Het internet speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven en die rol zal alleen maar gaan toenemen. Je zou dus kunnen stellen dat wanneer je niet op het internet aanwezig bent je niet serieus genomen zal worden of zelfs je niet bestaat als ondernemer.
Als ondernemers zijn we hier inmiddels wel van op de hoogte en zijn we dan ook vaak aanwezig met een website en een social media pagina zoals op Facebook. Maar ook de andere platforms zijn tools die we inzetten om ons bereik en zichtbaarheid te vergroten.
We besteden uren om onze SEO te optimaliseren, interessante post te plaatsen en foto’s te delen op deze (social media) platformen. Ook delen we video’s op Youtube en doen we uitzendingen op Periscope. Als geen ander weten we dat er waarheid schuilt in de tekst:
“De beste plek om een dood lichaam te verstoppen is op pagina 2 van Google”
We zien dan ook van elk kanaal de potentie en willen we ze eigenlijk allemaal inzetten om het maximale resultaat te behalen. Helaas vergeten we daarbij vaak een belangrijk onderdeel bij onze social media dominantie:
Hou je aan het karakter en de eigenschappen van het kanaal waarop je plaatst!
Een belangrijk facet van je social media campagnes is dat jij je houdt aan de nuanceverschillen van al deze platformen. Tenminste, als je het maximale resultaat en zichtbaarheid wilt bereiken.
Alhoewel het interessant en zeker tijdsbesparend is om een app in te zetten die je content tegelijk op Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram plaatst is het in veel gevallen niet effectief om dit te doen. Het gaat namelijk ten koste van het uiteindelijke resultaat.
Mocht jij je afvragen wat ik bedoel, kijk dan maar eens goed naar de resultaten.
Identieke content krijgt verschillende reacties en wisselend resultaat op de diverse kanalen. De post die het zo goed doet op Facebook, krijgt weinig tot geen respons op instagram. En dat blog op Linkedin scoort vele malen minder op google+.
Waarom…?
De reden hiervoor is dat mensen de kanalen met compleet andere doelstelling bezoeken.
De reden waarom iemand op Facebook inlogt is compleet anders dan waarom hij/zij op linkedin inlogt. Instagram heeft ook weer een compleet ander doel dan Periscope.
Hou hier dus rekening mee als je besluit content te gaan plaatsen op de verschillende kanalen en belangrijker: Pas je content aan op het kanaal.
Waarde en relevantie gaan een steeds prominentere rol invullen als het gaat om de zichtbaarheid van onze bijdrages en content. Facebook is overigens hét kanaal waarop dit momenteel het meest tastbaar is.
Sinds enige tijd heeft Facebook namelijk een algoritme ontwikkeld dat bepaald of een bericht geplaatst wordt in de tijdlijn van een volger én voor hoelang dit zichtbaar is. Dit betekend dat je er niet meer vanuit kan gaan dat je content en bijdrages op de tijdlijn van je volgers komen. Menno Wagenaar, Global bussiness partner bij Facebook zegt zelfs:
“gemiddeld bereik je maar 16% van je Facebook fans met een update. Bij veel bedrijven ligt dit percentage zelfs nog lager”
Je zou Facebook dus bijna als levend wezen kunnen gaan zien dat niet alleen kijkt naar wat je plaatst maar ook naar hoe waardevol en relevant die content is voor jouw volgers. Daarnaast geeft “ze” voorrang aan content dat direct op Facebook geplaatst wordt (en dus niet via een app dat overal tegelijk plaatst).
Je moet dus niet alleen de aandacht van je volgers weten te pakken maar je moet daarnaast Facebook overtuigen dat deze content waardevol genoeg is om getoond te worden aan je volgers.
Hoe…?
Stap 1. Voorbereiding
Voordat je begint met het plaatsen op social media, moet je een strategie hebben. Je hebt kritisch gekeken naar de volgende vragen:
• Wat is je doel
• Wie is je doelgroep en wat zijn hun kenmerken
• Welke kanalen gaan we inzetten en wat zijn hun kenmerken
• Welke content is relevant en waardevol voor deze doelgroep en kanalen
• Wanneer ga je de content plaatsen
Zodra deze vragen naar tevredenheid zijn beantwoord is het tijd voor de volgende stap.
Stap 2. Plaatsen
Tijdens deze fase ga je daadwerkelijk delen op de verschillende platforms, met op maat gemaakte content. Zichtbaarheid en interactie is daarbij het voornaamste doel. Een aantal manieren om deze interactie te realiseren zijn:
- Stel vragen. Mensen vinden het leuk om te reageren op de juiste vragen. Dit zorgt voor interactie en zichtbaarheid. De vragen hoeven overigens niet moeilijk te zijn, maar wel toegankelijk. En er moet uiteraard wel een koppeling met je merk of product zijn
- Laat je volgers vrienden taggen. ‘Tag je vriend of vriendin die dit moet lezen’. Hierbij gebruik je het netwerk van je Facebookfans om hun vrienden te bereiken. Goed voor de engagement en tevens gratis promotie.
- Vragen om interactie. Een andere variant op het taggen, waarbij je jouw volgers vraagt om je content te delen. Eveneens gratis promotie.
- Give-Aways. Zorg ervoor dat je een prijs weggeeft die bij je organisatie past, om je zichtbaarheid en het delen van je content te vergroten. 42% van volgers liken een pagina om mee te doen aan een actie.
- Speel in op de actualiteit. De onderwerpen die in de media populair zijn scoren op social media. Dit wordt veel gedeeld en de interactie hierop is groot. Gebruik dit in je voordeel. Tevens kan je van te voren een content planning maken voor bijzondere (feest)dagen, die relevant zijn voor jouw business om je zichtbaarheid en engagement te vergroten
- Maak het persoonlijk. Een persoon scoort beter dan een bedrijf. Laat je volgers zien wie je bent en gun ze een kijkje achter de schermen. Een quote die hiervoor relevant is: “We leven in een tijdperk waar mensen geen merken vertrouwen. Mensen vertrouwen andere mensen”. Laat dus de mens zien achter het merk en vergroot je engagement.
- Plaats foto’s. Uit onderzoek is gebleken dat foto’s 39% meer interactie krijgen.
- Wissel het af. Plaats een foto, plaats een blog, plaats een video maar zorg voor verschillende vormen van content. Dit houdt het spannend voor je volgers en vergroot je zichtbaarheid.
Stap 3. Promoot de Pareltjes
Meten is weten, dus kijk na het plaatsen kritisch naar de resultaten. Promoot vervolgens de content die goed werkt. “Uit onderzoeken blijkt dat het meer zin heeft om succesvolle content nog eens extra te boosten. Content die toch al weinig bereik heeft, zullen het door zo’n boost niet beter doen” verteld Marcel van der Heijden Kortom: promoot de pareltjes
Een andere belangrijke tip van Menno Wagenaar is om je te richten op de vrienden van je fans: “zij zullen vier keer sneller iets kopen als vrienden interacteren met een bepaald merk, dan wanneer zij geen connectie vertonen.”
En hou je hierbij wederom aan de richtlijnen van het platform dat je kiest.
Gary Vaynerchuck, eigenaar van VaynerMedia vertelt hier meer over
Veel succes en vooral plezier met het toepassen
Wil je meer van dit soort praktische tips? Meld je dan aan via de volgende link, en krijg niet alleen meer tips en inzichten maar ook een (gratis) module om meer verkopen te realiseren: Aanmelden