BUSINESS COACHING
7 redenen om met een business coach te werken
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
16 Januari 2017
Gefeliciteerd, je hebt iets gedaan waar de meeste mensen gedurende hun hele leven van dromen, maar wat in negen van de tien gevallen slechts bij die droom blijft: de sprong wagen naar het bezitten van een eigen bedrijf!

En ondanks alle obstakels, beren op de weg of statistieken heb je geluisterd naar die stem diep van binnen. Die stem die aangaf dat er voor jou eigenlijk geen andere optie bestond dan eigen baas worden en na jaren van borrelen onder de oppervlakte onvermijdelijk tot uitbarsten kwam.

Desondanks kan je die statistieken niet negeren. Zo bracht KVK een rapport uit dat het aantal faillissementen begin vorig jaar 67% hoger was dan het jaar ervoor. En ook jij bent vast gewaarschuwd door familie, vrienden en kennissen dat veel bedrijven binnen 5 jaar stoppen te bestaan.

Natuurlijk is het in deze snelle veranderende tijden altijd de vraag hoe jij jouw business relevant en in leven houdt. De ene ontwikkeling wordt sneller opgevolgd door de andere en het tempo waarin de markt veranderd is moordend. Laat staan over 5 jaar…

 

Het is onvermijdelijk

 

Daarnaast komt er onvermijdelijk een punt waar de stagnatie wordt ingezet. Je kunt jouw business op eigen houtje slechts zo ver brengen, zonder de hulp van anderen in te schakelen.

Hey, dat is logisch. Beschouw het als een deel van de bedrijfscyclus. Jij weet met je kennis, expertise en ervaring jouw business tot een bepaald niveau te brengen, maar om het volgende niveau te bereiken heb je ten allen tijden een nieuwe impuls, inzichten en expertise nodig.

De meest succesvolle ondernemers vragen zich al lang niet meer af of het uitbesteden van zaken of aantrekken van externe experts meer oplevert dan op eigen houtje opnieuw het wiel proberen uit te vinden. Daar weten ze namelijk allang het antwoord op.

Geen enkele directeur, manager of DGA kan tenslotte kennis hebben van alle business disciplines.

En juist dat is het speelveld van de business coach.

“Een business coach is iemand die je helpt verhuizen van waar je bent naar waar je wilt zijn”

BUSINESS COACHING

 

Je zal nooit echt weten waar jij of jouw bedrijf tot in staat is tot je iemand om je heen hebt die je buiten je comfort zone duwt. Vraag het iedere succesvolle ondernemer of professionele atleet maar.

Als je zelf over een business coach hebt nagedacht, maar je nog niet helemaal verkocht bent aan dat idee zet ik hier 7 redenen voor je op een rij waarom jij het direct zou moeten doen:

#1 Je houdt er niet van opnieuw het wiel te moeten uitvinden

Als ondernemer wil je direct resultaat. Je weet dat jouw tijd kostbaar is en wil dit niet verspillen aan experimenteren, uitproberen of zaken die uiteindelijk niets gaan opleveren.

Je wilt simpelweg geen schot hagel doen in de hoop dat jij jouw doel gaat raken, maar uitsluitend met scherp schieten en jouw doelen keer op keer bereiken.

Praktijkervaring is daarin onmisbaar op de manier waarop wij mensen taken succesvol uitvoeren en dus met scherp schieten. Het verschil tussen een expert & een beginner is vaak simpelweg de tijd die geïnvesteerd is om die kennis op te doen.

Door vallen en opstaan leren we precies wat werkt, wat niet werkt en wat we de daarop volgende keren anders hadden kunnen doen. Alles daarna wordt simpelweg herhaling en het optimaliseren van wat je uit de praktijk al wist.

Je begon tenslotte als kind ook niet spontaan met lopen. Het begon eerst met kruipen, toen optrekken aan de tafel, vervolgens voorzichtig de eerste stapjes, om op latere leeftijd in volle sprint het schoolplein over te rennen. Lezen, praten en typen, het zijn allemaal vaardigheden die je niet van nature bezat, maar hebt aangeleerd door er tijd en energie in te steken.

Scherp schieten

In de businesswereld is het niet anders. De mensen die worden gezien als de grootste experts in hun vakgebied zijn vaak de mensen die de meeste uren hebben geïnvesteerd.

Deze groep is niet anders dan jij of ik. Niet slimmer of talentvoller. Wat deze groep vooral onderscheid zijn de gerichte uren van het verfijnen van hun vaardigheid. In de meeste gevallen komen deze uren overeen met zo’n 10 jaar aan gerichte training, oftewel 10.000 uren. Dit wordt in de volksmond ook wel de 10.000 uren regel genoemd.

Maar als je eerlijk bent: Heb jij tegenwoordig nog 10.000 uur over in jouw drukke agenda om die kennis al doende op te doen?

De kans is groot dat je nee zegt en dat is ook uiteraard ook niet zo vreemd. De meest succesvolle ondernemers hebben die tijd namelijk zeker niet, of zijn niet bereid om deze kostbare tijd te investeren. Die willen namelijk direct resultaat en zij weten dat de enige optie dan is om mensen in te schakelen die al wel 10.000 uur hebben besteed in het vakgebied waarin zij vooruit willen.

Kortom: Niet zelf proberen het wiel opnieuw uit te vinden, maar gebruik maken van de expertise van een ander.

Zo is het nog steeds publiek geheim dat o.a. Steve Jobs & Richard Branson een coach hebben gehad. En als twee van de meest succesvolle ondernemers van ons tijdperk deze stap al hebben gezet, wat houdt jou dan nog tegen?

#2 Je hebt geen andere (succesvolle) ondernemers om je heen

Diep van binnen weet iedereen dat je jouw doelen sneller haalt als je anderen betrekt. “alleen ben je sneller, maar samen kom je verder” is een quote die iedere ondernemer wel kent en dat gegeven maakt het bijna een cliché. Maar dat maakt het daarentegen niet minder waar.

Veel van de ondernemers die ik spreek stel ik tijdens ons eerste gesprek een simpele vraag.

Ik vraag ze of ze andere succesvolle ondernemers om zich heen hebben, die ze om advies kunnen vragen of aan wie ze zich op kunnen trekken. Ondernemers die het bestaan van ondernemer ook kennen en die hetzelfde pad hebben bewandeld.

Het antwoord dat ik in veel gevallen krijg is “nee”.

Ondanks alle feiten en clichés wordt de kracht van een goed netwerk, en met name het effect van sparren met gelijkgestemden nog steeds onderschat. En dat terwijl het één van de meest krachtige en meest gebruikte wapens in het arsenaal van de meest succesvolle ondernemers is.

Ze zeggen namelijk niet voor niks dat jij het product bent van de 5 mensen waarmee je de meeste tijd doorbrengt.

ONTDEK HIER MEER OVER COACHING DOOR JERRY VAN STAVEREN

#3 Je wil weten wat relevant is in jouw situatie

De (online) mogelijkheden in deze tijden zijn haast oneindig. De ene tool wordt nog niet uitgebracht of de volgende staat alweer klaar om gelanceerd te worden. En de één na de andere expert of coach lijkt bereid jou een gratis training, webinar of workshop te geven.

Maar wat heb jij precies nodig in jouw situatie? En wat is het gebied waarin jij ondersteuning nodig hebt?

Veel ondernemers blijven door die gedachte op exact dezelfde plek zitten. Die comfort zone waar ze bekend mee zijn en waar ze al die jaren al hebben gezeten. Maar dat tijden veranderen en je vandaag niet het succes kan behalen met de middelen van gister staat vast.

Stilstand in deze tijden staat gelijk aan achteruitgang.

Het  belangrijkste component voor het succes van coaching is niet zozeer het bijbrengen van alle technische of strategische hulpmiddelen, maar juist in het passend maken voor jouw specifieke situatie.

Niet elke tool, strategie of structuur zal namelijk bijdragen aan succes in jouw situatie. Elke ondernemer, business en markt is tenslotte anders.

Juist die vertaalslag en het toevoegen van relevante hulpmiddelen zal jou helpen te navigeren naar succes, zowel binnen als buiten de zakenwereld. En juist het behalen van jouw persoonlijke doelstellingen met jouw persoonlijke passie en expertise maakt een business coach zo waardevol

#4 Je wil denken in kansen of mogelijkheden en niet in obstakels

Hier in Nederland zijn we nogal van het “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” en die gedachte kan het jou als ondernemer behoorlijk lastig maken. Denk maar aan die waarschuwingen die je hebt ontvangen nadat je bekend maakte dat je een eigen bedrijf ging starten, een nieuw product ging lanceren of een groter kantoorpand ging betrekken.

In tegenstelling tot de lokale geruchtenmolen in je buurt of op kantoor is het niet de intentie van een coach om een mening te hebben over jouw ideeën, plannen of om je te belemmeren in je groei. Maar juist eerder om je uit te dagen, te prikkelen en te ondersteunen om zo snel en comfortabel mogelijk jouw dromen te realiseren.

Hij of zij creëert een persoonlijke setting waarin je jouw ideeën kan ventileren, dromen kan benoemen of obstakels kan bespreken, zonder hier enige vorm van kritiek op te hebben. Een goede coach zal je zelfs ondersteunen om deze dromen zo snel mogelijk waar te maken.

#5 Je wilt uitgedaagd worden om de beste versie van jezelf te zijn

Soms heb je een nieuw perspectief nodig om een bestaande verbinding te zien. Vaak zijn we zo gewend aan onze situatie dat we blind worden voor een ander perspectief of andere mogelijkheden.

Daarnaast zijn er tegenwoordig zoveel mogelijkheden dat we vaak door de bomen het bos niet meer zien en alles al snel bij het oude laten. Soms hebben we dingen ook al voor 95% geprobeerd, maar juist in die ontbrekende 5% schuilt het ultieme succes.

Die laatste details zorgen ervoor dat het exponentieel groeit en een doorslaand succes wordt. Laat deze 5% liggen en zie jouw product of dienst ondergesneeuwd worden in een overvolle markt of geparkeerd worden bij de ‘dertien in een dozijn’ sectie.

Een goede business coach helpt jou met die 5% en is iemand om de laatste puzzelstukjes op de juiste plek te leggen. De spreekwoordelijke puntjes op de i.

#6 Je bent toe aan een hulplijn

Stel je voor: Je gaat naar de IKEA en koopt daar een spiksplinternieuw bureau voor bij jou op kantoor. Opgewonden bij de gedachte van het werken aan jouw nieuwe bureau maak je de doos enthousiast open. Maar wat blijkt tot je verbazing: de instructies ontbreken.

Moedeloos kijk je naar alle boutjes, schroefjes en planken en voelt de moed in je schoenen zakken. Toch besluit je na een aantal paniekerige minuten om maar aan de slag te gaan.

Bij elke schroef twijfel je of het de juiste is en om de zoveel tijd doe je een stapje terug om te zien of het geheel wel klopt.  Met vertrouwen het bureau in elkaar schroeven is er niet bij, terwijl je toch echt dacht dat jij dit wel zou kunnen.

Na 2 uur blijkt er van jouw bouwwerk niets te kloppen en moet je verplicht weer terug naar de tekentafel. Je besluit dat dit proces nogmaals doorlopen niet tot de opties behoort en schakelt een hulplijn in. Je belt de klantenservice van de IKEA en laat de aardige medewerker de instructies naar je mailen.

Na uren van zwoegen en analyseren ken je inmiddels elk boutje en elke plank uit je hoofd. Het moment dat het instructieboekje ontvangen is lijkt haast een startschot te zijn voor Usain Bolt. Binnen een mum van tijd is het bureau in elkaar gezet en zit je vol enthousiasme achter je laptop te werken.

Kortom: wat heb je nodig? Een instructieboekje en een hulplijn! Je moet een leidraad hebben voor hoe je van A naar B komt, met de middelen die jij tot je beschikking hebt en een vangnet om op terug te kunnen vallen wanneer de situatie daarom vraagt.

Hoe je van waar je bent, komt naar waar je wilt zijn. En zodra je dat hebt ben je niet vanachter je bureau vandaan te sleuren en verzet je bergen werk.

#7 Je mist iemand om jou accountable te houden

Vind je het ook niet vreemd hoe gemakkelijk het is om de belofte die we aan onszelf maken te breken? Of om die vooruit te schuiven naar morgen? Iedereen die rond deze periode bezig is met goede voornemens kan je vertellen hoe snel morgen veranderd in volgende maand en volgende maand in volgend jaar.

Daarentegen voelen we een zware verantwoordelijkheid om de afspraken of beloftes die we aan anderen maken wél na te komen! Een coach dient als die partner die jou verantwoordelijk houdt, jouw klankbord is en die je uitdaagt om jouw doelen daadwerkelijk te verwezenlijken.

Nu! En dus niet morgen, volgende maand of volgend jaar.

COACHING ZELF EENS ERVAREN?

Wil jij in contact komen met Jerry?
Laat hier jouw gegevens achter

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DIRECT RESULTAAT
VAN JE INSPANNINGEN

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS