STRATEGIE
Als jouw schoorsteen moet roken
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
23 Januari 2017
De mens is een vat vol met contradicties. Een duidelijk voorbeeld daarvan is die kronkel tussen onze oren genaamd “verlies aversie”. De pijn van verlies raakt ons als mensen zo diep dat we in staat zijn grotere inspanningen te doen om verlies te vermijden dan wij kunnen opbrengen om winst te behalen. Twee maal groter zelfs.
De kans op verlies blijkt dus een veel sterkere motivator te zijn en maakt ons blind voor alle eventuele risico’s. Dit potentiële verlies transformeert ons van de grootste aanjager van onze business naar de grootste vijand.
“Daar moet de schoorsteen van roken” (Spreekwoord ontstaan in 1914)
d.w.z. daar moeten we van leven, bestaan; dat verschaft ons voedsel, levensonderhoud. Vgl.
De winterzon schijnt door het raam naar binnen terwijl ik met één van mijn cliënten bezig ben om de strategie voor de aankomende weken uit te stippelen.
De lunchroom waar we zitten is een verborgen pareltje in de binnenstad van Amsterdam. Rustig genoeg om een goed gesprek te kunnen voeren, maar niet zo rustig dat je dat bibliotheek gevoel krijgt. Dat gevoel waardoor je denkt dat je jouw stem niet boven fluisterniveau mag laten komen.
Terwijl ik een slok van mijn koffie neem gaat mijn telefoon. Aangezien ik middenin een coachingssessie zit druk ik het gesprek snel weg, zonder op het beeldscherm te kijken. Maar deze beller laat zich niet wegdrukken en houdt vol. Nogmaals gaat de telefoon en daarna nog een keer.
Ik excuseer me en vraag me af “waar is de brand?” voordat ik de telefoon opneem. Het blijkt een andere cliënt te zijn en het noodgeval laat ook niet lang op zich wachten “Jer, dat hele Facebook werkt niet!”
Deze normaliter zo enthousiaste ondernemer herken ik bijna niet. Ik hoor de wanhoop in zijn stem terwijl hij de resultaten voorleest van zijn Facebook posts.
BRANDHOUT
We zijn de samenwerking aangegaan omdat hij zich meer online wil profileren. De afgelopen jaren is zijn omzet uitsluitend uit zijn netwerk en offline activiteiten gekomen. Het was hard werken en de vooruitgang wacht op niemand. Hij besloot daarom dat het tijd was om de online wereld te omhelzen en daarmee een start te maken van hard werken naar smart werken.
Met 9.6 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers is Facebook de ideale speeltuin om snel, gericht en efficiënt een start te maken met je online positionering.
Wat deze cliënt echter vergat is dat social media ten allen tijden een momentopname is. Je bereikt mensen tenslotte terwijl ze in de rij staan bij de plaatselijke supermarkt, een minuutje tijd te doden hebben voor ze de volgende meeting ingaan of terwijl ze in de file staan voor de Coentunnel .
Dit fenomeen zorgde ervoor dat er grote verschillen zaten in de betrokkenheid van zijn volgers op de content. Deze betrokkenheid noemt Facebook ook wel engagement. Het is de mate waarin jouw volgers jouw content liken, delen of daarop reageren.
Waar de ene post 10 likes had ontvangen, was op de volgende post totaal niet gereageerd. En waar zijn blog eerst nog 3 reacties had ontvangen was de daarop volgende blog ook zonder reacties gebleven.
In paniek voor dit grote “verlies” had hij besloten het marketingbudget dat wij apart hadden gezet voor Facebook in te zetten om deze achterblijvende content toch onder de aandacht te brengen.
Dit bleek in de praktijk niet de beste stap te zijn geweest en nu was het verlies niet alleen uit te drukken in het uitblijven van engagement, maar ook in keiharde euro’s die hij zonder succes had gespendeerd.
“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe” – Abraham Lincoln
Wanneer onze schoorsteen moet roken, maar het hout verzamelen tegenzit gaan we verkeerde beslissingen nemen. Ons gevoel van verlies neemt de overhand en we gaan tijd, energie en zelfs budget inzetten om dit verlies maar niet te hoeven ervaren.
Stel dat we hout nodig hebben om in onze open haard te doen als brandstof waarmee we de schoorsteen van onze business laten roken en we daarvoor 3 bijlen tot onze beschikking krijgen, dan gaan we in veel gevallen iets vreemds doen.
Met bijl 3 kappen we door bomen als een warm mes door boter. De houtschuur is binnen no-time goed gevuld en we besluiten: Die werkt!
Maar wat is onze volgende stap? Wat gaan we vervolgens doen?
We gaan onze tijd, energie en geld investeren in de andere twee bijlen. Die moeten namelijk net zo scherp en goed werkend worden als bijl 3.
Na 2 weken van schuren, polijsten en slijpen begint bijl 2 er al stukken beter uit te zien. Vol goede moed zetten we hem in een boom, maar helaas. De boom gaat niet om. Toch maar beter ons best doen, blijkbaar!
Bijl 1 mogen we daarin natuurlijk ook niet vergeten, want die hebben we tenslotte niet voor niks. De weken vliegen voorbij en na de zoveelste opknapbeurt van bijl 1 en 2 komen we opeens tot de ontdekking dat de houtschuur leeg is.
De schoorsteen kan niet roken, want het hout is op!
Hoe hard we ook onze best doen, bijl 1 en 2 blijken niet tot het niveau te komen van bijl 3. Hoeveel tijd, energie of geld we hier ook in steken.
Echter, als we deze zelfde tijd, energie en investeringen in bijl 3 hadden gestoken, was de houtschuur nooit meer leeg geweest en hadden we met veel minder moeite veel meer gedaan kunnen krijgen.
PROMOOT DE PARELTJES
In de online wereld vertonen we helaas vaak hetzelfde patroon. We spenderen te veel van onze tijd, energie en budget in het “op niveau krijgen” van de andere “bijlen”.
We vergeten dat bijl 1 nooit meer een bijl 3 gaat worden.
Als we facebook weer als voorbeeld nemen dan hebben we de neiging om budget te spenderen aan content die al niet resoneerde bij onze doelgroep of volgers. Content waar niet op gereageerd werd.
Eigenlijk is dit weggegooid geld, want wanneer er al niet organisch op gereageerd wordt, zal dat niet opeens veranderen omdat je er budget tegenaan gooit.
Dit wordt weergegeven in Scenario 1.
De manier om exponentieel te groeien en zichtbaar te worden wordt juist weergegeven door scenario 2. Ik noem dat zelf “Promoot de Pareltjes“. Waarin je content pakt die organisch al veel bereik weet te realiseren en je dit een extra duwtje in de rug geeft door er budget tegenover te zetten.
Klik om te VERGROTEN
Als ik mijn eigen Facebook resultaten van afgelopen week als voorbeeld neem zou je de neiging hebben om budget te gaan investeren om de posts van 17 januari om 16:00 en 16 januari om 16:00 onder de aandacht te brengen.
Maar deze strategie brengt geen exponentiële groei met zich mee.
Als je echter ditzelfde budget zou spenderen om de post van 18 januari om 11:00 te boosten zou het effect hiervan vele malen groter zijn en maak je dus iets dat al werkt nog beter! Hier zit de exponentiële groei in verstopt.
Ga dus strategisch met je budget om! Pak de scherpste bijl om hout mee te verzamelen, vul je houtschuur en laat de schoorsteen van jouw business optimaal roken
SUCCES
JERRY ALS COACH UITPROBEREN
Reserveer hier jouw SESSIE
Wil je eens de mogelijkheden doorspreken?
Laat hier jouw gegevens achter