Ondanks dat we al decennia van de daken schreeuwen dat onze organisaties staan voor ontwikkeling,  continuous learning en duurzame leeromgevingen blijkt dit in de praktijk nogal tegen te vallen.

Het obstakel voor deze organisaties is eigenlijk al jaren hetzelfde: Mensen kunnen binnen het bedrijf iedere cursus of opleiding volgen die ze willen.

Hier is opleidingsbudget voor gereserveerd en er is tijd vrij gemaakt, maar toch maakt bijna driekwart van de mensen hier in de praktijk geen gebruik van.

Enige tijd geleden was ik op een seminar in het midden van het land en raakte daar in gesprek met de eigenaar van een succesvol bedrijf. Dit specifieke seminar stond in teken van productiviteit en hij was daar aanwezig omdat hij voelde dat er veel meer uit zijn bedrijf en vooral uit zijn personeel te halen was.

Hij had inmiddels een organisatie gecreëerd waar geen vaste werktijden werden gehanteerd, zijn kantoor stond vol met flexwerkplekken en hij had een groot opleidingsbudget gereserveerd. Maar met enige frustratie moest hij toegeven dat hier maar weinig gebruik van werd gemaakt. Hij wilde dus vooral antwoord krijgen hoe zijn personeel te stimuleren tijdens dit seminar.

En geheel terecht overigens.

Het succes van het bedrijf hangt vaak af van één belangrijke factor: De motivatie en ambitie van het personeel.

De mensen die binnen jouw organisatie werken zorgen er even kortweg gezegd voor of jouw bedrijf een succes wordt of dat deze zal wegkwijnen als grijze muis tussen de vele bedrijven die Nederland inmiddels rijk is.

Het is natuurlijk geen hogere wiskunde dat een ambitieus personeelsbestand, dat continue op zoek is naar ontwikkeling, beter scoort dan een personeelsbestand dat slechts de werkweek steeds vol maakt, zonder nieuwe initiatieven te tonen en om klokslag 17:00 direct het pand weer verlaat.

Dat bijna driekwart van de werknemers zich niet schoolt, blijkt niet zomaar een schatting te zijn. Onderzoeksbureau NIDAP zet jaarlijks de cijfers op een rijtje op het gebied van personeelsontwikkeling:

Uit dit onderzoek blijkt dat slechts 27 procent van de medewerkers jaarlijks een opleiding volgt maar daarbij gaat het voornamelijk  om trainingen en korte cursussen.  Het gemiddelde leerbudget dat werknemers tot hun beschikking hebben is € 950 per jaar.

In vergelijking met andere Europese landen doet Nederland het helemaal niet zo slecht, blijkt uit onderzoek maar het zit nog lang niet op het niveau dat de bedrijven die pretenderen “leeromgevingen” te zijn willen hebben. Met bijna 75% zit er natuurlijk nog heel veel groei in.

Alleen het ter beschikking stellen van opleidingsbudget blijkt in de praktijk dus niet voldoende.

 

Veel organisaties vinden dat werknemers onvoldoende bezig zijn met hun ontwikkeling en hun loopbaan op de langere termijn. Maar wat doen de bedrijven hier zelf actief aan?

Het is geen geheim dat er in veel sectoren een tekort aan personeel is. Medewerkers hebben het hierdoor op dagelijkse basis veel te druk. Waar vroeger 5 tot 10 werknemers per afdeling rondliepen, moet nu hetzelfde werk gedaan worden door een veel kleinere groep werknemers.

Goed voor de productiviteit en personeelskosten, maar slecht voor nevenactiviteiten zoals opleidingen of cursussen.

Bovendien geldt door dit personeelstekort dat het werk zich opstapelt als ze een dag weg zijn voor een training, opleiding of workshop. Er is in veel gevallen geen collega aanwezig die het werk dat blijft liggen kan oppakken, dus van een ‘dagje ertussen uit” kan allang niet meer gesproken worden.

Daarnaast vinden de werknemers die op cursus gaan het vaak vervelend voor hun collega’s die moeten blijven doorwerken. Er ontstaat hierdoor een soort schuldgevoel tegenover hun collega’s dat werknemers ervan weerhoudt om gebruik te maken van hun opleidingsbudget.

Daarnaast weten veel medewerkers niet dat er überhaupt budget is gereserveerd voor opleidingen of bijscholing.

Wanneer het bedrijf dit niet actief promoot, maar deze informatie verstopt op een intranet of bij de HR afdeling, dan is het logisch dat werknemers niet eens van het bestaan afweten, laat staan hier gebruik van maken.

Denken dat we een 100% score gaan behalen binnen het bedrijf is overigens ook een utopie. Er zal altijd een deel van de mensen zijn die juist blij zijn uit de schoolbanken te zijn en simpelweg geen zin meer heeft om een training, cursus of opleiding te volgen.

Toch zijn er nog meer dan voldoende kansen om werknemers te laten doorontwikkelen, aan het bedrijf te binden voor langere tijd en überhaupt bekend te maken met de beschikbaarheid van het opleidingsbudget.

“De klassieke opleiding moet niet dienen om kennis bij te brengen, maar om geesten te vormen” – Téodor de Wyzewa

De belangrijkste reden dat een medewerker uiteindelijk een opleiding niet volgt is nog altijd de kosten die dit met zich meebrengt (31%). Daarentegen zegt 60% van de ondervraagden in het onderzoek dat ze graag gebruik zouden maken van het Persoonlijk Leerbudget.

Uit het onderzoek is tevens gebleken dat de waarde van het diploma, de inhoudelijke kwaliteit en de bereikbaarheid de drie belangrijkste factoren zijn bij het kiezen van een opleiding.  

De waarde van een diploma blijkt met 51% de belangrijkste factor in het kiezen van een opleiding. Slechts 27% vindt carrière bijdrage de belangrijkste reden om voor een opleiding te kiezen.

Er wordt dan ook te veel gelet op de waarde van “het papiertje” en te weinig aan de bijdrage die een opleiding kan leveren aan de carrière.

Van de daken schreeuwen dat we lerende organisaties zijn en groei hoog in het vaandel hebben staan is in de praktijk dus lang niet voldoende.

Zowel organisaties als werknemers laten hierbij steken vallen en hierdoor spijbelt driekwart van de werknemers liever dan dat ze een dagje “in de schoolbanken” doorbrengen.

Een gemiste kans, die juist voor alle betrokken partijen zo veel meer waarde zou kunnen opleveren.

Dus zeg eens eerlijk: Ben jij aan het spijbelen? 

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS