Als ondernemers kan één van onze grootste krachten, ook één van de grootste zwakheden betekenen.

In veel gevallen ontwikkelen we over de jaren een bepaalde manier van doen, een wijze waarop we onze werkzaamheden verrichten & blijven we dat patroon vervolgens herhalen. We hebben met die manier tenslotte ervaring, doen het in veel gevallen al jaren zo & weten wat de resultaten worden als we het op deze manier doen.  Dat werkt prettig, want het is vertrouwd, maar is dat wel écht zo prettig? En zorgt het wel voor de beste resultaten voor jouw business?

 

Op de automatische piloot

Veel van de dingen die we doen, van marketing tot administratie & van productontwikkeling tot content creatie hebben we al honderden keren gedaan in de loop der jaren.  We hebben daar in veel gevallen een vast patroon of een vaste manier van doen voor ontwikkeld.

Mensen zijn tenslotte gewoontedieren & vinden het prettig om een bepaalde structuur aan te houden.

Veel van die dingen zitten na al die herhalingen zo in ons systeem “gebakken”, dat we het bijna op de automatische piloot doen.

Het gevaar is alleen, is die manier nog wel de optimale manier voor jouw business? Zeker in deze tijd, waar de ene ontwikkeling zich in razend tempo afwisselt met de andere. En draagt het nog wel bij aan de doelen die je hebt gesteld?

Als je langer stil gaat staan bij dit soort vragen zal je merken hoe vast je eigenlijk in dat patroon zit. Want waarom doe je het nog op die manier & denk je dat dit nog steeds de beste manier is?

Meer als een “ja, maar zo heb ik het altijd gedaan!” krijg je er waarschijnlijk niet uitgeperst.

 


Met andere ogen kijken

De manier om hierachter te komen, is door met andere ogen naar jouw business te kijken.

Gaat jouw bedrijf nog wel de kant op die jij voor ogen had toen je ermee startte? Zijn de resultaten van jouw inspanningen nog wel net zo goed als de laatste keer dat dit hebt gemeten? Of zit je vast in een patroon?

Als ondernemers komen er op dagelijkse basis tientallen dingen op ons af die onze aandacht nodig hebben. Van nieuwe ontwikkelingen tot emails & van inkomende telefoontjes tot onaangekondigde vertegenwoordigers die opeens voor de deur staan.

Het is bijna een tsunami aan informatie die we op dagelijkse basis op ons af krijgen, waar we onze blik over moeten laten gaan & onze aandacht aan moeten besteden. En juist op die momenten zijn die zaken die je op de automatische piloot kan doen heel prettig. Die voelen vertrouwd & de uitkomst bekend. Een “zekerheidje”.

Dat we hiermee “vast” komen te zitten in een patroon & vaak niet meer verder kunnen kijken, staan we echter niet bij stil. We doen het nou eenmaal zo.

Op dat soort momenten is het zo waardevol om eens met andere ogen naar jouw business te kijken!

Maar dat klinkt overigens veel makkelijker dan dat het in de praktijk is. Want we bekijken namelijk alles vanuit onze eigen positie, met ons eigen ‘rugzakje’ vol met ervaringen & dan neigen we al snel weer terug naar dat oude bekende patroon. Naar de manier waarop we het al deden & bekend mee zijn.


Maar hoe verander je jouw blik?

Het is lastig om onze blik te veranderen, maar een groot hulpmiddel hierin zijn andere experts. Heb jij andere succesvolle ondernemers in jouw omgeving? Benader ze dan en vraag ze eens met je mee te denken.

Zij zullen vervolgens vanuit hun ervaring & expertise naar jouw business kijken, vanuit hun blik. Geloof me, je zal verbaasd zijn over de dingen die ze zullen opvallen & de inzichten die ze je zullen geven.

Wees overigens wel kritisch aan wie je deze andere blik vraagt. Iedereen heeft tenslotte een mening & niet iedereen zijn mening heeft waarde voor jou of jouw business. Draag er dus zorg voor dat degene aan wie je dit verzoek doet ook daadwerkelijk uit ervaring & expertise spreekt. Iemand die het pad ook daadwerkelijk heeft bewandeld & deze kennis met jou wil delen om de juiste redenen.

Wil je hierin niet afhankelijk zijn van anderen? Dan is er nog een andere manier, waarmee je het geheel op eigen houtje kan doen.

Ik had het hier toevallig laatst over tijdens het gesprek met Seph, auteur van het boek ‘De Lean Website’ in mijn podcast:

Verander je omgeving, verander jouw blik

Een slimme manier om jouw blik te veranderen is door simpelweg jouw omgeving te veranderen. Stap uit de vaste omgeving, bijvoorbeeld jouw kantoor & laat deze nieuwe omgeving jou nieuwe inzichten geven.

Natuurlijk hoef je het niet zo drastisch te doen als Seph, die letterlijk huis & haard heeft achtergelaten om zich te vestigen in Portugal, maar plan structureel een “uitje” in. Tijdens dit uitje stap je bewust uit de dagelijkse gang van zaken, schakel je alle afleidingen uit die je normaliter voor je kiezen krijgt tijdens jouw werkzaamheden & ga je eens met andere ogen naar jouw business kijken

Hier ga ik overigens dieper op in tijdens mijn één van mijn vorige bijdrages:

Gerelateerd: Iets waarvan ik zei dat ik het nooit zou doen

 

Zelf plan ik structureel deze uitstapjes in. De inzichten die ik tijdens deze uitjes heb gehad zijn van onschatbare waarde geweest voor mijn business. Zo heb ik, om er maar een paar te noemen: mooie nieuwe samenwerkingen, een compleet nieuwe website & een geheel nieuwe emailmarketing sequence aan deze periodes over gehouden.

Simpelweg omdat ik even “uit” mijn business stapte & met andere ogen “naar” mijn business ging kijken.

En deze vernieuwde inzichten gun ik jou ook van harte! Dus plan nu jouw uitje & ga met een frisse blik naar jouw business kijken!

 

SUCCES

 

Ontdek de voordelen van Jerry van Staveren Business Coaching hier: Business Coaching

——————————————————————————————————–
Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry. 

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/