“Mijn tijd is kostbaar en er moeten resultaten gerealiseerd worden, zichtbare resultaten!”

Veel ondernemers staan op deze manier in hun business. Time is money & resultaat is leading.

Alhoewel dit  een sterke manier is om in je business te staan en dit focus creëert om de gestelde doelen te bereiken zijn er ook vlakken waar deze business gedachte nadelige gevolgen kan hebben.


Wees aanwezig waar je klanten zijn

Als ondernemers kunnen we simpelweg niet om het internet heen. Kijk op een willekeurig moment om je heen en zie hoeveel mensen met hun neus achter een laptop zitten, achter hun smartphone of achter een tablet.

In de afgelopen jaren is steeds meer van ons leven zich gaan afspelen op het internet. Waar we vroeger nog naar supermarkt moesten om onze boodschappen te halen, moesten winkelen om onze kerst cadeautjes in te kopen en ons avondeten thuis achter het gasfornuis moesten bereiden is het tegenwoordig gemakkelijker dan ooit geworden om met een simpele druk op te knop al deze zaken online te regelen.

Een goede online strategie & positionering is dus van vitaal belang geworden als het draait om onze business. Daar kunnen we als ondernemers het gemakkelijk over eens zijn, alleen zijn de verwachtingen die we ervan hebben vaak niet realistisch of gebaseerd op feiten

 

Verkeerde verwachtingen?

Ik heb het al vaker gehad over de verschillende intenties waarmee bezoekers online bewegen. De reden waarom iemand inlogt op Facebook is compleet anders dan wanneer zij inloggen op Twitter of Linkedin.

Gerelateerd: de grootste social media fouten

Als het gaat om de online strategie die wij hanteren vergeten we voor het gemak even deze intenties.

We focussen ons puur op de resultaten van onze online activiteiten en kijken niet verder.

Wanneer wij een post doen op Facebook dan willen we likes, shares & reacties zien. Wanneer deze tastbare resultaten uitblijven dan krijgen we al snel een gevoel van “dit werkt niet” en willen we onze waardevolle tijd in andere zaken gaan steken.

Daarnaast willen we een groei zien in de engagement (betrokkenheid) van onze volgers. Dus weet een post in week 1 een resultaat te boeken van 20 likes en 10 reacties, dan verwachten we eigenlijk dat als we deze type posts blijven herhalen we in week 10 wel rond de 200 likes en 100 reacties moeten hebben.

De zelfde vlieger gaat op voor de kanalen onderling. Wanneer een post het goed doet op Facebook verwachten we zelfde resultaten met die post op Linkedin, Twitter, Instagram & Google+.

Als we deze verwachting in een beeld mogen samenvatten komen we tot het volgende:

 

Wanneer deze resultaten uitblijven wordt er al snel prioriteit gegeven aan andere zaken en verwaarlozen we de online strategie. De vaste structuren van plaatsing, bijvoorbeeld 2x in de week een blog, worden losgelaten en de online positionering zal alleen maar verslappen i.p.v. versterken.

Hierdoor stoppen we eigenlijk met een cruciaal onderdeel van onze business.

Onze online vindbaarheid en zichtbaarheid is zeker in deze tijd juist zo’n belangrijk onderdeel. Dat we het opgeven is allemaal terug te leiden naar één enkele oorzaak:  verkeerde verwachtingen


Wat mogen we dan wel verwachten?

Vergelijkbaar met alles in het leven verloopt ook de marketing in seizoenen.

Wat dit concreet inhoudt is dat je goede resultaten zal afwisselen met slechte en geweldige blogs zal maken die niet het resultaat behalen wat je ervan verwacht had. Daarentegen zullen ook blogs waarvan je niet zo veel verwachtte weer goed scoren.

Laat je hierdoor niet afleiden en hou je marketing vol. We zijn tenslotte afhankelijk van onze bezoekers en ook die hebben hun eigen prioriteiten en werkzaamheden. Hierdoor zullen ze soms afwezig zijn op de kanalen of simpelweg met hun gedachten ergens anders zitten waardoor ze niet dezelfde respons zullen geven.


Waar moet je de focus op richten?

Het belangrijkste onderdeel in de online strategie & positionering is zichtbaarheid en structuur. Vaak kijken we als ondernemers naar de respons, dus concrete likes, shares & reacties omdat deze tastbaar zijn voor ons gevoel, maar zoals gezegd is de intentie van jouw bezoeker compleet anders op de verschillende platforms. Linkedin is bijvoorbeeld een zakelijk netwerk, dus de kans dat iemand daar een reactie zal plaatsen is vele malen kleiner dan op een laagdrempeliger platform zoals Facebook.

Mijn advies: Pak een vaste structuur van plaatsing en hou dit vol. Kijk niet naar de resultaten en laat je daardoor niet van de wijs brengen. Maar maak de commitment om bijvoorbeeld elke maandag een blog te plaatsen, dinsdag een foto etc. en hou dit simpelweg gedurende de tijd vol. Dit maakt het niet alleen prettig en overzichtelijk voor jou als ondernemer, maar ook jouw volger zal door deze vaste structuren als prettig ervaren. Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren.

Pas daarnaast een strategie toe die ik noem:

Dat wil zeggen: Heb je een blog, een foto of een ander type post geplaatst die resoneert bij je doelgroep en dus veel respons oplevert? Promoot die dan! Besteed wat van je marketing budget om deze post nog zichtbaarder te maken aan jouw doelgroep.

Constante resultaten en respons is een utopie, dus besteed geen marketingbudget in het verkrijgen van dezelfde respons op ELKE post. Steek daarentegen juist budget in de posts die organisch al veel respons creëren om daarmee een piek in zichtbaarheid te creëren. Hierdoor zal het resultaat er als volgt uit gaan zien en die zal veel beter overeenkomen met de werkelijkheid:

 

Focus je dus niet op het concrete resultaat maar juist op de zichtbaarheid. Het is belangrijk dat je gezien wordt en een vaste structuur aanhoudt. Dit werkt overigens het sterkst als je hier verschillende kanalen in meeneemt die passen bij jou en je doelgroep.

Hierdoor ga je aan vertrouwen winnen en zal het een kwestie van tijd zijn totdat je met de juiste potentiële klanten in contact zal komen.

Succes

Wil je niets missen? Aanmelden