Wie kent het niet als ondernemer? 

Je vertelt wat je doet en mensen gaan al snel over op advies geven. Er worden adviezen gegeven over de in hun ogen kansrijke mogelijkheden, zaken waar je echt niet omheen kan of mogelijke bedreigingen. Familie zit daarentegen weer meer op veiligheid en krijg je al snel advies in de vorm van “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. Advies krijgen lijkt wel een onlosmakelijk onderdeel van het ondernemerschap geworden. Of je dit nou wilt of niet…

Alhoewel de meeste adviezen goed bedoeld zijn, zijn ze niet allemaal relevant voor jouw situatie. Wie weet tenslotte waar jij je echt mee bezig houdt en welke doelen jij jezelf hebt gesteld?

Dat is juist het mooie van het ondernemerschap. Zelf de teugels stevig in handen hebben en bepalen welke koers er gevaren gaat worden. Tegen elke stroming en elk goedbedoeld advies in! Tenminste….als wij besluiten dat dit de koers is die we moeten nemen.

Geen vijand is erger dan slecht advies – Sophocles

Als ondernemers staan we daarentegen wel open voor advies en zijn we constant op zoek naar nieuwe strategieën & inzichten om ons bedrijf te laten groeien. In ons enthousiasme zijn we snel geneigd het advies te nemen van iemand die zich voordoet als expert of autoriteit op een bepaald vakgebied. 

Maar hoe filter je de goedbedoelde adviezen van de goede adviezen?

Ik kom zelf heel vaak tegen dat ondernemers advies hebben gekregen van een expert, maar dat die expert het kanaal of de dienstverlening heeft geadviseerd waar hij/zij zelf aan gekoppeld is. Onder de noemer: “Wij van WC eend….”

De Facebook expert die jou verzekerd dat je Facebook moet inzetten om resultaat te boeken, de email expert die zegt dat je niet zonder een goede email-funnel kunt of de SEO expert die je absoluut verzekerd dat geen enkel bedrijf zonder SEO kan.

Het meest verbazingwekkende is misschien nog wel dat we daar gevoelig voor zijn. Je zou in eerste instantie verwachten dat als WC eend een aanbeveling doet voor WC eend dit geen invloed op ons zal hebben.

Robert Cialdini (schrijver van de bestseller “Invloed”) heeft hier jarenlang onderzoek naar gedaan en bewees echter het tegendeel…

Het blijkt dat we er wel degelijk gevoelig voor zijn! Zelfs als we ons er van bewust zijn dat de persoon die we spreken daar zelf beter van wordt en dus niet geheel onafhankelijk is.

Gerelateerd: Word jij beïnvloed?

Tijdens zijn onderzoek stelde Cialdini vast dat het tot een duizelingwekkende stijging in omzet resulteerde van 15%. Het punt met deze enorme stijging is dat deze alleen voor de adviseur zo hoog ligt! Het betekend absoluut niet direct dat diezelfde groei voor jou of je business weg gelegd is.

Maar wat kan je doen om dit te voorkomen?

Er zijn een aantal kritische vragen die jij jezelf kan stellen wanneer je advies “ontvangt”.

  • Houd rekening met de context waarin het advies gegeven wordt
  • Wat is het doel van degene die advies geeft?
  • Past het bij mijn doel & en draagt het bij aan het behalen van dat doel
  • Wat maakt de adviesgever expert op dat gebied?
  • Wat is het referentiekader & hoe relevant is dat voor mijn situatie?
  • En belangrijker: Voelt het goed en past het bij mij & mijn doelgroep?

Verwerp de boodschap echter niet door de boodschapper maar wees je wel bewust van wie je het advies geeft en ga ten allen tijden van je eigen gevoel uit.  

Jij bent & blijft de ondernemer en bent daarom verantwoordelijk voor het succes van je bedrijf. Vaar je eigen koers en neem daarin de adviezen mee die bij jou passen en waar je voor jouw gevoel verder mee komt


Succes

Meer weten: