“Ik zit in een business to business markt, mijn doelgroep zit niet op kanalen als Facebook…”
Als ik voor elke keer dat ik dit uit de mond van een ondernemer te horen kreeg een euro had gekregen had ik inmiddels een leuke reis kunnen maken of een leuk auto’tje kunnen aanschaffen.
Ik snap de gedachte achter de uitspraak overigens wel maar we hebben een aantal zekerheden in het leven. Deze zekerheden zijn bijvoorbeeld dat we allemaal ooit op een dag dood zullen gaan, dat we tot die tijd altijd belasting zullen moeten betalen maar ook dat de meeste van ons inmiddels onze weg naar social media kanalen zoals Facebook hebben weten te vinden.
Het internet is 20 jaar geleden in ons leven gekomen en heeft sindsdien een steeds grotere rol ingenomen. De rol zal met de jaren alleen maar nog meer toenemen. Rondlopen zonder een smartphone is inmiddels ondenkbaar geworden en vraag aan elke willekeurige horecamedewerker: De eerste vraag die ze gesteld krijgen van het overgrote deel van het publiek is:
“wat is de code van de WIFI?”
Maar wat zijn de cijfers?
Business to business is aan het veranderen want ook in het bedrijfsleven begint internet een steeds dominantere rol te spelen. De scheidingslijnen beginnen steeds vager te worden en er kan dus niet langer gesproken worden over privé en bedrijfsleven. Het vloeit in elkaar over en ja, ook die directeur die zo onbereikbaar lijkt in zijn kantoor zit op internet en heeft naar alle waarschijnlijkheid een Facebook of Linkedin account.
There is no more B2B or B2C: It’s Human to Human, #H2H – Bryan Kramer
Dat neemt overigens niet weg dat ons gedrag op het internet aan het veranderen is.
Door de overweldigende hoeveelheid content en informatie is onze aandacht schrikbarend laag geworden. Het is menselijk gezien onmogelijk om al die informatie te verwerken, dus we scannen en filteren in een alarmerend tempo. Momenteel heb je nog maar 3 seconden om iemand al scrollend door zijn tijdlijn te overtuigen om jouw bericht te lezen. 3 seconden….
Ook het resultaat van bewezen marketing tools zoals Email marketing en Adwords zijn aan het afnemen. Als je de open-rates van pak ‘m beet 10 jaar geleden vergelijkt met de huidige open-rates vraag jij je waarschijnlijk af of het nog überhaupt zinvol is om een mail te sturen.
Wat kunnen we doen om wel resultaat te behalen?
Eerder dit jaar was Gary Vaynerchuck (Auteur van het boek Jab Jab Jab Right hook & eigenaar van Vaynermedia) in Duitsland om tijdens een seminar zijn visie te geven over het internet en de kansen die wij als ondernemers daarop hebben.
Maar op welk kanaal dan?
Hét kanaal waarop momenteel de grootste kansen liggen is Facebook. Er is geen ander kanaal dat zo diep in de Nederlandse markt is gepenetreerd en die over zo veel data beschikt als Facebook.
Wanneer je op Facebook bent ingelogd vanaf 1 januari dit jaar ben je indirect akkoord gegaan met hun gebruiksvoorwaarden. In deze gebruiksvoorwaarden staat dat je akkoord gaat met het verzamelen van je data en o.a. toestemming geeft om jouw naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals likes e.d.) aan commerciële partijen te verkopen zonder enige vorm van compensatie.
De mogelijkheid bestaat dus zelfs dat je jezelf voorbij ziet komen in een advertentie op Facebook.
Als consument en burger is dit even schrikken en dat begrijp ik maar al te goed,maar als ondernemer geeft dit uiteraard geweldige kansen om jezelf zichtbaar te maken aan de doelgroep van jouw keuze.
Hoe?
Zoals gezegd heeft Facebook gigantisch veel data van hun gebruikers. Data van bijna 9,5 miljoen Nederlanders. De kans dat jouw ideale klant hier tussen zitten is dus onmiskenbaar. Maar hoe bereik je die ideale klant?
Facebook heeft een aantal geweldige tools om die klant te bereiken, en nee….dit is niet uit de poel van klanten die je momenteel al voor je business bezit maar juist compleet nieuwe (potentiële) klanten die nog niet bekend met & bij je zijn.
Een handige tool is bijvoorbeeld Facebook Dark Posts en meer daarover vind je in het volgende Engelstalige artikel: Darkpost creëren
Maar ik wil het in dit artikel juist hebben over de mogelijkheid een “vergelijkbare doelgroep” aan te spreken.
Dit houdt simpelweg in dat je jouw huidige email lijst upload naar Facebook (nee dat kan geen kwaad en ja, Facebook houdt je lijst “geheim”) en Facebook vervolgens jouw advertenties laat zien aan een doelgroep die overeenkomst met de mensen uit je huidige lijst.
Dit houdt dus in dat het mensen zullen zijn met o.a. dezelfde functie, interesses en internetgedrag. Specifieker gaat het targeten van jouw doelgroep niet worden.
Dit is hoe je het stap voor stap doet:
Stap 1
- Maak een nieuwe doelgroep aan
- Kies voor “Aangepaste doelgroep”
- Kies vervolgens klantenlijst
- Importeer dan je emaillijst en sla deze op
Facebook zoekt vervolgens alle data van deze mensen uit je lijst op om zodoende een goed beeld te vormen. Hier krijgen je klanten overigens geen melding van, mocht jij je daar zorgen om maken.
Stap 2
- Maak opnieuw een doelgroep aan
- Kies dit keer voor “Vergelijkbare doelgroep”
- Selecteer de doelgroep die je in stap 1 hebt gemaakt, deze zullen dan ook uitgesloten worden van jouw advertenties zodat je niet gaat schieten op bestaande klanten
- Kies je land van bestemming
- Selecteer de grote van je doelgroep. In dit geval is less more, dus hoe specifieker je bent hoe effectiever je advertenties zullen zijn
Je bent klaar om te adverteren!
Een geweldige kans voor jou als ondernemer en maar eens te meer het bewijs van:
The power is in the list.