Meten is weten houden we onszelf voor en het voelt ook extreem belangrijk om de trends, cijfers en resultaten in de gaten te houden.
Maar we vergeten daarbij echter wel iets. Iets wat wellicht nog veel belangrijker dan al die data is: De plek waar het verschil wordt gemaakt tussen winst en verlies, tussen succes en teleurstelling is in de “loopgraven”.
Op de winkelvloer, in jouw ontvangstruimte op kantoor of iedere andere plek waar je in direct contact staat met jouw potentiële klanten.
Vooral in uitdagende tijden, waarop de resultaten tegenvallen en de klanten stroever te vinden lijken dan normaal verlaten we al snel “de vloer” om onze betrekking te nemen in ons kantoor en op zoek te gaan naar antwoorden.
In moeilijke of uitdagende tijden is het logisch dat we grip willen op de situatie.
We duiken de cijfers in, speuren door de rapportages en gaan op zoek naar mogelijke oorzaken of lekken. Dingen die kunnen verklaren waarom de cijfers of resultaten achter blijven.
Het kantoor is dan ook een veilige haven, waar jij je dus niet in de strijd op de vloer hoeft te mengen.
Waar je geen lastige gesprekken met potentiële klanten hoeft te voeren, minder de druk zal ervaren of de spanning laat oplopen als weer een gesprek zonder het gewenste resultaat wordt afgesloten.
En alhoewel de lijstjes, data en rapportages inzicht geven in waar het mis gaat, veranderd dit vaak helemaal niets aan het uiteindelijke resultaat.
Maar invloed op de resultaten van het heden heeft het niet. Je veranderd er kort gezegd niets mee.
Het kan zelfs verlammend werken en ervoor zorgen dat je nog dieper in de problemen komt.
Terwijl je driftig op zoek bent naar antwoorden op de tegenvallende resultaten, of inzicht in de problematiek, ga je een neerwaartse spiraal in waardoor je nog minder actie zal ondernemen.
Ze noemen dit fenomeen ook wel ‘analysis paralysis’ oftewel de verlammende analyse en dit fenomeen verwijst naar het over-analyseren van een situatie, zodat een beslissing of handeling nooit wordt genomen en deze analyse in feite een verlammende werking heeft.
“Analysis Paralysis”
En dat is waar ondernemen in essentie om draait: Keuzes maken en actie ondernemen!
Vraag je dus goed af waar jouw waardevolle tijd het beste besteed is. Is dat aan het analyseren van de zoveelste rapportage? of is jouw waardevolle tijd juist beter besteed bij potentiële klanten op de vloer of met ze aan de telefoon?
Welke denk je zelf dat de meeste invloed zal hebben op het uiteindelijke resultaat?
Meten is weten, maar actie is beter!
GO!