STRATEGIE

Hoeveel tijd ben je waard?

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

29 Januari 2018

“Voor een opkomend landelijk evenement willen we graag aansprekende sperkers inzetten, om een groot publiek aan te trekken.

We hebben geen budget vrijgemaakt voor sprekers, maar je zal veel exposure krijgen en de mogelijkheid om jouw product aan het einde te pitchen.”

Ik ontvang op regelmatige basis dergelijke uitnodigingen.

In veel gevallen verwachten diezelfde organisaties dan ook nog eens dat ik de uren om mij voor te bereiden, de heen’ en terugreis en al het materiaal tijdens de lezing voor mijn rekening neem.

Dit optel sommetje houdt simpelweg in dat het me oprecht geld kost om op dat evenement te spreken, in plaats van dat het mij direct iets oplevert.

Hoewel dat bedrijfsmodel voor sommige sprekers werkt, zoals de sprekers die hun evenement gratis geven om vervolgens producten te pitchen op het podium, is gratis werken het meestal simpelweg niet waard, hoe mooi de beloftes van te voren ook klinken.

Maar zoals bij alles in het leven zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Zo heb ik zelf ook vaak genoeg gratis gesproken. Maar als ondernemer moet je ten allen tijden oppassen hoeveel tijd je aan onbetaald werk besteed en of dit onderaan de streep meer oplevert dan dat jij er in stopt.

Of het oprecht een kans voor jouw bedrijf is, of dat je slechts verleidt wordt met mooie beloftes en jouw tijd aan het eind van de rit beter elders had kunnen investeren.

Gelukkig wordt je na verloop van tijd steeds beter in het identificeren van wanneer het zinvol is en wanneer het slechts afleiding is om zonder financiële compensatie jouw waardevolle tijd te investeren.

De drie belangrijkste middelen voor elke ondernemer zijn geld, mensen en tijd.

Tijd is de Achilles hiel van al deze bronnen, omdat tijd nou eenmaal niet schaalbaar is. Je hebt tenslotte maar vierentwintig uur in een dag.

Tijd is daarmee jouw meest kostbare investering in alles wat je als ondernemer doet. Je moet daarom altijd afwegen hoeveel tijd je aan een activiteit kwijt bent en of dit het aan het eind van de rit opweegt tegen wat het je feitelijk oplevert.

Nee zeggen is daarom één van de belangrijkste dingen die je als ondernemer moet leren.

 

WEET WAT JE TIJD WAARD IS

 

Waarschijnlijk is het beste argument voor het accepteren van een onbetaald opdracht dat het er goed uitziet in je portfolio en dat je er geweldige  ‘exposure’ mee krijgt.

Maar laten we daar even naar kijken:

Ten eerste, hoe kwantificeer je deze exposure of zichtbaarheid? Wanneer je betaald wordt, weet je van te voren precies wat jouw tijd waard gaat zijn, maar hoe weet je wanneer je voldoende compensatie hebt ontvangen in de vorm van exposure?

Is dat een goede recensies? Een boost in de bezoeken aan je website? Hoe meet je überhaupt zoiets? En hoe kan je inschatten of dit het waard is geweest?

En even praktisch gezien: hoe profiteer je daar precies aan?

Ga je daarmee concreet meer opdrachten binnenhalen? Kun je die ‘exposure’ verzilveren om je huur of andere huishoudelijke rekeningen te betalen of om je gezin te voeden? Ik denk niet dat je hypotheekverstrekker bijzonder gelukkig zal zijn als je vraagt om te betalen in ‘exposure’.

TIJD HEEFT EFFECT OP KWALITEIT

 

De meeste ondernemers zijn creatievelingen die overal kansen zien. Ze hebben dan ook vaak verschillende projecten en opdrachten tegelijkertijd lopen.

Maar wat gebeurt er als u naast die onbetaalde opdracht ook nog betaalde opdrachten hebt lopen? Het is alleen maar menselijk om voorrang te geven aan het betaalde werk, omdat je daarmee jouw rekeningen kan betalen.

Maar in de loop der tijd zal de kwaliteit van het onbetaalde project waarschijnlijk te lijden hebben omdat je jouw tijd en aandacht elders focust en jij het “gratis project” vaak even “tussen neus en lippen” door doet.

Hierdoor wordt het project dat je aannam om er goed uit te zien in jouw portfolio uiteindelijk iets waar je niet helemaal trots op bent en niet het gewenste resultaat heeft voor alle aangesloten partijen.

Je slaat de plank mis en maakt niet de indruk die je vooraf zo graag had willen maken.

TIJD HALF GEÏNVESTEERD IS TIJD VERLOREN

 

Ken je de uitdrukking, als je iets doet, moet je het goed doen! Dat is nergens meer waard dan in jouw leven als ondernemer. Een leven waar een kleine aanpassing al een groot effect kan hebben en tijd goed geïnvesteerd een katalysator kan zijn. Maar helaas geldt dat principe ook de andere kant op:

Als je er maar half in gaat, ga je ook maar half het resultaat realiseren of in sommige gevallen slechts de helft van de helft.

Uiteraard zijn we als ondernemers maar al te goed in druk zijn met druk zijn, en voelen al onze bezigheden even belangrijk. Die activiteiten hebben ons tenslotte gebracht waar we nu staan en afscheid nemen van deze activiteiten voelt alsof je jouw business dan moedwillig “om zeep gaat helpen”.

Maar jouw volle agenda zegt niets over hoe succesvol jij jouw tijd investeert.

Met slechts 36% van jouw tijd geïnvesteerd in datgene wat jou uniek maakt en jouw business succesvol, ga je dus ook maar 36% van het mogelijke resultaat realiseren.

Besef je dat wel?

 

SCHAT JOUW OPDRACHTGEVER NAAR WAARDE IN

 

Ervaring opdoen is belangrijk, maar hou jezelf niet voor de gek. Of het nu gaat om het maken van een gratis fotoserie om jouw ​​portfolio als fotograaf op te bouwen of om gratis te spreken op een event om zichtbaar te worden voor een grotere doelgroep.

Stel dus voor je instemt met gratis werk een aantal specifieke vragen: aan hoeveel personen wordt jouw werk blootgesteld? Hoeveel mensen die voor jouw business interessant zijn zitten er in dat publiek?

En houdt er rekening mee dat hoe groter het publiek is, hoe meer budget een organisatie of persoon in het bezit moet hebben. Budget waarmee ze jouw werk ook moeten kunnen betalen. Dus wanneer ze weigeren voor je tijd te betalen, wil je misschien eerst twee keer nadenken voordat je besluit het te doen.

Echter, bepaalde opdrachten kunnen jouw cv en zichtbaarheid onder de juiste doelgroep stimuleren. Zeker als je een nieuwe blogger bent, kun je besluiten dat het de moeite waard is om gratis content te schrijven voor sites met grote bekendheid en bezoekersaantallen.

Kunnen zeggen dat je voor Frankwatching of Marketingfacts hebt geschreven, klinkt bijvoorbeeld vele malen beter dan te zeggen dat je alleen maar content hebt gepubliceerd op je eigen blog.

Dus wanneer een organisatie je uitnodigt om gratis te werken, bedenk dan eerst of jouw inspanningen je kunnen helpen jouw business concreet op te bouwen. Als het een bekend bedrijf, website of persoon betreft, is er een wezenlijke kans dat je geloofwaardigheid krijgt die je vervolgens kan inzetten om in de toekomst lucratievere opdrachten binnen te krijgen.

Maar stel wel grenzen aan hoeveel “vrijwilligerswerk” je doet. Of je nu besluit om één uur per week of één dag per jaar te “doneren”, een concrete tijdslimiet kan ervoor zorgen dat jij jezelf niet overlaad. Als je vervolgens wordt gevraagd om nog meer gratis werk te doen, kun je simpelweg zeggen: “Ik heb mijn limiet bereikt voor hoeveel vrijwilligerswerk ik kan doen.”

Je kan dan tevens een opdrachtgever “kiezen” die jou meer waard is.

 

WAARDEER ZELF JOUW TIJD

 

Veel organisaties doen grote beloftes over hoe gratis werken jou zal helpen. Maar de meeste van die claims en beloften zijn in de praktijk gewoon niet waar. Het resultaat in theorie zal in veel gevallen anders zijn dan het resultaat in de praktijk.

Als jij jouw tijd niet op waarde inschat, zullen andere mensen dat ook niet doen. En gratis is nooit een stimulans voor een opdrachtgever, hoe graag je dat ook zou willen.

Het is namelijk belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet “wanhopig” overkomt. Uit het niets contact opnemen met willekeurige bedrijven om jouw diensten gratis aan te bieden, kan heel snel averechts werken.

Organisaties nemen je waarschijnlijk niet serieus als je geen prijskaartje op jouw werk legt en waarom zouden ze betalen voor iets dat jij vanaf de start gratis weggeeft?

 

“WHY BUY THE COW, WHEN YOU CAN GET THE MILK FOR FREE”

Het is dus belangrijk om te weten wat jij en jouw waardevolle tijd waard zijn, zeker ook voor je eigen perceptie. Vraag je af of het een oprechte kans of slechts een verleiding is.

En wanneer je toch besluit werk gratis te doen, wees hier dan bewust mee bezig. Zorg ervoor dat het logisch is voor je bedrijf en het gewenste resultaat duidelijk in kaart is gebracht.

En dit geld niet alleen voor jezelf, maar ook voor al jouw collega’s in de markt. Dit is misschien wel het belangrijkste argument om niet gratis te gaan werken. Het aanzien van het werk devalueert hierdoor namelijk direct.

Want waarom zouden klanten moeten betalen voor een project, of het nu om een 1000-woorden blogpost, een professionele fotografiesessie of een nieuwe website draait, als iemand anders het helemaal voor niets doet?

Wat doet dit met de markt en de perceptie van jouw dienst of producten, denk je?

Dus wanneer je besluit voor niets te werken, welke waarde heb je dan zelf aan jouw tijd toegekend? En welke waarde denkt u dat jouw klant aan jouw tijd geeft?

Dat klopt: Niets!

Twijfel je echter nog steeds of die ene opdracht geschikt is, bekijk dan “gewoon” even de volgende Graphic

 

Als jij jouw tijd niet op prijs stelt, zullen andere mensen dat ook niet doen. Weet wat je waard bent en durf dit bedrag ook oprecht te vragen in ruil voor jouw kostbare tijd.

En als je toch besluit wat opdrachten gratis te doen, wees hier dan bewust mee bezig. Zorg ervoor dat het iets is dat logisch is voor uw bedrijf en oprecht meewerkt aan de groei daarvan.

Ze zeggen namelijk niet voor niks:

“TIJD IS GELD”

SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP