Organisatoren van congressen en conferenties zitten wereldwijd met de handen in het haar, nu de coronamaatregelen hun werk in feite onmogelijk heeft gemaakt. Maar daar laat ‘The Next Web’ zich niet door tegenhouden. Vandaag vond namelijk “The Next Web Boost” plaats! En de tagline liegt er niet om:

“#TNWboost is het meest opwindende digitale marketingevenement van 2021. Ben je klaar voor baanbrekende sprekers, ideeën en de kans om te netwerken vanaf de bank in je woonkamer?”

Ik weet wat je denkt: niet weer een webinar! Maar deze ‘couch’ conferenties gaan verder dan het “normale” online format waar we momenteel op dagelijkse basis mee overstroomd worden. Verwacht naast live interviews en “Q&A’s” vanuit het publiek dan ook een paar unieke en vooruitstrevende TNW-achtige accenten!

Ik wil niet teveel stilstaan bij de gevaren van deze crisis, want dan word ik blind voor de kansen ervan” – @boris (Founder The Next Web)

Organisator van the Next Web – Boris- mocht zelf het spits afbijten met een gesprek met Arjan Dijk van Booking.com.

Arjan Dijk is Senior Vice President en Chief Marketing Officer en houdt toezicht op de marketinginspanningen van het bedrijf wereldwijd. Als een belangrijke leider Booking.com-business leidt Arjan de wereldwijde marketinginspanningen van het bedrijf, waarbij hij toezicht houdt op de strategie en uitvoering van alle initiatieven in de hele wereld. Daar hoort o.a. de marketingtrechter, inclusief de marketingtracks voor merk, sociale media, prestatie- en innovatiemarketing bij.

Maar moet je als grote partij die actief is in één van de sectoren die het hardst is getroffen door de corona crisis (de reisbranche) je zeilen bijzetten?

Op dagelijkse basis houdt Arjan zich bezig met conversies. En een harde conversie binnen zijn bedrijf is uiteraard een boeking. Hij gaf direct aan dat het  in deze tijden juist belangrijk is om die verwachtingen bij te sturen.

Een boeking gaat natuurlijk is deze tijd erg lastig maar dat biedt op zijn beurt weer mooie kansen om te werken aan je brand. Zodat wanneer de crisis weer wat afzwakt en reizen weer mogelijk wordt je TOMA (top-of-mind) bent bij het publiek zodra zij een reis willen boeken.

Denken in mogelijkheden en niet in beperkingen.

Na deze inspirerende talk was het de beurt aan Dong Chen, Head of Brand and Acquisition Marketing bij Reddit. Een klassiek voorbeeld van kansen zien deze uitdagende tijden. Met name als het gaat om een stukje “guerrilla marketing”.

Reddit kan je zien als een netwerk van communities gebaseerd op de verschillende interesses van mensen

“There’s a reason why Reddit is so popular with the nerdy slice of the world’s population. It’s an incredible source of information on pretty much every field of human knowledge”

Maar Reddit is niet zomaar een site, het is een online fenomeen. Het wordt zelfs soms “de voorpagina van Internet” genoemd want feitelijk gezien is Reddit het grootste forum van de wereld. Reddit staat namelijk op nummer 6 van de meest bezochte websites ter wereld met gemiddeld ongeveer 50 miljoen unieke bezoekers per dag (2019).

Hun motto: “Powerful things happen when people rally around something they really care about

Het nummer één sportevent in Amerika is zonder twijfel de Super bowl, wanneer iedereen achter de buis zit en bedrijven astronomische marketingbudgetten spenderen om hun reclame aan dit grote publiek te tonen.

Bedrijven die 10x zo veel marketing budget hebben als Reddit. Maar daardoor lieten zij zich niet tegenhouden. Ze hebben voor de volgende 5 seconden hun complete marketing gespendeerd. En met succes.

Dong Chen gaf aan dat Reddit wel ‘Willing to take a bet’ was, en ging all-in op de superbowl. De gedachte was dat in deze tijden de mensen niet zoals vanouds naar hun favoriete sportsbars, vrienden of andere populaire locaties om de Superbowl te kijken konden. En nu dus vooral hun toevlucht via de online middelen zochten. Natuurlijk dé kans bij uitstek voor een online community.

En als je de resultaten bekijkt die Dong liet zien, dan heeft dit stukje marketing dan ook de Superbowl gewonnen.

Boost was een bijzonder inspirerend event met in mijn ogen één hele belangrijke les. Dat we ondanks de beperkingen van de corona crisis actief blijven zoeken naar de kansen ervan.

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl