Selecteer een pagina

Ik snap het: Je bent druk, je hebt een bedrijf te runnen of een verantwoordelijke baan waar je elke dag naartoe moet. Je vertrekt ’s ochtendsvroeg en komt  vaak pas weer ‘s avonds in het donker thuis.

Je wilt meer tijd met de kinderen, met je partner of met vrienden. Maar ook meer aandacht besteden aan je hobby’s, aan sport of wil je toch nog even die cursus volgen maar je weet gewoon niet waar je de tijd vandaan moet halen.

Je bordje is vol, toch?

Werkstress is beroepsziekte nummer één in Nederland.

Veertien procent van de werknemers meldt jaarlijks burn-outklachten. Zo’n burn-out leidt gemiddeld tot 242 dagen verzuim. Laat dit even op je inwerken.

Zet 100 medewerkers op een rij en 14 daarvan zullen een burnout ervaren. Daarnaast kost die burnout dus bijna een jaar om bovenop te komen.

De jaarlijkse verzuimkosten als gevolg van burn-outs worden dan ook begroot op een duizelingwekkende 1,8 miljard euro! (bron: CBS en Arboned).

En ik snap het: Je wilt niet zwak overkomen op je collega’s, op je vrienden of op de directie dus spring je van de ene in de andere vergadering over het zoveelste zinloze onderwerp en blijf je maar doorgaan.

Maar wat als iemand je zou vertellen dat dát doorgaan de weg is naar een burn-out?

Zou je dan blijven doorgaan? Alles prioriteit blijven geven boven je eigen gezondheid en je agenda laten uitpuilen van de afspraken?

Burnout is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn, geen energie of motivatie meer te kunnen vinden voor de bezigheden op je werk. Zit je op je werk voor langere tijd in een negatieve situatie? Zonder dat daar een oplossing voor lijkt te komen, dan kun je last krijgen van werkstress.

Stress is een natuurlijke reactie op vervelende situaties. Stress maakt je alert en maakt dat je op zoek gaat naar oplossingen. Maar al dat stress gevoel te lang blijft aanhouden kan dat hele negatieve gevolgen hebben.

In welke mate jij stresssymptomen ervaart, hangt af van wie jij bent en wat jij in je leven hebt meegemaakt. Jouw manier van denken en je persoonlijke geschiedenis bepalen waarom je in de ene situatie wel stress ervaart en in de andere niet.

Ook je leefstijl speelt een rol bij het hanteren van werkstress.

Verander je ‘’to-do list’ in een ‘should-do list’

Het lijkt zo simpel, maar wil je een burnout voorkomen of juist heel productief zijn dan is het belangrijk om die eindeloze to-do list te veranderen in een ‘should-do list’!

Want al die dingen waar jij momenteel zo mega druk mee bent, hoeveel daarvan dragen nou oprecht bij aan het behalen van jouw doelen? Eerlijk?

Dat is overigens iets waarin jijzelf de eerste stap zal moeten zetten!

Veel ondernemers en bedrijven leggen namelijk het probleem te veel bij hun zelf of hun medewerkers neer. Zeker wanneer er duidelijke signalen zijn dat mensen stress ervaren en daardoor kans lopen op een burn-out.

Het is dan van essentieel belang om het gesprek aan te gaan en te kijken hoe dingen kunnen worden veranderd of anders kunnen worden ingedeeld. Zoals het bieden van meer inspraak en meer controle over het eigen takenpakket.

Het werken aan taken waar je goed in bent of die je leuk vindt, zorgt namelijk voor bevlogenheid. Dat leidt niet alleen tot minder kans op stress en burn-out, maar ook tot betere prestaties!

Een ondernemer of werkgever die hier geen aandacht voor heeft, snijdt zichzelf uiteindelijk alleen maar in de vingers.

Wees je bewust zijn van de tijd die je spendeert aan dingen. En ja, dan bedoel ik ook de onnozele dingen en die dingen die uiteindelijk niets opleveren en alleen maar tijd kosten.

Dát moet je gaan ruilen voor tijd die je kan spenderen aan zaken die je tijd opleveren. Aan zaken die je energie en aan zaken die je geld opleveren.⁣

De tijd die je bespaard omdat je die niet meer in nutteloze zaken steekt  is tijd om te spenderen met je partner, kinderen, familie, vrienden of lekker alleen.⁣

Dat is tijd om te leren, te lezen, te schrijven, na te denken of om helemaal even niks te doen.⁣

Want vergis je niet: Alles begint bij jou!

Wees zuinig op je tijd en energie!

Zorg dat je productief bent in plaats van het vooral heel erg druk te hebben.⁣

En wanneer jij het alleen maar heel druk hebt kan je dus overduidelijk niet goed met je tijd omgaan. Dan moet je terug naar de tekentafel om je prioriteiten te heroverwegen.

Want als jij niet productief bent en veel stress ervaart dan ben jij de grootste bottle neck!

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS