STRATEGIE

Rijdt jouw bedrijf ook op de automatische piloot
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
24 September 2018

In een grijs verleden was ik actief als salesmanager voor een groot bedrijf in de personeelsdiensten.

Een mooie auto van de zaak, elke dag onderweg naar de key-accounts en ondertussen een team aansturen. Menig verkopershart gaat sneller kloppen bij dat idee, maar toch had het ook zijn minpunten.

De grootste misschien wel het feit dat het hoofdkantoor zich aan de andere kant van Nederland bevond, en dat in de praktijk vaak betekende dat ik voor dag en dauw in de auto zat om vervolgens 2,5 uur richting Limburg te sturen.

En veel vaker dan ik misschien wel zou durven toegeven, ving ik mijzelf erop dat ik “in ene thuis” was, zonder dat ik de rit terug heel bewust had meegemaakt.

Dat ik die hele afstand op de automatische piloot had afgelegd.

Misschien herken je dat…

Iedereen kent als je het mij vraagt wel dat fenomeen van ergens naartoe rijden en ineens  merken dat je een heel stuk van de weg ongemerkt hebt afgelegd.

Maar dat we veel van ons leven als ondernemer ook op deze automatische piloot doorbrengen staan we niet bij stil.

We brengen überhaupt veel van ons leven door met dingen die we doen op ‘de automatische piloot’.

We schonen de inbox op, terwijl we tegelijkertijd in ons hoofd bezig zijn de agenda door te nemen met  wat we die dag allemaal nog méér zouden moeten doen. 

We drinken een kopje koffie en ineens blijkt deze als bij toverslag leeg, omdat we in gedachten verzonken waren bij die ene klantafspraak. Of we luisteren naar de verhalen van onze medewerkers terwijl onze gedachten bij het boodschappenlijstje is. Dat is onze “automatische piloot”.

Op zich is die automatische piloot natuurlijk niet verkeerd, want die zorgt ervoor dat we niet uitvoerig  over alle prikkels, impulsen of dingen in het leven na hoeven te denken of daar bewust mee bezig moeten zijn. Want dat zou simpelweg te moeilijk, te intensief en vooral tijdrovend zijn.

Maar het gevaar van de automatische piloot is wél dat je een hele hoop belangrijke keuzes en kansen mist omdat je gedachten ergens anders zijn. Zeker als het op jouw bedrijf aankomt, en het jouw ambitie is om succesvoller te worden dan voorgaande jaren is bewustwording daarom een belangrijk onderdeel van het proces.

Die automatische piloot stoppen en zelf het stuur weer stevig in handen nemen.

Jouw vraag zal waarschijnlijk direct zijn; hoe?

  • Reflecteer


    Wanneer was de laatste keer dat je de tijd hebt genomen om te reflecteren op je werk? Eens in de zoveel tijd is het aan te raden om een reflectiemoment in te plannen. Dus het niet aan het toeval over te laten, maar echt een moment in jouw agenda blokken om in te zoomen op jouw gedane werk.

    Zo kun je namelijk nagaan of de werkzaamheden die je uitvoert, zo efficiënt mogelijk gebeuren en het beste resultaat bereiken.

    Hoe loopt het contact met je klanten? En wat heeft ervoor gezorgd dat je van een aanbod een nieuwe klant hebt mogen maken? Blik dus nog eens terug op de manier waarop je te werk gaat en wat het oplevert.

  • Optimaliseer


    Als je duidelijk in het vizier heeft wat jouw succes heeft opgeleverd, is de volgende stap het bekijken waar je nog kunt verbeteren.

    Tenminste, wanneer je als ondernemer een beter resultaat wilt halen. Kan je bijvoorbeeld jouw offertes eerder opvolgen of juist een time-management tool gaan inzetten, omdat je veel tijd verspild?

    Bepaal voor jezelf waar je actie op moet uitvoeren om je resultaat te verbeteren. Zo weet je waar jij als ondernemer de komende tijd op moet focussen om meer succes te boeken.

  • Organiseer


    Vervolgens is het belangrijk om alles concreet te maken en in te plannen. Schrijf eerst alle voorgaande zaken op. Stel vervolgens de belangrijkste prioriteiten vast en stel daarna vast of jij deze uit moet voeren of dat je ze kan delegeren. En plan de acties vervolgens in.

    Zo vergeet je jouw plannen niet of wordt je afgeleid door de waan van de dag.

SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP