In een grijs verleden was ik actief als salesmanager voor een groot bedrijf in de personeelsdiensten.

Een mooie auto van de zaak, elke dag onderweg naar de key-accounts en ondertussen een team aansturen. Menig verkopershart gaat sneller kloppen bij dat idee, maar toch had het ook zijn minpunten.

De grootste misschien wel het feit dat het hoofdkantoor zich aan de andere kant van Nederland bevondt en dat in de praktijk vaak in hield dat ik voor dag en dauw in de auto zat om vervolgens 2,5 uur richting Limburg te rijden.

En dat ik, misschien wel veel vaker dan ik zou durven toegeven, mijzelf erop ving dat ik “in ene thuis” was, zonder dat ik de rit heel bewust had meegemaakt.

Dat ik die hele afstand op de automatische piloot had afgelegd.

Misschien herken je dat…

Iedereen kent wel dat fenomeen van ergens naartoe rijden en ineens  merken dat je een heel stuk van de weg ongemerkt hebt afgelegd.

Echter, dat we veel van ons leven als ondernemer ook op deze automatische piloot doorbrengen staan we vaak niet bij stil.

We brengen überhaupt veel van ons leven door met dingen die we op ‘de automatische piloot’ doen.

We schonen de inbox op, terwijl we tegelijkertijd in ons hoofd bezig zijn om de agenda van die dag door te nemen. 

We drinken een kopje koffie en ineens blijkt deze als bij toverslag leeg, omdat we in gedachten verzonken waren bij die ene klantafspraak.

Of we luisteren maar half naar de verhalen van onze medewerkers terwijl onze gedachten bij het boodschappenlijstje van die avond is.

Dat is onze “automatische piloot”.

Op zich is die automatische piloot natuurlijk niet verkeerd, want die zorgt ervoor dat we niet uitvoerig over alle prikkels, impulsen of dingen in het leven na hoeven te denken. Of daar heel bewust mee bezig moeten zijn want dat zou even simpel gezegd te moeilijk, te intensief en vooral tijdrovend zijn.

Maar het gevaar van de automatische piloot is wél dat je een hele hoop belangrijke keuzes en kansen mist omdat je gedachten ergens anders zijn.

Zeker als het op jouw bedrijf aankomt en het jouw ambitie is om succesvoller te worden is bewustwording een heel belangrijk onderdeel van het proces.

Die automatische piloot even stoppen en zelf het stuur weer stevig in handen nemen.

Jouw vraag zal nu waarschijnlijk direct zijn; “Maar hoe?”

  • Reflecteer


    Wanneer was de laatste keer dat je de tijd hebt genomen om te reflecteren op je werk? Eens in de zoveel tijd is het aan te raden om een reflectiemoment in te plannen. Dus het niet aan het toeval over te laten, maar echt een moment in jouw agenda blokken om in te zoomen op jouw gedane werk.

    Zo kun je namelijk nagaan of de werkzaamheden die je uitvoert, zo efficiënt mogelijk gebeuren en het beste resultaat bereiken.

    Hoe loopt het contact met je klanten? En wat heeft ervoor gezorgd dat je van een aanbod een nieuwe klant hebt mogen maken? Blik dus nog eens terug op de manier waarop je te werk gaat en wat het oplevert.

  • Optimaliseer


    Als je duidelijk in het vizier heeft wat jouw succes heeft opgeleverd, is de volgende stap het bekijken waar je nog kunt verbeteren.

    Tenminste, wanneer je als ondernemer een beter resultaat wilt halen. Kan je bijvoorbeeld jouw offertes eerder opvolgen of juist een time-management tool gaan inzetten, omdat je veel tijd verspild?

    Bepaal voor jezelf waar je actie op moet uitvoeren om je resultaat te verbeteren. Zo weet je waar jij als ondernemer de komende tijd op moet focussen om meer succes te boeken.

  • Organiseer


    Vervolgens is het belangrijk om alles concreet te maken en in te plannen. Schrijf eerst alle voorgaande zaken op. Stel vervolgens de belangrijkste prioriteiten vast en stel daarna vast of jij deze uit moet voeren of dat je ze kan delegeren. En plan de acties vervolgens in.

    Zo vergeet je jouw plannen niet of wordt je afgeleid door de waan van de dag.

SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP