Ik wil het deze week hebben over een knelpunt dat ik bij veel ondernemers ervaar…
Het is een knelpunt waar ik mijzelf ook vaak genoeg op vang & niet het beste visitekaartje afgeeft als het om ons product of onze dienstverlening gaat.
Het gekke eraan is dat het in veel gevallen een knelpunt is waar we ons wel degelijk bewust van zijn. We weten dat “het” er is, maar we zijn er simpelweg niet mee bezig. Het wordt vaak op de lange baan geschoven onder de noemer “als het straks rustiger is, dan ga ik het aanpakken”.
Oke, dit werkt, wat gaan we nu doen?
Een groot gedeelte van ondernemen is simpelweg de sprong wagen & dan gedurende “de val” je vleugels bouwen. Kortom; starten met stappen vooruit zetten & bewegen! Het optimaliseren en verbeteren komt dan later wel aan bod.
Wat we vaak vergeten of simpelweg nalaten is om die laatste stap daadwerkelijk te zetten.
Het optimaliseren & verbeteren van het proces, zeker als we al resultaten behalen.
Het heeft dan het gewenste resultaat bereikt in onze beleving & dat maakt dat we al snel comfortabel zijn met de huidige situatie. Het is dan veel interessanter om “nieuwe” zaken aan je onderneming te gaan toevoegen, dan het “oude” te gaan optimaliseren & te verbeteren.
Dat dit echter geen coherent geheel is met de boodschap die we uitzenden naar de buitenwereld staan we niet bij stil, want tja…..het werkt toch?
Ik zal je door een aantal afspraken van vorige week nemen zodat je een beter beeld hebt bij wat ik bedoel & om duidelijk te maken dat het inderdaad ook een knelpunt is waar ik zelf vaak genoeg tegenaan loop.
Beelden: snapchat (gebruikersnaam: jerryvstaveren)
Afspraak 1 (Utrecht)
Ik begon de week met een klantafspraak in Utrecht. Tijdens het brainstormen gingen we dieper in op de website & wellicht nog belangrijker: Het pad dat de bezoeker moet afleggen wanneer hij/zij op de website komt.
Tegenwoordig is de aandachtsspanne op het internet nog maar 3 seconden & het is daarom cruciaal om in die eerste 3 seconden direct duidelijk te maken wie je bent, waar je voor staat & waarom ze naar jou zouden moeten luisteren. Kortom: Wat is je expertise en wat levert dat die bezoeker op?
Daarna moet het voor de bezoeker uitermate simpel worden om verder te “bewegen” binnen je website. Je zou dat kunnen zien als een spoor van broodkruimels die jouw bezoeker gaat volgen om zodoende de acties te ondernemen die jij als eigenaar van de website voor ogen hebt. Ze noemen dat ook wel met een mooi woord de Customer Journey
Toen we het hierover hadden werd mijn eigen website aangehaald, met iets in de trend van “ja maar op jouw website….”
* au! Een prachtig voorbeeld van “bij de loodgieter thuis lekt het ook altijd”. Eerlijkheid gebiedt mij namelijk te zeggen dat er sinds de oplevering van de website niets meer aan de structuur of customer journey is gedaan.
Je zou mijn website kunnen zien als puur een digitaal visitekaartje dat simpelweg informatie geeft over wat ik doe. Eigenlijk precies hoe het niet moet.
De primaire functie was het faciliteren van de blogs, zoals deze. De custumor journey is dus ver te zoeken, om over de ‘3 seconde regel’ maar te zwijgen.
Het werkt krachtig om direct een visuele gebeurtenis te plaatsen in die eerste 3 seconden, maar het moet dan wel een plaatje, banner of video zijn dat emotie of gevoel oproept. Bij mij was het een HD foto van een Amsterdamse gracht die al 3+ seconde duurde om te laden….
Al met al geen goed visitekaartje dus & geen coherent geheel met wat ik mijn cliënten vertel. Toch leverde het nieuwe cliënten op, dus had het geen prioriteit voor mijn gevoel. “Dit werkt, wat gaan we nu doen?” weet je nog wel?
Afspraak 2 (Amsterdam)
Later in de week had ik een afspraak met een dame die een succesvolle webshop runt in kleding. In haar tak van sport is sociale bewijskracht & beleving een belangrijk onderdeel voor de succesformule. Als je het over sociale bewijskracht hebt is er momenteel geen sterkere tool voor ondernemers te bedenken dan Facebook. Zeker als je de resultaten ziet voor de investering die je doet.
De kansen die Facebook biedt op het gebied van content boosten, targeten & campagnes voeren zijn ongekend groot. Met ruim 9,5 miljoen Nederlandse gebruikers is het momenteel hét platform waar je aanwezig moet zijn & de ROI is nergens beter.
Als we het echter over sociale bewijskracht hebben speel je tegenwoordig pas mee als je minimaal 1000 volgers op je facebookpagina hebt. En daar kwam hij weer: “Ja maar jouw facebook pagina…”
* klap! Wederom een prachtig voorbeeld van “bij de loodgieter thuis lekt het ook altijd”. Voor mijn cliënten realiseren we momenteel prachtige resultaten met behulp van Facebook. Ik verklaar ze dan ook bijna voor gek als ze niet facebook optimaal inzetten voor hun business.
Echter, op dit moment heb ik zelf zo’n 300+ volgers op mijn Facebook pagina…
Dit zijn overigens wel allemaal organische likes, wat dus inhoudt dat ik niks geboost heb. Wederom keek ik naar het resultaat & zolang ik aanvragen/opdrachten binnen krijg zeggen de hoeveelheid likes mij niet zo veel. Het had mijn aandacht of prioriteit niet.
Zeker met de wetenschap dat je al zovaak succesvolle facebook campagnes met clienten hebt gevoerd & dus precies weet welke stappen je wanneer moet zetten voelt het als: “als ik het nodig heb draai ik die kraan wel open”. Maar juist daardoor stel je uit & geef je andere zaken weer prioriteit. Vreemd eigenlijk als je daar bij stil staat.
Afspraak 3 (Buitenveldert)
Het laatste voorbeeld is een afspraak met een eigenaar van een restaurant in Buitenveldert. Zijn klanten komen voornamelijk uit de offline wereld en hij wil daarom meer op online gaan inzetten. Zijn website moet dus onder handen genomen worden, want dit was ook voornamelijk een digitaal visitekaartje.
Goede Copywriting is daarin een cruciaal onderdeel om die transitie door te gaan maken. Meer de benefits gaan benoemen & tevens meer naar de emotie toe gaan in de webteksten. Aangezien de aandachtsspanne steeds kleiner wordt is het daarnaast belangrijk om geen epistels te gaan schrijven. Kortom: geen lange stukken tekst, want mensen nemen tegenwoordig vaak niet meer de moeite om dit helemaal door te lezen.
* boem! Ik hoef het inmiddels bijna niet meer te benoemen lijkt me, maar “bij de loodgieter thuis lekt het ook altijd”.
Mijn website bestond uit lange stukken tekst, waarin ik vooral bezig was om het vliegtuig te “verkopen” en niet de bestemming.
Gerelateerd: verkoop de bestemming, niet het vliegtuig
Ik wilde vooral dat bezoekers begrepen wat ik als businesscoach ging doen, maar in plaats van hierin de voordelen te benoemen besteedde ik juist veel aandacht aan wat ik praktisch ging doen. Dit resulteerde in droge stof dat niet tot de verbeelding sprak. Eigenlijk dus weer precies hoe het niet moet.
Leer van mijn fouten & stel niet langer uit.
Een belangrijk onderdeel van ondernemen is inderdaad van de rots afspringen & onderweg je vleugels bouwen, maar vergeet daarbij niet te optimaliseren & te verbeteren als die vleugels eenmaal gerealiseerd zijn.
Succes!
p.s. misschien leuk om te weten: ik heb inmiddels mijn website verbeterd! Nieuwsgierig naar het resultaat? Klik dan even op de onderstaande afbeelding.