”Verkoopgesprekken? Hoezo?” hoor ik heel vaak zeggen. Het is tenslotte geen geheim dat het internet een steeds grotere rol in ons leven begint te spelen.
Het bereik dat je in één dag op het internet weet te realiseren is lastig te evenaren aan een telefoon, laat staan tijdens fysieke afspraken op kantoor.
En inderdaad: over de hele wereld gemeten zoeken steeds meer ondernemers hun toevlucht tot het internet, om vanachter hun beeldscherm potentiële klanten te verleiden een aankoop te doen.
Er is daarom altijd wel iemand die de ‘internet kaart’ op tafel gooit of iemand die iets anders op of aan te merken heeft op dat “ouderwetse” verkoopgesprek voeren.
Het internet is dan ook afstandelijk en “veilig”. De afwijzing online komt veel minder hard binnen, dan wanneer je iemand in de ogen kijkt en deze “nee, geen interesse” als antwoord geeft op jouw aanbod.
Maar je heil zoeken op internet heeft ook nadelen. Op die manier is er weinig echte connectie met je (potentiële) klant en het is nou juist dat persoonlijke contact dat verkoopgesprekken zo’n fantastisch wapen maakt.
Alles gebeurt in het moment van het verkoopgesprek.
Tijdens die momenten kan je direct inspelen op de reacties en heeft dat als gevolg direct effect op de uitkomst.
Zo kan je bijvoorbeeld met jouw vraagstelling en intonatie het eindresultaat van het gesprek direct beïnvloeden.
En je merkt meteen het verschil tijdens het gesprek. Iets wat uiteraard lastig in te richten is binnen de online omgeving.
Toch bestaat er nog veel angst onder ondernemers voor het voeren van een verkoopgesprek. Want….hoe zal de klant reageren? Straks bel ik ongelegen? Wat zal hij/zij zeggen? En wat als ze nee zeggen?
In veel gevallen is deze angst op niets gebaseerd.
Zeker wanneer je weet welke stappen je moet zetten en je met zekerheid en vertrouwen het gesprek ingaat. Daar draait het uiteindelijk om: Dat je met het volle vertrouwen en geheel als jezelf jouw verkoopgesprekken gaat voeren.
Het allermooiste van goede verkoopgesprekken is dat het relatief simpel is toe te passen: je hebt tenslotte alleen een telefoon en een telefoonnummer nodig.
Daarnaast levert het je direct resultaat op, mits je het goed doet.
En daarnaast:
- Je bouwt een echte relatie & connectie op
- Je kan mensen direct sturen & actie laten ondernemen
- Het is vrijwel de enige manier om grote deals binnen te halen
- Je leert precies waar je doelgroep naar op zoek is & kan je aanbod daarop afstemmen, kortom: Maatwerk leveren
Omdat je op die manier voortdurend met mensen in gesprek bent, weet je steeds beter waar jouw potentiële klanten in geïnteresseerd zijn.
Je kunt relaties opbouwen, gerichte aanbiedingen doen, je gesprekken steeds verder optimaliseren en zelfs om doorverwijzingen vragen.
Om er succesvol mee te zijn hoef je het niet complex te maken. En je hebt ook geen grote lijsten nodig zoals op internet wel vaak het geval is.
Waarom gebruiken zoveel ondernemers dan géén verkoopgesprekken?
Ik hoor ondernemers vaak zeggen dat het niet nodig is, dat ze het niet kunnen of er zelfs angst voor hebben. Of dat ze het vroeger al eens hebben geprobeerd, maar dat het geen succes was.
Of dat het in hun markt niet werkt.
Of dat anderen het ze afraden omdat het te veel gedoe is…
Als ik heel eerlijk ben zijn er duizenden redenen, excuses of smoesjes te bedenken om geen verkoopgesprekken te voeren. Er is er echter één hele belangrijke reden om het wel te doen: het werkt.
In elke markt.
Of je nu zzp’er bent of een multinational hebt met 5000 medewerkers en klanten over de hele wereld.
“Er is er echter één hele belangrijke reden om het wel te doen: het werkt!
In elke markt”
Een goed verkoopgesprek is meer waard dan een hoge positie in Google
Mensen die tijd voor je vrijmaken om oprecht in gesprek te gaan zijn geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Of ze willen op zijn minst jouw verhaal horen.
Als je vervolgens een goed gesprek voert, heb je hun onverdeelde aandacht en grote kans dat ze tot een samenwerking zullen overgaan. Daar heb je geen Google, geen website of geen anderen voor nodig gehad. Dat heb je helemaal zelf gedaan.
Maar stel daarentegen dat Facebook ermee stopt. Of Twitter. Of Instagram. Of Google…
Of stel je voor dat deze partijen hun voorwaarden wéér aanpassen, waardoor jij niet meer de marketing kunt doen die in jouw ogen goed is voor je onderneming.
Met verkoopgesprekken zal je daar nooit last van hebben. Daarmee ben je nooit afhankelijk van anderen of derde partijen. Het is van jou! Het is jouw wapen, jouw asset.
Je verkoopgesprek raakt nooit op, leeg of zijn positie kwijt.
En stel dat je hele online business omvalt, als de grote reuzen van het internet er op een dag ineens niet meer zijn of besluiten de aanval op je in te zetten, dan heb jij nog altijd je verkoopgesprek!
Je bent daarmee onafhankelijk en kunt direct weer beginnen met verkopen. Ze zeggen dus wel dat het overbodig is, maar een goed verkoopgesprek is onmisbaar voor iedere succesvolle business.
En iets waarmee je direct resultaat kan boeken!
SUCCES