Tijdens mijn coaching trajecten komt dit punt onvermijdelijk een keer ter sprake, want voor veel ondernemers is het zowat de heilige graal en hetgeen waar ze veel van hun hoop op vestigen.

Ik heb het natuurlijk over: online verkopen.

En op zich is dat in deze tijden natuurlijk niet zo’n gekke gedachte.

Bijna 13 miljoen van de Nederlanders gebruikt het internet en gebruiken dit weer om hun aankopen te doen. En alhoewel de cijfers nu al indrukwekkend hoog zijn groeien ze vandaag de dag nog steeds.

Hoe ondenkbaar was het 10 jaar geleden dat meer dan 75% van de totale Nederlandse bevolking zich online ging begeven? En daar daadwerkelijk ook aankopen ging doen?

En toch wordt er nog te makkelijk over gedacht en is het hele “online gebeuren” voor veel bedrijven maar iets dat ze erbij doen. Tussen de bedrijven door.

Met dit artikel wil ik je wat meer inzicht geven in wat er allemaal voor nodig is om online succesvol te zijn.

Deze week was het weer zo ver. Een cliënt met wie ik al tijden een samenwerking heb, begon de waarde van een goede website in te zien en besloot in samenspraak dat zijn website een flinke lik verf kon gebruiken.

Aan zijn website was al jaren niets veranderd en deze was inmiddels ingehaald door alle nieuwe updates en functionaliteiten en werd zelfs niet goed weergegeven in een mobiele omgeving.

Het was dan ook een website die hij “erbij” deed naast zijn huidige werkzaamheden en waarop hij de campers verhuurde die hij als uit de hand gelopen hobby in de loop der jaren had verzameld. Dat waren toch al snel een stuk of 10 campers geworden en dat betekende in potentie dus een leuke extra businessmogelijkheid.

Ik droeg de opdracht over aan mijn vaste partners. Jongens met wie ik al jaren samen werk en die inmiddels goed weten waar voor website ik voor ogen heb wanneer ik zo’n opdracht over de schutting gooi.

Dat gaat niet om de visueel meest unieke websites, of de meest uitgebreide. Maar juist een website die volledig voldoet aan de doelstelling en die simpel te navigeren is voor ieder type bezoeker. Of deze nu al jaren online ‘surft’ of een nieuwe bezoeker is die net weet waar de “aan-knop” zit van zijn veel te oude personal computer.

Dat de kracht van online onmiskenbaar is werd wel duidelijk door het feit dat we deze website online zette, en nog voordat we de kans hadden om email rechten over te zetten van het bestelformulier, was de eerste bestelling al binnen!

MAAR DOE HET STAPJE VOOR STAPJE

Een goede website is de basis. De fundering. De kapstop waaraan je al jouw online activiteiten hangt. Je kan het vergelijken met jouw kantoor in de digitale wereld en zeg nou zelf: zonder een goed kantoor straal je toch heel wat minder uit naar jouw potentiële klanten.

Het is dan ook om een aantal redenen een onmisbaar ingrediënt in jouw online strategie. Om er snel even een paar te noemen:

  • Digitaal visitekaartje. Jouw potentiële klant wil graag weten met wat voor bedrijf hij of zij te maken heeft. Het hebben van een website is niet alleen handig voor uw bedrijfspresentatie, maar komt ook betrouwbaar over. Een website is een digitaal en interactief visitekaartje.
  • Doordat de websitegegevens elk moment kunnen worden aangepast, kan jij jouw (potentiële) klanten altijd up-to-date informatie verstrekken en is deze informatie vervolgens 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar.
  • Je kan jouw website volledig inrichten op jouw bedrijfsdoelstellingen. Dit kan bijv zijn een offerteaanvraag, inschrijven voor de nieuwsbrief of zelfs direct contact opnemen. In slechts een paar klikken kunnen websitebezoekers jouw gewenste actie voltooien.

Toch zie je in de praktijk dat bedrijven deze redenen al snel over het hoofd zien.

Voor de realisatie van de website werd veelal “het neefje van….” ingeschakeld of een web developer die voor maar €50 of €60 per uur de complete website wilde creëren.

Of is er een designer ingeschakeld die vooral bezig was met het uiterlijk van de website, maar niet de effectiviteit of de doelstelling ervan.

Na maanden van sleutelen en het uitblijven van resultaat komt het management er dan achter dat er inmiddels al veel geld is uitgegeven en de website onderaan de streep helemaal niets oplevert.

Het mag vanaf dan eigenlijk geen euro meer kosten en vaak wordt er weer een “goedkope” oplossing gezocht, als digitale pleister op de wond of wordt het hele online verhaal afgescheept als zijnde “niet te werken voor onze markt”.

Een markt waar 13 miljoen Nederlanders op dagelijkse basis actief zijn en dus in aanraking met jouw bedrijf, product of dienstverlening in aanraking kunnen komen…

ONLINE GELDEN ANDERE REGELS

Op internet kun je met de meeste websites onbeperkt groeien en kan het succes letterlijk over één nacht ijs gaan. Maar de nadruk ligt op “kan”.

Het hangt namelijk voor een groot gedeelte af of jij de juiste partijen kent en de juiste stappen zet.

Als jij vanmiddag je website online zet en direct de juiste affiliate of andere grote partij benaderd die vervolgens een mailing uitstuurt naar de honderdduizend mensen in hun maillijst, dan garandeer ik je dat je voor de dag is geëindigd jij druk bezig bent met bestellingen inpakken.

Als jij vanmiddag je website online zet en je direct een goede Google Adwords-campagne opzet, dan kun je vanavond al op de eerste pagina van Google staan. En wanneer je het helemaal goed doet misschien zelfs wel op de eerste plek staan.

ONLINE GELDT TIJD NIET, MAAR WEL DE CIJFERS.

En alhoewel dit succes dus heel snel kan komen en de regels daarmee dus heel anders zijn dan in de fysieke wereld, gaan er alsnog wel andere regels op. De wet van de getallen gaat bijvoorbeeld nog steeds op.

Wanneer je slechts honderd bezoekers per maand op jouw website hebt, is het logisch dat je niet 100 bestellingen per maand zal realiseren. En toch zie je in de praktijk dat veel ondernemers zich al rijk rekenen, voordat ze de daadwerkelijke online cijfers hebben gerealiseerd.

Ze staren zich blind op de bezoekersaantallen en mogelijke potentie van de online omgeving, maar hebben niet de juiste stappen genomen om de voedingsbodem voor hun succes te creëren.

“Als ik €50 euro vraag voor mijn product, dan heb ik maar 100 bestellingen per maand nodig”

Ze vergeten daarbij dat ongeveer 1 op de 100 bezoekers in de juiste intentie zit. Dat in de praktijk dus maar 1 op de 100 mogelijk jouw product of dienst zal kopen.

Met een target van 100 bestellingen per maand heb je dus eerst 100×100= 10.000 bezoekers per maand nodig. En zeg eens eerlijk; Heb jij die?

VERKEERDE VERWACHTINGEN

“Ik zit nu op Linkedin, waar blijven mijn nieuwe klanten?”

of “Ik heb al veel berichten gepost op Facebook maar nog geen een bestelling gezien”.

Ja, dit zijn serieus reacties die ik krijg vanuit de praktijk.

Natuurlijk is het mogelijk om online aan nieuwe klanten te komen. Maar zo eenvoudig is het niet. Het kost tijd, goede content, consistentie en een solide strategie. Het is geen sprint, het is een marathon!

Daarnaast is de intentie van iemand op een kanaal als Facebook niet direct een koop intentie. Het is eerder nieuwsgierigheid, een blik achter de schermen krijgen en zien wat er bij jou of jouw bedrijf speelt.

Want zeg nou zelf: Hoe vaak heb jij iets gekocht via Facebook?

En wil toch je versneld resultaat bereiken? Dan zijn er maar een aantal opties: Benader dan de juiste partijen of maak gebruik van de middelen die beschikbaar zijn.

Zo kan je gebruik maken van een gerichte adWords campagne, maar dan zal je wel bereid moeten zijn om een flink stuk marketingbudget te spenderen. Er zijn namelijk genoeg grote partijen die flink wat geld over hebben om op de eerste plek in Google te staan. De vraag is: Ben jij dat ook?

Wil je daarentegen geen budget spenderen om zichtbaar te worden, dan is de andere optie om gebruik te maken van affiliates. Dat zijn partijen die actief zijn in een voor jouw interessante markt, en daar al een flink bereik hebben opgebouwd. En die tevens bereid zijn om hun zichtbaarheid met anderen te delen.

Je kan deze partijen benaderen, om tegen een bepaald percentage of een bepaalde vergoeding, een mailing eruit te sturen met jouw aanbod. Maar ook dit doen ze niet zomaar.

Zou jij tenslotte bereid zijn een aanbod te doen aan jouw klanten, voor een andere partij?

JE HAALT ERUIT WAT JE ERIN STOPT

In essentie zit er dus geen verschil tussen een fysieke winkel en een winkel in de online omgeving. Allebei hebben tijd, liefde en aandacht nodig. Aan het bouwen van de juiste connecties en het inzetten van de juiste middelen.

Je haalt eruit wat je erin stopt en wanneer je niet de juiste dingen zaait, zal je ook niet de gewenste resultaten oogsten.

Neem online dus serieus en ga gericht te werk.

“There’s no elevator to success,
you’ll have to take the stairs”

Als je nog steeds het gevoel hebt dat je niet verder komt en kan je specifieke begeleiding gebruiken om jouw doelen te bereiken, stuur me dan snel een bericht.

Samen met een team van specialisten kunnen we meekijken hoe we jouw bedrijf succesvol online kunnen neerzetten

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP

recente blog artikelen

Wat is een Versnellingskamer

Wat is een Versnellingskamer

De Versnellingskamer is een methode die wordt gebruikt om beleids- en besluitvorming te versnellen, vooral bij complexe vraagstukken waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Het combineert een krachtig Group Decision Support System (GDSS) met een gedegen voorbereiding, passende methodiek en ervaren consultants.

Lean en agile transities versnellen

Lean en agile transities versnellen

De opkomst van Agile en Lean transities in zowel publieke- als private sectoren toont aan dat traditionele, hiërarchische structuren niet meer voldoen aan de eisen van een snel veranderende omgeving. Lean biedt een manier om beter in te spelen op de veranderende behoeften en uitdagingen van deze tijden.

Jerry van Staveren – Consultant

Jerry van Staveren – Consultant

Jerry van Staveren is een resultaatgerichte consultant met meer dan 15 jaar ervaring in change management, risicobeoordelingen en veranderprojecten. Hij legt hierbij de nadruk op participatie en groepsdynamiek, met als uiteindelijk doel het bereiken van breed gedragen besluitvorming.