Marketing komt altijd voor de verkoop. Marketing houdt zich bezig met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt, met het doel om uiteindelijk zo veel mogelijk van deze producten of diensten te verkopen. 

Maar wat marketing precies inhoud is in de loop der jaren drastisch veranderd. De online middelen van deze tijden bieden fantastische en vooral nieuwe kansen. De grens tussen de online en de echte wereld is dan ook steeds meer aan het vervagen. Maar maak niet zoals zo veel bedrijven de fout dat je deze fonkelnieuwe mogelijkheden los van de oude methodes ziet. 

In mijn opinie is dan ook de meest succesvolle combinatie een mix tussen de oude aanpak en de nieuwe mogelijkheden! Een combinatie waarbij ze elkaar versterken.

Op welk tijdstip kan ik het beste op LinkedIn posten?” of “Hoe krijg ik de meeste reacties op Facebook?“ of zelfs “wat is een goede tijd om klanten te bereiken?”.

Ik krijg regelmatig vragen over wat het beste werkt maar het antwoord op die vraag is nooit simpel. 

Het is namelijk volledig afhankelijk van de klus die je als bedrijf wilt klaren! Wat je uiteindelijke doel is en wie je wilt bereiken. Je vraagt een timmerman tenslotte ook niet of hij liever met een hamer of met een zaag werkt. De klus bepaalt namelijk welk gereedschap je kiest en voor de beste klussen gebruik je al het gereedschap uit je gereedschapskoffer! 

Als we hem voor het gemak even plat slaan is de vraag die ze eigenlijk willen stellen: hoeveel tijd kost het en wat levert het onderaan de streep op? 

Het antwoord op die vraag is echter wel heel simpel: als je met marketing zo veel mogelijk impact kunt maken op de markt met een zo min mogelijke investering in tijd of budget dan is dat per definitie interessant!

De markt gelooft namelijk al lang niet meer in verkoopboodschappen. Daar is de markt allang klaar mee. 

Je moet jezelf tegenwoordig vooral positioneren als partner in business. Dat betekent dat je samen met (potentiële) klanten, (nieuwe) collega’s en andere organisaties het dialoog aangaat. Zo kan vraag en expertise elkaar vinden en sluit het beter op elkaar aan. 

En mocht jij je afvragen wat tegenwoordig per definitie dé plek is waar mensen dit dialoog aangaan? Je raadt het waarschijnlijk al: ONLINE!

En waarom dan online? Kijk simpelweg eens om je heen! Zeker in deze uitdagende tijden. Iedereen zit met z’n neus achter een smartphone!

Mensen spenderen tegenwoordig de hoofdmoot van hun tijd achter een laptop of smartphone. Onderzoek laat zien dat mensen in Europa gemiddeld 2 uur per dag op social media zitten en 31% van die tijd online op zoek zijn naar informatie voor hun volgende aankoop of samenwerking.

Het bereik dat je nu via de online middelen kan realiseren is dan ook ‘mindblowing’ als je dat afzet tegen hoe het vroeger in zijn werk ging. Toen moest je tientallen mensen per dag bellen, advertenties in de krant zetten of zelfs deur tot deur gaan. 

Moet je eens voorstellen wat een tijd en energie dat gekost moet hebben in vergelijking met de simpele druk op de knop die we nu kunnen doen. 

Het doel

Wat we daarmee in essentie willen bereiken is de ‘Know-Like-Trust‘ cyclus versnellen. Mensen hebben gemiddeld 8 tot 20 contactmomenten nodig voordat ze voldoende vertrouwen hebben opgebouwd om een (eventuele) samenwerking bespreekbaar te maken.

Vroeger hield dat dus even kort gezegd in dat je 8 tot 20 gesprekken moest voeren, maar tegenwoordig kunnen we veel van die contactmomenten online opvangen en daarmee alvast aan vertrouwen gaan bouwen binnen de doelgroep. Zonder dat dit al te veel tijd en energie kost.

Dan lezen jouw potentiële klanten een column, zien ze een foto op Instagram van jou met een tevreden klant of lezen ze een opmerking op jouw Linkedin bedrijfspagina van een gelukkige zakenpartner.

 

Marketing is dan ook niets meer dan het uitdragen van je missie en expertise en dit verbinden met organisaties of mensen die zich hierin herkennen. Of beter gezegd: hier meer over willen leren of zelfs mee geholpen willen worden.

En door online marketing slim in te zetten maak je het jezelf niet alleen een heel stuk makkelijker, maar versnel je het hele proces en kost het je veel minder energie om doorlopend met geïnteresseerde potentiële klanten in gesprek te zijn.

Dan zijn er “nog” maar 3 gesprekken in plaats van 20 nodig om een nieuwe klant te kunnen verwelkomen.

 

Als jij je expertise vaak genoeg deelt, word je vanzelf gezien als expert en daar komen weer mooie dingen uit voort. De ene keer is dat een lead, de andere keer een interview of mag je spreken tijdens een event. In het slechtste geval heb je iemand met jouw tips of adviezen simpelweg geholpen. Ook niet verkeerd toch?

Waarom doen we dat dan niet? 

De voornaamste drempel die mensen ervaren is samen te vatten onder ‘angst’. Dat kan schrijfangst zijn of zelfs faalangst. Mensen vragen zich af: ‘Er wordt al zo veel geschreven, wat heb ik nog toe te voegen in al dat geweld?’ Dat zit ook wel een beetje in de nuchterheid die wij als Nederlanders vertonen en ligt in onze Calvinistische aard. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, toch?

Wat wel duidelijk is, is dat een gebrek aan betrokkenheid bij collega’s buiten de marketingafdeling vaak niet wordt veroorzaakt door onwil of desinteresse, maar juist door onzekerheid of onbegrip. 

Mensen willen wel, maar hebben behoefte aan uitleg, begeleiding en behoefte om uitgedaagd te worden. Wie niet dagelijks bezig is met marketing, weet namelijk vaak niet welke waardevolle kennis hij of zij in huis heeft. Of hoe zij deze moeten delen.

Je hoort ook weleens dat mensen weinig marketing doen omdat ze het te druk hebben. Maar stel je dan wel de juiste prioriteiten? Wanneer je te druk bent om je expertise en enthousiasme te delen, kun jij je afvragen voor wie je het eigenlijk doet!?

Deze column is de eerste in de reeks ‘Marketing Momentum’. De volgende gaat over de employée advocacy, het activeren van jouw interne ambassadeurs.

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl