MARKETING
Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat dit fenomeen op een bepaald moment om de hoek komt kijken.
Dat moment lijkt haast wel onvermijdelijk. De directeur gooit de deur open, stormt het kantoor binnen en stelt de vraag
“Het is leuk dat we zo veel tijd besteden op social media, maar wat levert het ons onderaan de streep op!?”
8 tot 20 contactmomenten
Een oud sales-principe is ‘zorg dat je aanwezig bent, waar jouw klanten zijn’.
En wil je ontdekken waar jouw “klanten” zijn, kijk vandaag op een willekeurig moment eens om je heen. Let eens op als je vanmiddag het kantoor verlaat om lunch te halen en stel dan vast hoeveel mensen al scrollend op hun smartphone over straat lopen. Hoeveel selfies er worden gemaakt, om vervolgens op instagram, facebook of snapchat te plaatsen en hoeveel mensen al bezig zijn met “opnames” voor hun nieuwste Youtube vlog.
Dit is ook duidelijk terug te zien in de Social media cijfers:
Een fout die veel ondernemers en bedrijven maken is door te denken dat social media kanalen “verkoopkanalen” zijn. Maar stel jezelf dan direct eens de vraag: Hoe vaak heb jij zelf iets gekocht op Facebook of werd je op instagram overtuigd om een product te kopen?
Je antwoord zal hoogstwaarschijnlijk ‘nooit’ zijn en dat is ook niet zo vreemd. De intentie van iemand in een social media omgeving is namelijk niet om iets te kopen, maar juist eerder om een blik achter de schermen te krijgen. Een “gevoel” te krijgen bij een persoon of bedrijf en zien waar zij zich mee bezig houden.
Dat is waar de kracht van social media ligt: in een relatie bouwen met jouw doelgroep en potentiële klanten en ze een blik achter de schermen te geven. Om de interactie aan te gaan en te bouwen aan vertrouwen.
En het grote voordeel daarvan is dat social media jou een platform biedt om dit bij heel veel personen tegelijk te doen.
Een ander groot voordeel is dat iemand gemiddeld 8 tot 20 contactmomenten met jou of jouw bedrijf nodig heeft om genoeg vertrouwen te hebben om met je in gesprek te gaan of om jouw product te kopen.
Waar daar vroeger nog veel telefoongesprekken en emails voor nodig waren, kan je veel van deze contactmomenten nu al invullen door social media slim en strategisch in te zetten.
Maar wat is de ROI?
Wat ik persoonlijk veel interessanter vind dan puur de cijfers zijn de onverwachte bonussen die social media jou als ondernemer opleveren, die overigens niet in een diagram of statistiek te plaatsen zijn. Om je daar een beeld in te geven zal ik een aantal van mijn eigen ervaringen voor je op een rijtje zetten.
Zelf zet ik veel social media kanalen in, om mijn boodschap over te brengen bij een groot publiek. Zo gebruik ik o.a.
Maar wat leveren al die kanalen mij dan op?
Linkedin is een platform dat ik vooral inzet om mijn blogs te delen. Dat zijn inmiddels zo’n 200 artikelen op het gebied van verkoop, strategie en marketing, die op een goede zichtbaarheid kunnen rekenen en binnen het platform veel gedeeld worden. Dat geeft mij weer een podium waardoor ik in aanraking kom met veel nieuwe zakelijke contacten.
Vooral op die momenten ‘cross platform’ gaan (wat een mooi woord is voor ‘andere social media kanalen’) zorgt voor een versterkte en versnelde relatie met deze nieuwe lezers. Mensen zien dan jouw zakelijke kant op Linkedin, krijgen een blik achter de schermen op snapchat en leren jouw persoonlijke kant kennen op Facebook.
Vooral de interactie aangaan met deze ‘nieuwe contacten’ draagt bij aan het gevoel van “kennen”. Dat heeft mij in het afgelopen jaar een verzoek opgeleverd om gastblogger te worden op Internet Succes Gids, een website die gespecialiseerd is in affiliate marketing en tevens het nummer 1 marketing product heeft binnen Paypro.
Naast de nieuwe lezers, levert het mij ook een stuk zichtbaarheid en associatie op. Inmiddels staan er zo’n 10 gastblogs van mij op de site en kan het interview dat Internet Succes Gids bij mij heeft afgenomen naar aanleiding van deze succesvolle blogs rekenen op veel likes, shares en reacties.
Maar social media geeft jou ook de mogelijkheid om toegankelijk en eenvoudig contact te onderhouden met al jouw zakelijke connecties. Een mooi voorbeeld daarvan is Seph.
Seph, ken ik nog uit mijn tijd als business coach bij Winst. Wij deelden het kantoor met de Internet Marketing Universiteit, waar hij werkzaam was als digitaal strateeg. Na ongeveer 2 jaar besloot hij letterlijk zijn koffers te pakken en als digital nomad de wereld rond te reizen. Dat heeft inmiddels zelfs een mooi boek opgeleverd genaamd ‘de lean website’.
Terwijl hij op de Canarische Eilanden zat nam hij contact met mij op via social media. Hij had mijn interview bij de Studio Maestro podcast beluisterd en vroeg zich af of ik hem daar kon introduceren. Zodat hij zijn boek kon promoten in deze succesvolle podcast.
En dat is in mijn ogen juist de waarde van ondernemen en social media. Elkaar naar een volgend niveau helpen en het inzetten van een zakelijk netwerk. Ze zeggen ook wel eens “het gaat er niet om wat je kent, maar wie je kent” en social media geeft jou daar een mega voorsprong in.
Wie weet wat social media jou dus allemaal voor kansen gaat bieden, maar één zekerheid staat vast: Alles wat je aandacht geeft groeit, en wanneer jij jouw aandacht op social media gaat leggen zal je ervaren dat jouw business daar ook van zal groeien.
Wellicht niet in netjes gecategoriseerde cijfers die menig directeur terug wilt zien in grafieken of staafdiagrammen, maar zeker op vlakken die jou veel voldoening en tevredenheid gaan geven.
SUCCES
Wil je ook graag aan de slag met online strategie? Dan kun je mij bereiken via jerry@jerryvanstaveren.nl of bel mij via 06 48 95 29 04. Ik help je graag met de perfecte strategie!
Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!