder hier marketingbudget aan te spenderen) behoorlijk beperkt is en vaak slecht getarget. Neem bijvoorbeeld een van de hoogst converterende kanalen van dit moment: Facebook. Die knijpt je organische bereik tot wel 95%.

Dat betekent concreet dat jouw pagina met 10.000 connecties, slechts 500 mensen bereikt! En wil je deze social media platformen gebruiken voor commerciële doelstellingen dan moet je dus uit die 500 mensen ook nog eens nieuwe klanten proberen te converteren. Dan wordt de spreiding natuurlijk wel heel erg dun.

Vooral wanneer jij je beseft dat je tegenwoordig dagelijks waardevolle content moet plaatsen om op de radar van je doelgroep te blijven en dit ook nog eens moet opvallen tussen alle andere content die op de verschillende kanalen wordt geplaatst.

“Elke minuut worden er op Facebook 510 reacties geplaatst, 293.000 statussen veranderd en 136.000 foto’s ge’upload.”

In de beginfase van Facebook en Instagram kreeg je als gebruiker alle content in chronologische volgorde te zien. Tegenwoordig krijg je berichten te zien die passen bij de foto’s en posts waar je “affiniteit” mee hebt. Kortom: mensen en typen content die je geliked hebt. Maar er zit ook een andere drijfveer achter.

Commerciële bedrijven

Wat veel mensen vergeten of wat simpelweg een blinde vlek is geworden is het feit dat alle sociale media platformen stuk voor stuk commerciële bedrijven zijn en deze dus zo veel mogelijk omzet willen draaien.

Deze algoritmes, die ervoor zorgen dat je marketingbudget moet spenderen om zichtbaar te zijn bij al jouw connecties is commercieel gezien natuurlijk een uiterst slimme stap.

En ja, ze voelen als onderdeel van je leven en je houdt via de verschillende platformen contact met je familie, vrienden of kennissen, maar feit blijft dat al deze social media bedrijven in het leven zijn geroepen met één doel: om geld te verdienen!

Mazen in de algoritmewet

Er zijn desondanks manieren om de algoritmes te omzeilen. Denk maar aan die ene video die viral ging. Of diepost die massaal gedeeld of op gereageerd werd zonder dat hier ook maar een cent aan gespendeerd werd. 

Manieren om de algoritmes te omzeilen:

    • Verhaalfunctie
      De meeste social media kanalen bieden tegenwoordig een verhaalfunctie (of live functie). Dat zijn geweldige manieren om de interactie op te zoeken met de doelgroep en creëren noodzaak omdat de verhalen maar 24 uur te bekijken zijn.

      Daarnaast bieden ze verschillende mogelijkheden voor engagement, zoals o.a. Polls, stickers, Locatie stickers & hashtags.  Vanwege de populariteit van Stories zullen deze je algemene ranking in de verschillende social media feeds helpen verbeteren.

    • Pods
      Om de algoritmes te slim af te zijn vormen sommige social gebruikers Pods. Dat zijn groepen van vergelijkbare ‘influencers’ die elkaar zichtbaar maken door elkaars foto’s te liken en reacties te plaatsen. Kanttekening: Een reactie als ‘so cool’ of een rits aan smileys helpt tegenwoordig namelijk niet meer. Er moeten échte reacties geplaatst worden die uit meer bestaan dan smileys en populaire korte zinnetjes om het algoritme van Instagram voor je te laten werken. Vandaar de Pods
    • CTA (call-to-action)
      Wanneer jouw content goed is zal het genoeg mensen aanspreken. Vraag die vervolgens om het actief te delen binnen hun netwerk via een heldere Call-to-Action. Op die manier komt het alsnog bij de doelgroep terecht die jij wilt bereiken.
    • Bounce Methode (verschillende kanalen inzetten) 
      Een manier om versneld relatie op te bouwen is door de bounce methode. Hiermee laat je jouw volgers “bouncen” naar verschillende platformen (omgevingen), waardoor ze versneld een band met je opbouwen. Dat wil bijv. zeggen van Facebook naar Linkedin en dan naar Instagram.

       

      De ‘KNOW -> LIKE -> TRUST’ cyclus wordt daarmee versneld en door de verschillende typen content krijgen de volgers een beter en compleet beeld waardoor het vertrouwen groeit. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer mensen elkaar in verschillende omgevingen zien, het vertrouwen groeit.

      Klantprocessen worden daarmee versneld en betere resultaten worden erdoor geboekt.

contact

Mastermind - Digital training

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl