Vraag een willekeurige ondernemer wat zijn doel is en hij zal waarschijnlijk snel overgaan in een verhaal over “middelen”.

De zaken die volgens deze persoon eerst op orde moeten zijn om het uiteindelijke gewenste doel te gaan bereiken. Althans zoals ze zichzelf hebben wijsgemaakt…

Eerste worden in Google is daar zo’n voorbeeld van of “wanneer ik die 10-duizendste volger op Instagram heb dan..” of wanneer ik eindelijk een groter kantoor kan betrekken dan…

Of wanneer ze dingen zeggen als ‘ik moet nog eerst een goede accountmanager aannemen’ of “wanneer ik mijn cursus bij de LOI heb afgerond dan. . .”

Herkenbaar?

Vraag diezelfde ondernemer wat de obstakels of knelpunten zijn binnen zijn of haar business en dan zal je al snel hetzelfde type gedrag zien. Je zal dan voornamelijk de symptomen te horen krijgen van waarom hun business nog niet is waar het zou moeten zijn. 

Helaas krijg je maar bar weinig de daadwerkelijke oorzaken van de knelpunten te horen. 

Gerelateerd: Verkoop de bestemming, niet het vliegtuig

Durf jij dieper te graven?

In een tijd waarin we werkelijk worden overspoeld met prikkels, informatie en afleiding en we het allemaal inmiddels roerend eens zijn dat tijd geld is gunnen we onszelf niet de tijd om dieper te graven dan wat er aan de oppervlakte ligt. 

Dit gebeurt niet omdat we het niet willen, niet omdat we het niet weten, maar puur omdat we onszelf de tijd niet gunnen. We blijven daardoor vaak aan de “oppervlakte” hangen en gaan in veel gevallen niet “diep” genoeg om echt succesvol te kunnen worden.

Er moeten in het snel veranderende bedrijfsleven tenslotte snel knopen doorgehakt worden. 

Tijd om stil te staan bij de keuze en verder te kijken dan wat we in een eerste oogopslag zien is er dan niet. Daardoor zie je in de praktijk dat er vaak een “snelle pleister” wordt geplakt op de wond maar de oorzaak van de wond in stand blijft. 

En dan later weer ergens anders in het bedrijf symptomen gaat vertonen…

Bestrijd jij de symptomen of de oorzaak?

Het is in deze tijden voor veel bedrijven en ondernemers zaak om snel te handelen. Het is vaak in het diepe springen en dan heel hard zwemmen om jezelf uit de problemen te redden. ‘Just-intime learning’ noemen ze dat.

Maar als je dieper gaat kijken naar de koers en visie van je bedrijf, vooral op de langere termijn, dan is het wellicht niet zo handig om maar te blijven springen en zwemmen. Op een gegeven moment zullen je armen moe worden tenslotte . .

Een duidelijke doelstelling en een heldere visie helpen je om de juiste keuzes te maken. Om strategisch te werk te gaan en succesvol te zijn op de lange termijn want af en toe een zijstraat in slaan is goed, maar als je structureel van het pad blijft afwijken weet je op een gegeven moment niet meer waar je uit gaat komen.  

En dat is momenteel een grote uitdaging voor veel bedrijven en ondernemers: Waar gaan we uit komen?

Wat is die heldere stip aan de horizon waar we naartoe aan het bewegen zijn?

‘Je kunt de richting van de wind niet veranderen, maar wel de stand van je zeilen’ 

Reageren op veranderingen is tegenwoordig niet meer voldoende, er moet ten alle tijden een gedachte achter zitten en onderdeel zijn van het grotere geheel. 

Als we een rondje langs de velden maken, dan is er al snel een rode draad te vinden waarom veranderingen de mist in lopen en het bedrijven maar niet lukt om zaken op de rit te krijgen.

Kort samengevat zie je vaak de volgende oorzaken: 

1: Het middel is het doel

Bij het vormen van doelstellingen is de belangrijkste valkuil niet zo heel lastig aan te wijzen. Vaak gaat de implementatie van de nieuwe werkwijze of strategie mis doordat dit als een doel op zich wordt gezien. Als een hokje dat slechts afgevinkt moet worden om dichterbij het doel te komen. 

Of dit nu een implementatie van Lean, Agile, een nieuwe tool, een nieuwe app of zelfsturing is, vaak is al snel de werkwijze het doel geworden. Er wordt vaak vergeten dat dit slechts middelen zijn om jou dichter bij het doel te brengen. 

En dat is best bijzonder, want welke organisatie heeft het bijvoorbeeld als missie om de meest zelfsturende organisatie te worden?

2: De mensen worden niet meegenomen

Dit klinkt vrij wollig, maar doelen stellen en middelen implementeren gaat niet werken door simpelweg een knop om te zetten. Dan weet niemand wat er verwacht wordt en heb je de kortste weg naar het in stand houden van de oorspronkelijke organisatie en werkwijze. 

De mensen binnen jouw organisatie hebben een doel nodig en SMART afspraken om te zien of zij dit doel ook echt gaan bereiken. Vergelijk het met de Agile werkwijze, een scrum team heeft een afgebakende verantwoordelijkheid (meestal een product) en als doel zoveel mogelijk waarde toe te voegen aan dit product. 

Deze inrichtingskeuzes moet je als organisatie zelf maken en dan vervolgens de mensen intern hier in meenemen. Daarom zie je in de praktijk dat bedrijven tegenwoordig vaak kiezen voor de term zelforganisatie (in plaats van zelfsturing) omdat de bedrijven de sturing centraal houden en de werkwijze dan decentraal houden.

Dat houdt even simpel gezegd in dat het product en het doel door de organisatie zelf wordt bepaald maar de wijze waarop we dat doel bereiken aan het team intern is. 

3: Het is net pokeren, je hebt geduld en een lange adem nodig

Helaas vragen veranderingen nou eenmaal tijd en zeker als je het hebt over gedragsveranderingen dan vragen dit soort transities veel tijd voordat ze onderdeel zijn geworden van de dagelijkse gang van zaken. 

Het is ook best lastig om te veranderen, toch? 

Wanneer je bijvoorbeeld als manager altijd gewend bent om te zeggen wat mensen moeten doen en je nu ineens alleen nog maar mag faciliteren dan heeft dat flinke impact op jouw manier van werken.

Daarnaast hebben de meeste mensen nou eenmaal een gezonde weerstand tegen veranderen, waardoor we vooral op zoek zijn naar bewijzen dat “de nieuwe manier” niet werkt. Om daarmee weer terug te gaan naar de oude en vertrouwde manier van werken. 

De kunst is goed met deze weerstand om te gaan. De verleiding om alles weer terug te draaien is groot, maar bij elke verandering horen ook fouten. De kracht zit in hoe je met deze fouten om gaat.

 

Succes gaat dan ook niet over één nacht ijs. En om een andere open deur in te trappen: “Alleen ben je sneller, maar samen kom je verder”.

Gun jezelf en jouw organisatie daarom eens de rust om het grotere geheel te overzien. Zet een stapje terug in deze drukke tijden en kijk kritisch naar hoe je ervoor staat.

Lig je nog op koers voor jouw doelen? En is het pad dat je daar gaat brengen duidelijk in beeld?

Anders is het misschien tijd voor ons om eens een bak koffie te doen.

 

SUCCES

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl