STRATEGIE

Nieuwe ronde nieuwe kansen

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

1 Januari 2019

Het nieuwe jaar is aangebroken. Een jaar vol met nieuwe kansen maar ook nieuwe uitdagingen. Wat heeft 2018 voor jou betekent en wat neem je mee om 2019 een succes te maken?

De feestdagen zijn nog maar net achter de rug en op veel van onze werkplekken sieren vakantiedecoraties nog de gangen en kantoren. Maar als we nog volop aan het uitbuiken zijn van de feestdagen is het wellicht een goed idee om vast stil te staan bij aankomende maand. 

Welke doelen je stelt en vooral: Welke acties nodig zijn om die doelen daadwerkelijk te gaan behalen.

Veel plannen, weinig actie

Vorige maand was het tenslotte een belangrijk onderwerp in een artikel in Trouw: Het verschil tussen ambities en het daadwerkelijk volbrengen van deze ambities. Een goede theorie maakt nog steeds geen praktijk en mooie plannen vragen nou eenmaal om gerichte actie anders zullen het altijd slechts bij mooie plannen blijven.

Het desbetreffende artikel focuste zich vooral op het feit dat het Nederlandse topmanagers maar niet lukt om hun eigen ambities waar te maken als het draait om duurzaam ondernemen. Maar wat ligt daaraan ten grondslag?

Veel managers ervaren namelijk dezelfde beperkende factoren en obstakels. Obstakels die ervoor zorgen dat gewenste doelen niet bereikt worden. Hoe mooi of waardevol deze doelen ook zijn.

De korte samenvatting van het artikel: topmanagers geloven dat er een schreeuwende behoefte is aan een nieuw type leider. Iemand met veel meer zelfreflectie, meer verbindend vermogen, gericht op de maatschappij en met focus op de lange termijn.

Waan van de dag op de korte termijn leidt af van het volbrengen van de doelstellingen op lange termijn

In de praktijk ervaren de meeste managers dit type leiderschap dan ook (nog) niet. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat veel van de bestuurders (inclusief zijzelf) te voorzichtig zijn, te weinig verantwoordelijk worden gehouden en te veel gericht zijn op winst op korte termijn.

Het is dan ook geen verrassing dat hetzelfde onderzoek aantoont dat het vertrouwen van de samenleving in topmanagers dan ook steeds verder afneemt.

Er is echter ook positief nieuws en dat is dat de leiders die meededen aan het onderzoek de noodzaak tot verandering nu wel écht in zijn gaan zien.

Maar wat moet je hier mee?

Iets dat we sowieso kunnen meenemen uit dit onderzoek is dat we allemaal “maar ”gewoon mensen zijn, zelfs de topbestuurders in de boardrooms van grote multinationals. Ieder met onze eigen afleidingen en beperkende factoren.

Dat deze topmanagers ook ambities hebben over wie ze zouden willen zijn. Ambities die ze door de waan van de dag en gewenste targets op korte termijn niet kunnen realiseren. Kortom: Niets menselijks is ons dus vreemd.

Het is overigens wel verontrustend te noemen dat deze bestuurders grote veranderingen nodig vinden, maar geen serieuze pogingen doen om deze veranderingen door te voeren.

Ze laten zich veelal leiden door de korte termijn en financiële doelstellingen. Daarmee moeten mooie en waardevolle doelen op lange termijn plaatsmaken voor financiële doelstellingen op korte termijn.

En wanneer leiders bij grote multinationals deze houding aannemen wat moeten de “kleinere” ondernemers dan?

Waarom zouden bijvoorbeeld medewerkers binnen deze grote bedrijven werken aan positieve verandering wanneer de leiding zelf afwacht tot het ‘vanzelf’ beter wordt? En wat moeten de kleinere ondernemers en bedrijven betekenen hierin?

Wat te doen?

Januari is voor veel mensen een tijd van reflectie en lijkt mij daarom uitermate geschikt. Waar zouden managers, bestuurders en andere leiders over moeten nadenken? En vooral: Waar zou JIJ over na moeten denken?

Wanneer je doelen stelt waar je zelf niet de noodzaak of de waarde van inziet, dan is het gemakkelijk om te verzanden in de waan van de dag.

Om afgeleid te worden door de kleinste dingen en een andere koers te gaan varen. Begin daarom bij jezelf en wat voor jou belangrijk is.

Begin met de vraag hoe je kunt worden wie je, volgens jezelf, zou willen zijn.

“Als de beslissingen die je neemt over het investeren van je bloed, zweet en tranen niet consistent is met de persoon die je zou willen zijn, dan zul je nooit die persoon worden.” – Clayton Christensen

En geloof me, ik begrijp dat het een drukke tijd voor iedereen is met veel afleidingen maar toch heb ik een paar suggesties voor jou, voor de leiders en managers en iedereen die in 2019 echt een impact wil maken.

Vier simpele vragen die je moet stellen, ondanks de drukte van dit kerstseizoen en het aankomende jaar:

1.      Hoe heb je het afgelopen jaar gedaan?

Dit klinkt misschien als een cliché of een herhaalplaat, maar je kan niet goed inschatten waar je heen gaat als je niet eerst weet waar je bent geweest.

Wat ging er goed? Welke zaken en inspanningen hebben je dichter bij je doelen gebracht? En welke zaken blijken slechts afleidingen te zijn geweest? 

2.      Wat wil je volgend jaar nu écht?

Besef je goed: geen antwoord is verkeerd! Het doel van deze vraag is vooral om je te laten nadenken over jouw toekomst. Over jouw ambities en jouw dromen. Zonder de druk van financiele doelstellingen, roadmaps, strategieën en verwachtingen. Maar gewoon gefocust op wat jij nou écht zou willen in het leven en wat jouw bedrijf of jouw rol in het bedrijf jou zou moeten opleveren/geven.

3.      “Hoe kan ik helpen?”

Deze simpele vraag kan wonderen verrichten in de levens van jouw zakenrelaties, zakenpartners, collega’s of werkgevers. Als je deze eenvoudige vraag stelt zullen meer deuren openen dan jij je ooit hebt voorgesteld.

Zeker als leider is het jouw taak om mensen te helpen en mensen te inspireren om groter te denken. Om mensen naar de doelen te leiden die ze nastreven of ze op zijn minst kansen te laten inzien.

In recent onderzoek onder werknemers is gebleken dat de meeste werknemers hun kansen in de organisatie niet hetzelfde zien als de leiding. Uit de studie bleek dat alhoewel 68% van de leiders zegt dat hun bedrijf goede kansen biedt, slechts 44% van de werknemers gelooft dat ze deze kansen in het bedrijf ook daadwerkelijk hebben. Bied je hulp aan!

4.      Wees dankbaar

Naarmate het oude jaar ten einde is gelopen en het nieuwe jaar begint, worden de boeken gesloten en de strategie voor aankomend jaar uitgestippeld. Maar alle data, cijfers en strategieën wegen niet op tegen het meest eenvoudige ingrediënt van een succesvolle ondernemer. En dit wordt dan ook vaak over het hoofd gezien.

Ik heb het over: Dankbaarheid

We hebben het keer op keer gezien. Het bedrijf viert een recordjaar en alle mensen die hebben meegewerkt aan dit succes ontvangen nooit de dankbaarheid die ze verdienen. Als je vóór dit nieuwe jaar nog geen gesprek hebt gehad met je team, partners of medewerkers zorg er dan zeker voor dat je dit jaar dit simpele woord niet overslaat: “Bedankt“.

Het nieuwe jaar is aangebroken! Maak daar dankbaar gebruik van!

 

SUCCES

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS