De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Technologieën vliegen je om de oren. Ontwikkelingen als digitalisering, artificial intelligence, internet of things, robotica en nieuwe productietechnieken zoals o.a. 3D printen gaan ons dagelijks werk en leven voorgoed veranderen.
De toekomst is daarmee grilliger dan ooit. Deze veranderingen voltrekken zich in alle heftigheid en gaan sneller dan dat het ooit is gegaan. Zelfs beroemde organisaties kunnen daardoor zomaar hun relevantie verliezen of erger: zelfs geheel gaan verdwijnen.
Veel businessmodellen zullen door de technologische vooruitgang dan ook gaan verdwijnen maar aan de andere kant zullen er ook vele nieuwe modellen gaan verschijnen.
Dus wat ga jij als organisatie doen?
We staan aan de vooravond van een tijdperk vol baanbrekende ontdekkingen. Dit biedt voor organisaties veel nieuwe kansen maar tevens ook veel bedreigingen.
Het is namelijk geen geheim: Veel organisaties worstelen en hebben het zwaar in deze tijden. Er komt tenslotte veel op je af en het tempo waarin dingen ontwikkelen is simpelweg moordend te noemen. De klanten zijn kritischer dan ooit en hebben door de opkomst van het internet met slechts één druk op de knop honderden alternatieven. Hoe blijf je bij of hoe krijg je grip op de zaak?
Als je dit zo leest lijkt het allemaal heel heftig maar laten we met z’n allen vooral niet te veel op de zaken vooruit lopen en paniek gaan zaaien.
Want als je even heel eerlijk bent: Hoeveel oprecht innovatieve bedrijven ken je zelf?
Word geen Chief Gadget Officer
Als ik namelijk helemaal eerlijk ben is minder dan één procent van de organisaties die ik ken ‘exponentieel’ te noemen, heeft ‘disruptieve innovatie’ als kenmerk of hanteert een ‘A.I.’ strategie. Toch lijkt de hele PR-machine rondom dit soort thema’s ons te dwingen om dit ook te gaan doen!
Maar het feit dat we enthousiast, geïnspireerd of gecharmeerd raken van die 1 procent uitzonderlijke gevallen wil dat nog niet zeggen dat we 100 procent hun voorbeeld moeten volgen.
Met alle technologische veranderingen en kansen die dit mee zich mee brengen springen heel veel bedrijven namelijk direct op de boot en gaan aan de slag gaan met één van deze technologische ontwikkelingen.
Zonder er ooit bij stil te hebben gestaan of daar wel écht behoefte voor is binnen hun klanten.
Als ik je nu zou vragen om een trend te kiezen waarop jij graag zou willen inspelen, welke zou dat dan zijn? Is dat VR? is het Blockchain? Of zou je graag je tanden in A.I. willen zetten?
Maar voordat jij je keuze bekend maakt… laten we even een stapje terug doen en het grotere plaatje overzien. Heb jij je vooraf afgevraagd: past die trend ook daadwerkelijk bij de behoefte of pijn van mijn klanten?
Of ging je net zoals zo veel bedrijven direct techcentrischte werk? Dat je eerst de technologie kiest en daarna pas naarstig op zoek gaat naar de vraag daarvoor binnen jouw doelgroep?
Want als je even heel eerlijk bent: Past VR wel bij een boekhouder? Heeft blockchain meerwaarde voor de klant bij de plaatselijke bakker? En wat moet een autodealer met een 3D printer?
De mensen die op deze manier te werk gaan worden ook wel chief gadget officers genoemd en laten zich te veel verleiden door technologie.
Je moet namelijk de technologie bij de behoefte vinden, niet de behoefte bij de technologie
Organisaties en mensen moeten in deze tijden inderdaad sneller durven veranderen en realiseren dat ze andere skills en leiderschap nodig hebben om relevant te blijven maar ook realiseren dat gadgets, tools of technische ontwikkelingen slechts middelen zijn en nooit het uiteindelijke doel.
Alles draait namelijk nog steeds om de eindgebruiker. Om jouw klant en de pijn of behoeftes die deze ervaart.
Laat je daarom niet afleiden door de glans van het nieuwe.
kom In contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl