Als mensen zijn we extreem gevoelig voor verlies.  Zo gevoelig zelfs dat we eerder zouden kiezen om niet te verliezen, dan om te winnen. Ze noemen dit verschijnsel verlies aversie

” De sterke voorkeur van mensen om verlies te vermijden boven het verwerven van winst
– verlies aversie

Gerelateerd:  Pak je verlies als Ondernemer

Waar veel ondernemers echter niet bij stilstaan is dat je dit fenomeen kunt inzetten om het succes en zichtbaarheid van je bedrijf drastisch te vergroten.

Waar dit uitermate goed werkt is in de marketing en dan met name in de titels van mails of blogs.

Ik hoor je denken: “Dat doe ik al

Maar heb je de cijfers en resultaten wel eens goed bekeken? Het echte succes zit hem namelijk in de details.

Zelf heb ik dit o.a. getest op mijn Linkedin pagina en de resultaten zijn overduidelijk. Linkedin is een kanaal dat ik inzet om naast mijn eigen website, Facebook bedrijfspagina en groepen blogs te posten.

Als je alleen al kijkt naar de afgelopen maand zie je een duidelijk verschil door het gebruik van verlies taal t.o.v. winst taal.

  • 22 juni: Winst taal “wat is jouw beste sales gesprek geweest
    67 personen bereikt en 2 likes
  • 29 juni: Verlies taal “gemiste kansen
    105 personen en 10 likes (toename van 156%)
  • 6 juli: Verlies taal “de grootste fouten die ondernemers maken
    180 personen, 5 likes en 2 reacties (toename van 268%)

Ook bij de optin op je website pagina is dit een goed wapen om in te zetten. Begin vorige maand besloot ik dit, na de resultaten op o.a. linkedin te hebben bekeken, ook in te zetten bij het inschrijven op de nieuwsbrief op de website via optin.

Door een kleine aanpassing, namelijk de introductie van verliestaal i.p.v. winsttaal op 6 juni ging het inschrijfpercentage op de nieuwsbrief van 2,6% naar 8,8%. Meer dan een verdrievoudiging aan nieuwe inschrijvers.


Als je dit uitdrukt in personen betekend dit effectief dat als je normaliter rond de 10 mensen per dag hebt die inschrijven, dit door die kleine aanpassing stijgt naar rond de 40 personen per dag. Een wereld van verschil!

Kortom: Een kleine aanpassing, die een groot verschil kan maken

Veel succes met het inzetten van verlies taal voor je business

 

Wil je meer van dit soort praktische tips? Meld je dan aan: Aanmelden