Mijn core-business bestaat uit het één-op-één coachen van ondernemers. Dat zijn ondernemers die actief zijn in elke sector die je maar kan bedenken, van architectuur tot onderhoudsbedrijven & van een burgemeester tot een taalbureau.

En zoals je kan voorstellen heeft elke ondernemer zijn eigen uitdagingen, ervaringen & persoonlijkheid. Dat gegeven houdt voor mij als coach in dat elke aanpak maatwerk moet zijn, want de onderlinge verschillen zijn tenslotte zo groot.

Geen enkele markt, geen enkel product, geen enkele doelgroep & geen enkel persoon is namelijk hetzelfde. Een uniforme aanpak is dus uitgesloten, want niet alleen die onderlinge verschillen spelen mee, maar ook de eindbestemming van deze ondernemers. Het feit is namelijk dat elke ondernemer zijn eigen doelen voor ogen heeft.

Zo wil de één bijvoorbeeld meer rust ervaren, de ander heeft weer een puur financiële doelstelling, terwijl de volgende juist meer zichtbaarheid voor zijn/haar dienstverlening wil, om op die manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen.

Maar al die onderlinge verschillen zijn niet het grootste knelpunt

Als coach hou ik mij namelijk bezig met jouw doel, jouw markt, jouw product, jouw doelgroep & jouw persoonlijkheid. En al die facetten worden meegenomen om voor iedere ondernemer een maatwerk stappenplan & aanpak te maken.

De webshop eigenaresse die heel extrovert is, het leuk vind om voor de camera te staan & laag geprijsde producten verkoopt heeft tenslotte een hele andere aanpak nodig dan de hypotheek adviseur die heel analytisch is, als introvert te omschrijven is & niet van social media houdt.

Youtube kan tenslotte voor een ondernemer zijn markt geweldig werken, maar als het koude zweet al in je handen begint te staan bij het idee dat je voor een camera moet gaan staan, dan is YouTube wellicht niet het optimale kanaal om in te zetten.

Puur op karakter hou je het misschien wel een maand vol, of twee, maar hou je het vol over een jaar? Of over een nog langere periode, laten we zeggen 5 jaar?

Maar wat is dat knelpunt dan voor mij als coach?

Als we het doel duidelijk hebben, en de stappen daar naartoe hebben vormgegeven, komt mijn knelpunt al enigszins boven water.

Het knelpunt heeft namelijk betrekking op het volgende: Jij als ondernemer moet de stappen gaan zetten


Het is jouw business!

Eigendom. Als ondernemer geloof ik erg in eigendom. En uiteraard zijn er genoeg geschikte partijen te vinden die de stappen vervolgens voor je in kunnen vullen, maar als je die keuze maakt blijf je altijd afhankelijk van derden voor jouw business!

Nu, straks, over 5 jaar & zelfs over 10 jaar nog steeds. En het is in mijn ogen juist zo krachtig als je onafhankelijk wordt, in jouw kracht als ondernemer gaat staan & daarmee ook echt jouw business de jouwe maakt.

Want wat als jouw ghostwriter ineens besluit te stoppen? Of het media bureau dat al je social media beheert failliet gaat? Of die samenwerking met het internet bureau niet meer zo soepel verloopt?

Als er iets vast staat is het tenslotte dat tijden veranderen.

De stappen die wij samen uitstippelen neem jij als ondernemer dus zelf en dat vind ik heel belangrijk, want niemand kent jouw business beter dan jij. Niemand weet het product of de dienst op zo’n manier te verwoorden & naar buiten te brengen als jij! Of mensen mee te nemen in jouw enthousiasme hierover. Als ondernemer ben jij jouw business & dat facet kan niemand anders voor je overnemen.


De uitvoering

Als het dan aankomt op de uitvoering komt het knelpunt steeds meer aan de oppervlakte. Aan het begin is het enthousiasme namelijk nog groot, zeker na een coachingsessie. De samenwerking is tenslotte nog spannend & nieuw. Plannen maken & creatief zijn zorgt ook wel voor dat gewenste portie enthousiasme. Maar dan komt de daadwerkelijke uitvoering….

En de waan van de dag…..

En al die andere klanten, kennissen of werknemers die jouw tijd & aandacht gaan vragen


Continuïteit

Bij zoals zo veel ondernemers zit het knelpunt hem in continuïteit. Het gaat ons relatief gemakkelijk af als iets ‘nieuw’ is & we nog vol enthousiasme zitten. Maar wanneer de waan van de dag zijn gezicht weer laat zien en wij “gewoon” weer over gaan tot de orde van de dag brokkelt die focus & het enthousiasme langzaamaan weer af.

Iedereen kan tenslotte wel een maand lang een blog per week schrijven, of een maand lang facebook content creëren. Wordt dit echter maand in maand uit verwacht over een langere periode, dan beginnen er scheurtjes te vertonen & neemt dat enthousiasme al snel af. Dan zijn we al snel geneigd onze blik op andere dingen te richten.

Ik noem dat verschijnsel zelf ook wel eens gewenning. Als ondernemers zijn we namelijk altijd op zoek naar het “nieuwe”.

Het volgende project of het volgende doel waarin we onze creativiteit & energie in kwijt kunnen, maar zodra we eenmaal stappen in die richting hebben gezet “wennen” we er als snel aan & neemt ons enthousiasme vervolgens weer af.

Zeker in mijn positie maakt dit verschijnsel het lastig. Want zoals gezegd moeten alle ondernemers met wie ik samenwerk de stappen zelf zetten. We bepalen de strategie, de structuur & de middelen die ingezet gaan worden, maar ik vul verder niks voor ze in. Ik zit niet aan de uitvoerende kant van die medaille.  

Hoe ze die stappen vorm gaan geven bepalen ze vervolgens zelf. Niemand kan jouw business beter verwoorden of de doelgroep directer aanspreken dan jij als ondernemer, weet je nog?!

Daarbij weegt natuurlijk ook mee dat ik niet in hun agenda kan kijken om te zien wanneer ze met die stappen bezig zijn of hoever ze zijn in het proces. En net zoals ze wennen aan het proces, wennen ze ook aan mij als business coach.

Waarin ik aan het begin nog nieuw & spannend ben, ben ik na verloop van tijd “gewoon” Jerry met wie je de strategie, de verkoop, de marketing & de structuren bespreekt. Dan ga ik van Jerry de Business Coach, naar Jerry met wie ze al meerdere keren rond de tafel hebben gezeten & ze de koers bepalen.

Het probleem is dat ze vervolgens die koers zelf moeten gaan varen, terwijl de motivatie & pijn van de begin investering al enigszins is weggeëbd. Ze zijn aan mij gewend, aan de investering gewend & aan de manier van werken gewend.

En dát is mijn grootste knelpunt!


De rode draad in dit verhaal is dus continuïteit. Het behouden van de focus & het enthousiasme. Dat is eigenlijk de uitdaging die elke ondernemer voorgeschoteld krijgt.

Want hoe hou je het enthousiasme & de focus hoog, terwijl je al een 8 maanden in het traject zit? Of als je duidelijk weet wat het einddoel is & de stappen er naartoe, maar er allemaal andere “nieuwe” kansen zich aandienen?

Gelukkig zijn er allemaal manieren om dit op te vangen & goed weg te zetten, maar daar zal ik in een later blog dieper op ingaan.

Tot die tijd ben ik benieuwd wat jouw grootste uitdaging is! Laat het in de comments hieronder weten!


SUCCES!

 

Wil je mij beter leren kennen? Lees dan zeker dit interview bij Internet Succes Gids:

 


► Beluister de Jerry van Staveren Podcast hier: de Jerry van Staveren podcast

——————————————————————————————————–
Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry. 

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/