Anderhalf jaar geleden begon pas echt het besef te groeien dat de online wereld steeds oneerlijker aan het worden is.

Een plek waar je nog nét niet je ziel verkoopt wanneer je op “akkoord” bij de gebruikersvoorwaarden klikt.

In plaats van een ruimte van openheid, toegankelijkheid en kansen, is de digitale wereld nu een ruimte geworden die wordt gedomineerd door een paar grote spelers die de concurrentie verdringen, de creativiteit onderdrukken en van hun gebruikers slechts producten maken om vervolgens weer geld aan te verdienen.

Voor veel bedrijven en ondernemers is het een plek geworden waar ze moeten kiezen tussen hun waardes en het sluiten van compromissen of voor het sluiten van de deuren.

De keuze die niemand wil maken

Hoewel er ontelbare oplossingen voor bedrijven zijn ontwikkeld om te helpen bij het genereren van klanten en inkomsten zijn ze allemaal gebaseerd op een oneerlijk model dat de belangen van bedrijven en gebruikers met elkaar in conflict brengt.

Hierdoor wordt er uiteindelijk een concurrerend landschap gecreëerd waarin slechts de grote bedrijven die gebruikers in klikvee veranderen, de gebruikersprivacy schenden of met advertenties doordrenkte gebruikerservaringen aanbieden zouden kunnen winnen.

Voor de meeste bedrijven is dit een compromis dat ze niet willen sluiten.

Maar zelfs als ze niet mee willen gaan in deze manier van werken kunnen ze zonder een enorm gebruikers-bestand niet concurreren met de grootste 5 technologiebedrijven.

Hierdoor is ‘onafhankelijk’ succes nog steeds een onhaalbaar doel en ben je genoodzaakt het online spelletje te spelen op het terrein van deze grote vijf.

“De Grote Vier worden GAFA genoemd, een acroniem voor Google, Amazon, Facebook & Apple. De term ‘Big Five’ wordt gebruikt als Microsoft, een ander belangrijk technologiebedrijf, erbij genoemd wordt”

ALGORITMES

Zoals bijna ieder social media kanaal je kan vertellen maken zij zich regelmatig schuldig aan beïnvloeding van de organische resultaten op je tijdlijn. Vraag het maar aan Facebook, Twitter, Linkedin of Instagram.

Het gebruik van algoritmes is tenslotte  niet nieuw.

Het doel ervan is (zo menen deze social media kanalen) om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien. In 2018 hebben we vooral op Facebook duidelijk de veranderingen kunnen merken en dit jaar is het de beurt aan Instagram. .

Er is eigenlijk een onophoudelijke ophef over de algoritmes van de bekende social media kanalen en over de creatieve vrijheid en speelruimte die je als bedrijf of ondernemer hebt.

Facebook maakt het al tijden moeilijker voor bedrijven om gezien te worden en met de veranderende algoritmes op instagram wordt het ook steeds meer een uitdaging om dezelfde resultaten met dezelfde middelen te behalen.

Algoritmes bepalen welke posts of foto’s gebruikers te zien krijgen.

In de beginfase van Facebook en Instagram kreeg je als gebruiker de posts en foto’s in chronologische volgorde te zien. Tegenwoordig krijg je echter berichten te zien die passen bij de foto’s en posts die je geliket hebt.  Maar er zit ook een andere drijfveer achter. . .

Commerciële bedrijven

Wat veel mensen vergeten of wat simpelweg een blinde vlek is geworden is het feit dat zowel Facebook als Instagram en alle andere sociale media platformen “gewoon” commerciële bedrijven zijn.

Ja, ze voelen als onderdeel van je leven en je houdt via de verschillende platformen contact met je familie, vrienden of kennissen, maar feit blijft dat al deze social media bedrijven in het leven zijn geroepen met één doel: het doel om geld te verdienen!

En ze zitten op goud!

Toen jaren geleden het adverteren mogelijk werd gemaakt op f=Facebook waren de resultaten werkelijk overweldigend! En tegen zeer lage investeringen!

De social media kanalen hadden namelijk nog geen idee wat deze stap teweeg zou brengen en welke impact ze zouden hebben op adverteerders.

Om je hier een beeld van te geven zal ik mijn facebook resultaten met je delen. Dit zijn advertenties die ik zelf heb gedraaid in 2015/2016 met als doel om leads te genereren, zichtbaarheid te creëren en zelfs conversie te bewerkstelligen.

Omdat facebook jou de mogelijkheid geeft om jouw doelgroep helemaal te specificeren en “targeten” is het resultaat vele malen groter dan wanneer je op andere platformen zou adverteren.

Zeker als jij je bedenkt dat de investering hiervoor slechts een paar tientjes per keer is geweest.

Eerlijk: Waar zou jij tegenwoordig nog 26 “hot leads” kunnen ontvangen voor slechts €39,53?

Fast forward

Het duurde niet lang voordat de social media kanalen doorkregen wat voor goudmijn ze in handen hadden.

Het is tegenwoordig dan ook al niet meer dan normaal dat er onder jouw post een button staat waarop je kan klikken om dit stukje content direct te “boosten”. Om dus direct over te gaan op betaald adverteren.

De social media kanalen doen er dan ook alles aan om jouw waardevolle marketingbudget los te peuteren. Laatst was ik bij een masterclass bij de marketeer van Eva Jinek en die liet zien wat een verschil in organisch bereik er momenteel is, door alle algoritme wijzigingen.

Dit zijn de resultaten van Eva haar persoonlijke facebook account:

Zoals je ziet is er een daling van 88% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Dat zijn natuurlijk resultaten die desastreus zijn als je social media inzet als marketingtool voor jouw eigen bedrijf. Het zijn in ieder geval resultaten waardoor je snel op de knop “adverteren” gaat drukken om maar wel die zichtbaarheid te houden.

Er wordt dan ook gespeculeerd dat wanneer je eenmaal marketingbudget hebt gespendeerd het algoritme je negatief gaat beïnvloeden met als doel (door de tegenvallende resultaten wanneer je niet adverteert) dat je opnieuw geld gaat investeren om zodoende weer zichtbaar te worden. En te blijven. . .

Maar op die manier wordt het een bodemloze put, waar je maar steeds meer geld in moet blijven stoppen om dezelfde resultaten te behalen.

Zie jij dat zitten?

Een solide plan

Marketing via het internet is iets dat wij erbij doen” . . . WAT?!

Wanneer ik met bedrijven en ondernemers in gesprek ga is online en dan vooral social media iets dat ze naast de dagelijkse werkzaamheden doen. Iets voor erbij.

Maar ze vergeten dat het internet een steeds grotere rol in het leven van ieder mens begint te spelen. Dat veel potentiële klanten nu eerst hun heil online zoeken voordat ze ook maar één stap bij jou door de deur zetten. Maar deze online wereld is ook steeds meer aan verandering onderhevig.

Dat het nu een plek is waar je nog nét niet je ziel verkoopt wanneer je op “akkoord” bij de gebruikersvoorwaarden klikt.

Om te overleven in deze tijden heb je dan ook een degelijk en solide strijdplan nodig. En daarbij moet je online heel serieus nemen en niet zomaar even erbij doen.

Maar als je nu even heel eerlijk bent: Heb je dat ?

Anders wordt het de hoogste tijd! Het is vijf voor twaalf. . .

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS