Vaak gaan we ervan uit dat wanneer je iets wilt veranderen, op je werk of in de privé sfeer dat we aan slechts één poging genoeg hebben. Je moet het gewoon doen, denken de meeste mensen. En ja, soms gaat dat mis, maar over het algemeen gaat dat goed, toch?  Althans, dat denken we want in de praktijk is het eerder andersom. Vaak gaat het mis en heel soms lukt het.
Ontelbaar veel Nederlanders doen een poging deze maand te stoppen met roken. Zoveel zelfs dat deze maand officieel is omgedoopt tot stoptober. Ondanks de best bedoelde pogingen slagen de meeste mensen daar niet in één keer in. Veel raken teleurgesteld waardoor een volgende poging nog lastiger wordt.  Op het gebied van roken zijn de laatste jaren veel onderzoeken geweest maar wat ze met elkaar gemeen hebben: het aantal benodigde pogingen om te stoppen met roken ligt daadwerkelijk vele malen hoger dan dat de meeste mensen denken of verwachten. Om succesvol te stoppen met roken hebben de meeste mensen namelijk 28 tot 32 pogingen nodig. Althans, dat bewijzen grootschalige onderzoeken van o.a. Centers for Disease Control and Prevention. ONE SHOT  De grote fout die we namelijk maken bij veranderingen is dat we te veel uitgaan van succes na slechts één enkele poging. Dat geldt niet alleen bij het stoppen met roken, maar ook bij belangrijke veranderingen op de werkvloer.  Dit blijkt wel uit de planning en begrotingen van de meeste veranderprojecten. De nieuwe werkwijze, de nieuwe tool of de nieuwe techniek wordt gelanceerd op de datum van de deadline en dan eindigen alle verdere initiatieven of inspanningen. We zijn live en daar ging het toch om? Vrijwel nooit wordt er rekening gehouden met meerdere pogingen om het ook daadwerkelijk succesvol te implementeren of doorlopend vol te houden. Maar trust me, in de praktijk zijn deze “extra” pogingen wel echt nodig.  En je hebt gelijk: Het is niet leuk om tot de conclusie te komen dat je in de praktijk veel slechter bent in veranderen dan dat je graag zou willen. Maar de feiten zijn nou eenmaal de feiten. VERANDEREN DOET PIJN

Slechts 16% van de transformaties wordt succesvol geadopteerd door de organisatie – Mckinsy (2018)

Eerst even een stap terug doen en de mensen binnen de organisatie meenemen in je transformatie is een grote en belangrijke stap om als bedrijf bij die geslaagde 16% te horen. Een stap die in de praktijk vaak vergeten wordt.  Bij Mastermind geloven we dat veranderingen niet zozeer over de livegang van techniek of de tool gaat maar juist over de transformatie naar een organisatie die oprecht wilt veranderen en waar een blijvende verandering gewaarborgd is. De adoptie (of het willen gebruiken van de nieuwe tool, techniek of werkwijze) van de verandering (en daarmee afscheid nemen van oude werkwijzen of ingesleten procedures) hangt voor ons veel meer samen met de why dan met de what of howWant waarom is het noodzakelijk als organisatie om deze verandering door te maken?
Iedere verandering heeft namelijk een helder doel nodig. En misschien nog wel meer: tijd voor vallen en opstaan. Bij een verandertraject vraag je in essentie een gedragsverandering van medewerkers die jarenlang gewend zijn om op een bepaalde manier te werken.  Organisaties die ervoor kiezen die structuur aan te passen, wat processen om te gooien en een aantal verantwoordelijkheden opnieuw te verdelen, krijgen als uitkomst vaak oud gedrag in een nieuw jasje.  Wil je nieuw gedrag dan zal je mensen moeten helpen in die verandering en dat is hard werken.  Door eerst die stap terug te zetten naar “geloven” en “begrijpen” is het vervolgens gemakkelijker om te kiezen voor veranderaanpak die aansluit bij de organisatie en cultuur en vervolgens succesvol door te schakelen naar “DOEN” i.p.v. het aan te pakken zoals de hoofdmoot in de markt en direct te starten bij doen.   Op die manier zorg je ervoor dat het traject aan blijft sluiten op de werkelijkheid van de werkvloer en ben je in staat om daar waar nodig bij te sturen. HOEVEEL POGINGEN VOOR VERANDERING ZIJN NODIG? Onderzoekers zijn het niet eens of het goed is dat je vooraf weet hoe moeilijk veranderen eigenlijk is of hoeveel pogingen nodig zijn om het succesvol te maken. De harde cijfers kunnen mensen tenslotte ontmoedigen. Dan wordt veranderen nog lastiger dan dat het in de praktijk al is.  Aan de andere kant: realistische verwachtingen kunnen juist helpen om beter voor te bereiden, meer hulp in te schakelen, minder frustraties bij een terugval te hebben en sneller weer een volgende poging te wagen. Maar oprecht veranderen kost vrijwel altijd meer tijd en pogingen dan je aanvankelijk dacht. Of ergens had gehoopt. Veranderen verloopt namelijk niet in een rechte lijn van A naar B, maar is een ingewikkeld en complex proces dat gepaard gaat met vallen en opstaan.  De winst is dan ook te behalen als we veranderen meer leren zien als een leerproces dat een professionele en transparante aanpak verdient met meerdere pogingen, dan als iets dat slechts één poging nodig heeft om succesvol te zijn.   

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904 jerry@ jerryvanstaveren.nl