Selecteer een pagina

Ontvang jij ze ook wel eens? Ongevraagde berichten via social media of zelfs e-mails in je inbox van mensen die je helemaal niet kent.

Mensen die je graag iets willen aanbieden, iets van je zouden willen of een geweldige kans voor je in petto hebben.

Ze vragen bijvoorbeeld om zichtbaar gemaakt te worden binnen jouw netwerk, willen samenwerken omdat je in dezelfde markt zit of willen gewoon een keertje afspreken en onder het genot van een bakje koffie bespreken wat jou inspireert.

Ze vissen ongevraagd naar jouw  aandacht en als ik even heel eerlijk ben snap ik helemaal niets van dat soort berichten.

Waarom denken zo veel bedrijven en ondernemers dat je in deze tijden ongevraagd nog een “schot hagel” kan doen?

Wat geeft ze het idee dat ze inbreuk kunnen doen op mijn tijd, dat ze mijn aandacht of die van mijn volgers op kunnen eisen of zelfs denken dat ik wil afspreken wanneer ik ze helemaal niet ken?

En als ik daar helemaal geen aanzet toe heb gegeven? Waarom zou ik op dit soort verzoeken ingaan als geheel onduidelijk is wat ik eraan heb? What’s in it for me?

SCHOT HAGEL

Waarschijnlijk hebben de mensen die het berichtje hebben verstuurd dit gedaan met de beste bedoelingen.

Het was zelfs vast spannend geweest om op de verzend knop te drukken en ze hebben dit vast eerst eens flink lopen wikken-en-wegen voordat ze dat besluit namen.

Ze vergaten echt één onmisbaar verkoop principe. . . BEHOEFTE!

Zonder behoefte vanuit jouw (potentiële) klant doe je slechts een schot hagel in de hoop dat je jouw doel gaat raken. En denk je daadwerkelijk dat er behoefte is aan ongevraagde email, DM berichten of linkedin verzoeken?

Dat je daarmee ‘ambassadeurs’ voor jouw business kweekt?

 

En ja, we moeten emaillijsten bouwen en funnels inrichten want dat is uiteindelijk allemaal goed voor meer verkoop en resultaat. Maar als je even heel eerlijk bent: wie schrijft zich tegenwoordig nog vrijwillig in voor emaillijsten?

Wanneer heb jij je zelf voor het laatst vrijwillig aangemeld voor een emaillijst?

De oplossing is in ieder geval niet door mensen op geniepige wijze te verleiden zich in te schrijven of nog erger: ze ongevraagd op een emaillijst te zetten.

Daar is niemand van gediend.

En wellicht nog veel belangrijker: Het mag wettelijk gezien niet eens!

Het is namelijk verboden door de AVG en Telecommunicatiewet.

Maar mag je dan niets eens meer proberen te verkopen? Je zegt tenslotte zelf dat zonder verkoop je geen business hebt maar slechts een hobby? Kan je tegenwoordig dan niet meer de stoute schoenen aantrekken en iemand om een samenwerking vragen?

Tuurlijk wel!

Je maakt alleen veel meer kans als je dit anders aanpakt.

GA OP DATE

Toen jij jouw partner tegen kwam gingen jullie toch ook niet, zonder ook maar 1 woord te hebben gewisseld, de slaapkamer in om vervolgens tussen de lakens te duiken?

En toch is dat wat ondernemers en bedrijven proberen te doen door direct om een samenwerking te vragen via een ongevraagd mail bericht.

Je was met jouw partner vast weken, maanden of soms zelfs jaren bezig om contact te leggen en hem of haar warm te maken. Het had geen haast omdat je wist dat het opbouwen van een relatie nou eenmaal tijd, aandacht en energie kost.

Je ging op date. Besprak elkaars interesses, hobby’s en wellicht nog veel belangrijker: Je toonde oprechte interesse.

De andere aanbieders op de markt werden steeds minder interessant, want deze “aanbieder” had alleen oog voor jou.

Deze wist wat jouw voorkeuren, verwachtingen, dromen en ambities waren. Jullie toonden veel overeenkomsten, liepen tegen dezelfde dingen aan en lagen op één lijn met heel veel dingen en je wist: Dit is de juiste keuze voor mij!

Wil je graag met iemand samenwerken, dan werkt het eigenlijk hetzelfde.

Die potentiële klant moet vertrouwen hebben in jou, in jouw idee en het vertrouwen hebben dat de samenwerking iets waardevols zal opleveren. En daarvoor moet je iemand nou eenmaal wel beter leren kennen.

Je moet weten wat er bij je klant speelt, waar deze tegenaan loopt, welke interesses en verwachtingen deze heeft en wellicht nogmaals weer belangrijker: Je moet oprechte interesse tonen.

Het is dus net als daten.

VERLEIDINGSTACTIEKEN

Toen je op date ging nam je vast de eerste keer een bloemetje mee of een ander cadeautje. Je trok jouw mooiste kleren aan, spoot je lekkerste luchtje op of betaalde zelfs (zoals een echte gentleman betaamt) voor het diner.

Dat gooide je allemaal in de strijd om het hart van jouw (potentiële) partner te winnen.

In business gooi je content in de strijd om het “hart” van je klant te winnen. Content is het virtuele bloemetje waarmee je jouw potentiële partners probeert te verleiden.

Met waardevolle content waar jouw volgers echt oprecht iets aan hebben kan je het vertrouwen winnen van jouw gedroomde samenwerkingspartner.

Je laat jouw kennis, ervaring en expertise zien en toont al aan dat jij de geschikte partner bent.

  • Geef een cadeautje. Deel iets waardevols voor jouw ideale klant in de vorm van een blog, video of stappenplan. Help ze oprecht verder.
  • Ga geleidelijk de connectie aan. Stapje voor stapje via social media of email. Bouw het vertrouwen en de relatie rustig op.
  • Wees geduldig. Respecteer dat een relatie opbouwen tijd kost. Er zijn gemiddeld tussen de 8 en 20 “contactmomenten” nodig voordat iemand jou genoeg vertrouwd en je een aanbod kan/mag doen.
  • Mocht je merken dat de ander interesse begint te tonen in jou, dan pas kun je jouw pitch doen. En zal dit niet ongevraagd of geforceerd aanvoelen.

SUCCES

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904 jerry@ jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS