STRATEGIE
Heb jij ook zo’n haast?
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
9 Januari 2017
Het meest schaarse goed van dit tijdperk is tijd zelf. Iedereen heeft er een chronisch tekort aan en we zijn allemaal aan het jagen om er maar meer van te creëren.
We gaan gejaagd door het leven en geduld opbrengen is er niet meer bij. We willen direct resultaat, want onze tijd is kostbaar.
Enige tijd geleden is een goede kennis zijn relatie beëindigd en was hij dus sinds lange tijd weer vrijgezel. Hij had jarenlang samengewoond met zijn jeugdliefde, het meisje waar hij al “verkering” mee had sinds de brugklas.
Maar na al die jaren samen was voor beide de spreekwoordelijke koek op. Ze gingen dan ook als vrienden uit elkaar, regelden samen een appartementje voor hem net buiten het centrum van Amsterdam en ze hadden allebei het gevoel dat dit de juiste stap was.
Nadat hij gesetteld was in zijn appartement kwam hij erachter dat hij toch niet kon wennen aan zijn nieuwe status als vrijgezel. Na werkelijk decennia’s in een relatie was dan ook de tijd aangebroken om de dating markt weer op te gaan. Het enige probleem was…. Hij kende die hele wereld niet.
Verkeerde intenties
Een date krijgen bleek geen grote uitdaging te zijn, maar een date goed te laten verlopen bleek dat echter wel te zijn. Na een date of vijf sprak ik hem weer en hij zat toen al redelijk in de put. Hij wilde zo graag een nieuwe relatie dat hij iedere date compleet de plank missloeg.
Terwijl de dames in kwestie hem wilde leren kennen, was hij al bezig met gezamenlijke vakanties, samenwonen of de nieuwe vrouwvriendelijke inrichting van het appartement.
Hoe harder hij trok, hoe harder de dames afstand begonnen te creëren. En hoe meer hij een nieuwe relatie wilde, hoe verder weg dat steeds leek te zijn.
De koppeling naar ondernemerschap
Alhoewel het voor iedereen logisch lijkt om niet direct naar het eindresultaat te springen, wordt dit in de businesswereld ook maar al te vaak vergeten.
Zoals hij tijdens de eerste date al direct begon over samenwonen, zijn bedrijven op dit moment bezig om direct om een aankoop van hun potentielek klanten te vragen.
Ze vergeten dat dit een grote commitment is, waar vertrouwen en de juiste intentie voor nodig is. Dat gaat niet over één nacht ijs. De potentiële klant moet jou eerst oprecht leren kennen en het gevoel hebben dat hij/zij ook écht beter wordt van deze “aankoop”.
Desondanks kom je ze nog steeds overal tegen: Sales-pages met de mooiste aanbiedingen, met tijdsdruk en schaarste er perfect in verwerkt, maar waarin ze de behoefte van de client over het hoofd zien. Ze vergeten eerst een “relatie” te bouwen met de potentiële cliënt.
Wees geen slechte date
Wanneer jij een verkoop mail naar je maillijst stuurt, een salespage van jouw product of dienst online zet of gelijk begint te pitchen zonder eerst oprecht interesse te tonen in jouw potentiële klant kan jij jezelf vergelijken met een slechte date.
Wat moet je wel doen?
- Neem minimaal 7 tot 14 dagen de tijd voor je jouw product aanbiedt
- Geef gedurende deze periode “gratis” waarde weg, zodat jouw potentiële klant je oprecht leert kennen en ervaart wat jij te bieden hebt. Voorbeelden hiervan zijn: e-Books, whitepapers, casestudies, webinars of testimonials
- Zoek contact en vraag jouw potentiële klant waarmee je hem/haar kan helpen
- Gebruik meerdere kanalen, zoals social media, email of webinars om versneld relatie te bouwen. Meer daarover vind je hier: BOUNCE METHODE
Laat zien dat jij een goede date bent, toon oprecht interesse en zie je partners toenemen.
Succes
Heb jij een uitdaging?
Laat hier jouw gegevens achter