Je moet niet te veel marketing doen.
Zeker als je doelgroep zakelijk is wil je mensen niet gaan verzadigen. Het wordt al snel te veel & dan worden ze je beu. Veel marketing doen is toch ook gewoon irritant, vind je ook niet?
Althans, dat is een stelling die ik vaak te horen krijg.
Het is van veel ondernemers de overtuiging dat ze al snel TE veel marketing doen, en daarmee hun volgers verzadigen. Met als resultaat dat ze irritant of onprofessioneel gevonden gaan worden wanneer ze dit wel doen.
“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”
Persoonlijk krijg ik ook vaak te horen dat ik zo druk bezig ben met marketing, veel post & overal mijn naam of URL op zet. Vorige week was ik nog met een “nuchtere” ondernemer uit het oosten in gesprek, die dat persoonlijk te luidruchtig vond, zelfs een beetje arrogant. Zeker het feit dat ik overal mijn naam op zet.
Toch zit daar een bewuste gedachte achter. Het is niet zomaar toevallig dat ik mijn logo & URL meerdere keren laat terugkomen in alle posts die ik doe. Deze methode heeft namelijk een bepaald effect op mensen.
Misschien herken je dat, dat je een liedje voor het eerst hoort en vreselijk vind, maar nadat je ditzelfde nummer een week lang voorbij hoort komen op de radio je het wel opeens steeds meer begint te waarderen? Dat is hetzelfde effect als waar ik het over heb.
Dit noemen ze met een moeilijk woord “Het Mere-Exposure Effect”
Het effect van herhaling
Het mere-exposure effect is vooral bekend geworden door het onderzoek van Robert Zajonc, een pionier in de sociale psychologie. Zijn onderzoek vond plaats in de jaren ’70 en daarin liet hij mensen verzonnen Chinese tekens zien, zonder enkele betekenis erachter.
De ene testpersoon kreeg zo’n teken vaker te zien dan de andere. Aan het eind van het experiment vroeg hij de testpersonen naar hun voorkeur voor één van de tekens.
Hoewel de mensen zich de tekens niet meer konden herinneren, hadden ze toch een voorkeur voor de tekens die ze vaker hadden gezien.
Dit houdt dus kortweg in dat herhaalde blootstelling leidt tot een positievere evaluatie, of je zou in “normale taal” kunnen zeggen dat: Hoe vaker we iets zien, des te leuker gaan we het vinden
Dit effect is later nog in vele settings, en met verschillende soorten prikkels onderzocht. De achterliggende oorzaak van het mere-exposure effect ligt simpelweg in vertrouwen. Het vertrouwen of bekendheid met de (visuele) prikkel zorgt er bij de informatieverwerking in de hersenen voor dat mensen gemakkelijker de informatie een plek kunnen geven of weer uit het geheugen op kunnen halen.
Deze gemakkelijke en snelle verwerking leidt tot een positieve houding t.o.v de prikkel. En je raadt het al; vertrouwen wordt dus opgebouwd door herhaling.
Maar wat betekend dit voor jou als ondernemer
Het mooie aan het mere-exposure effect is dat de prikkel van alles kan zijn, dus ook een bedrijfsnaam of jouw logo. Dit is interessant, want met alle prikkels die wij op dagelijkse basis voorgeschoteld krijgen zou je juist verwachten dat mensen hier steeds minder gevoelig voor zouden worden.
Als je kijkt naar het effect van reclame, email marketing & AdWords is bijvoorbeeld op te merken dat het publiek steeds minder aandacht en betrokkenheid heeft bij reclame uitingen. Maar juist bij situaties met weinig aandacht en betrokkenheid, kan het mere-exposure effect optreden.
Zo is voor bijvoorbeeld televisie het mere-exposure effect allang bewezen. Denk hierbij aan alle sluipreclame die je voorbij ziet komen bij programma’s als GTST. En ook andere reclame uitingen zorgden ervoor dat mensen een positieve houding kregen voor het geadverteerde merk.
In de online wereld biedt dit effect uiteraard ook geweldige mogelijkheden. Want denk je eens in wat het resultaat van het effect zou kunnen zijn als iemand jouw bedrijfsnaam of logo doorlopend is tegengekomen op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn of in je blog. De conclusie van dit effect is tenslotte: hoe vaker iemand jou ziet, hoe positiever diegene tegenover jouw onderneming komt te staan.
Via tweets, facebookposts en blogs wordt je bedrijfsnaam of merk tenslotte keer op keer herhaald. Het effect hiervan is dus positief voor jou als ondernemer, want een positieve houding tegenover jouw onderneming kan in de toekomst ervoor zorgen dat jouw dienstverlening wordt gekozen boven die van de concurrent, want jou kunnen ze tenslotte gemakkelijker weer voor de geest halen.
Zo kun je met behulp van social media en blogs ook op langere termijn positief in beeld blijven bij je potentiële klant & het magische woord hierin is uiteraard herhaling.
Laat dus je angst varen & ga juist jouw volgers meer van jouw content of marketing geven, met daarin bekende & vertrouwde visuele prikkels.
Succes
► Wil jij met Jerry sparren over jouw business, neem dan hier contact op:
http://jerryvanstaveren.nl/brainstorm/
Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.
Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.
Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening. Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.
Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry.
Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.
Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/
Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.
Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/
Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/
Vind Jerry hier:
Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/