STRATEGIE
Timmer het dicht
4 December 2017
“Ok, tot volgende week! Bedankt.”
Hij hangt de telefoon op en voelt zich goed over het gesprek dat zojuist heeft plaats gevonden. Hij kan haast niet wachten tot volgende week, want hij is er bijna zeker van dat ze het gaan doen.
Ze bespraken een samenwerking en alles lijkt in kannen en kruiken te zijn. Alle vragen zijn beantwoord, de behoefte is er en alles lijkt simpelweg “te passen”.
Zijn potentiële klant moet alleen nog even intern alle puntjes op de i zetten, maar ze hebben afgesproken om volgende week te bellen om alles af te ronden.
Hij telde werkelijk de dagen af tot het eindelijk zo ver was.
Eigenlijk wilde hij direct op maandag al bellen, maar hij hield zich in want hij wilde niet te gretig overkomen. Twee dagen later was dan eindelijk de dag aangebroken, die met grote letters in zijn agenda genoteerd stond!
Vol goede moed pakte hij de telefoon op en had voor het gemak de champagne alvast koud gezet in de koelkast….
“Hoi Peter, met Dennis, ik zou je nog even terugbellen over onze samenwerking..”
– “Oh ja, hoi Dennis, ja sorry ik ben nu even heel druk. We hebben een nieuwe opdracht binnen en die vraagt veel van mijn tijd. Kan ik jou anders volgende week even terugbellen?”
En de verbinding werd verbroken…
WAT EEN ANTICLIMAX!
Die dag waar hij zo naar toe had geleefd en naar uit had gekeken, leek als een nachtkaars uit te zijn gegaan. Verbaasd keek hij naar het scherm van zijn smartphone en hij voelde het enthousiasme zijn lijf uitvloeien.
Na zijn gesprek te hebben beluisterd werd het mij direct duidelijk waar hij de spreekwoordelijke “mist in was gegaan”.
Maar de echte vraag is: Weet jij dat ook?
Van uitstel komt uiteindelijk afstel.
Laten we even eerlijk zijn: Het is een fout die heel veel ondernemers en verkopers op dagelijkse basis maken. En op zich is dat ook niet zo vreemd…
In je enthousiasme vergeet je nou eenmaal snel een concrete vervolgafspraak te maken en je hebt ergens al snel het gevoel dat “volgende week” concreet genoeg is. Je wilt tenslotte ook niet te ijverig of te gretig overkomen.
Jullie zijn tenslotte volwassenen en jij bent opgevoed met ‘afspraak is afspraak’. Dus als iemand zegt “volgende week is prima” dan is dat voor jouw gevoel ook meer dan voldoende.
Maar je vergeet daarbij een heel belangrijk punt…
Wat je vergeet is de extreem korte spanningsboog die mensen op dit moment hebben en de overweldigende hoeveelheid “informatie” die we op dagelijkse basis op ons bordje krijgen. Op elk willekeurig moment worden we werkelijk overspoeld met een oneindige stroom van prikkels.
Dingen die we gisteren bespraken, lijken daardoor voor het gevoel alweer een week geleden te zijn en zaken die vandaag belangrijk zijn, zijn vaak morgen eigenlijk alweer vergeten.
Zeker met de opkomst van het internet en de mobiele telefonie is er geen ontsnappen meer aan!
Ter illustratie: Het onderzoekslab dscout heeft vorig jaar een onderzoek gedaan naar smartphone gebruik en kwam met opmerkelijke resultaten.
Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van een app die ‘aanrakingen’ registreert en dus inzicht geeft in hoe vaak mensen op dagelijkse basis op hun smartphone zitten.
Met deze app hebben onderzoekers vijf dagen lang, 24 uur per dag de aanrakingen van de smartphone gebruikers bijgehouden. En met aanrakingen bedoelen ze werkelijk iedere tik, swipe en klik.
Uit het onderzoek bleek dat de zwaarste tien procent van de gebruikers een gemiddelde interactie van 5427 aanrakingen op een dag uitvoert.
Wat neer komt op zo’n twee miljoen smartphone aanrakingen per jaar!
De ‘normale’ gebruiker had bijna de helft minder, maar beroert nog steeds zo’n 2617 keer per dag zijn smartphone.
Kortom, meer dan 2500 afleidingen op dagelijkse basis, los van alle telefoontjes, real life gesprekken en vergaderingen.
Als je niet kraakhelder bent, zal je geen prioriteit hebben
Door deze ontwikkelingen zijn er altijd wel andere werkzaamheden, taken en aandachtspunten voor te stellen, die op hun beurt weer jouw persoonlijke blik, tijd en aandacht vragen.
Dingen die voor je gevoel af moeten zijn voor een bepaalde deadline.
Maar met al deze afleidingen en nieuwe actiepunten: hoe hoog staat jouw actiepunt dan nog op datzelfde lijstje?
“The ultimate inspiration is the deadline”
Uit een onderzoek van Frankwatching over het email gebruik wordt geconstateerd dat de gemiddelde Nederlander alleen al zo’n 86 e-mails per week ontvangt. Dat zijn dus 86 afleidingen, en 86 nieuwe actiepunten op jouw ‘to-do list’.
En dan gebeurt er over het algemeen iets interessant, als de deadline voor deze actiepunten niet geheel helder is.
Kijk maar eens naar jezelf…
Op dagelijkse basis vult jouw ‘to-do’ lijstje zich met allerlei taken en acties die jij moet volbrengen voor een bepaalde deadline.
En wanneer al deze zaken voor jouw gevoel “even belangrijk” zijn begin je in veel gevallen met de taak die het snelst af moet zijn en parkeert daarmee de rest van de taken en acties.
Wanneer de gevraagde actie en de daarbij samenhangende deadline niet geheel duidelijk zijn, geef je prioriteit aan al die andere zaken op jouw ‘to-do’ lijstje.
Zaken waarvan je wél weet dat ze af moeten zijn of zelfs de zaken die je waarschijnlijk leuker vind om te doen.
De term “volgende week” lijkt dan nog ver genoeg weg te zijn, dus alle tijd om eerst al die andere zaken af te ronden, toch?
Maar dan ineens blijkt het toch alweer volgende week te zijn….
Als donderslag bij heldere hemel komt opeens die taak weer op jouw bordje, en moet je toegeven dat je die toch even was vergeten…
En tsja, deze week heb je ook weer een agenda vol met allerlei taken en acties….
Maar wat je vergeet: Voor jouw gesprekspartners, werknemers, zakenpartners en potentiële klanten werkt dat precies hetzelfde!
Wanneer je dus niet compleet duidelijk en helder maakt welke actie je van ze verwacht, wanneer je dit van ze verwacht en deze vervolgens concreet inplant, zullen andere taken die deze eigenschappen wel bezitten de voorkeur krijgen boven jou.
Kortom: Wees duidelijk in je vervolgafspraak, laat geen ruimte voor twijfel en timmer het gewoon keihard dicht!
Spreek een datum af, een exacte tijd, welk medium jullie gaan inzetten voor dit contact en wie degene is die het contact initieert. Dan is er geen ruimte voor twijfels en stijgt jouw actiepunt op de prioriteitenlijst
Je zal dan zien dat als bij toverslag het stellen van deze deadline er opeens voor zorgt dat de taken wel zijn uitgevoerd en de acties zijn ondernomen die jij aan ze had gevraagd.
Een simpele, maar hele magische stap dus.
SUCCES
Interesse om met Jerry in contact te komen? MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK
OF BEKIJK HIER DE OPTIES VOOR EEN WORKSHOP