“Dat heb ik al geprobeerd, dat werkt niet voor mijn markt”

In deze snel veranderende tijden volgt de ene ontwikkeling zich af met de volgende ontwikkeling. Voor ondernemers is het een vreemde tijd, want het lijkt wel of er elke week weer een nieuwe tool of een nieuw platform wordt ontwikkeld dat eindeloze mogelijkheden voor ons biedt.

We proberen in veel gevallen mondjesmaat een gevoel te krijgen van deze nieuwe ontwikkeling en testen zoals ze dat noemen het water. We ‘proberen’ het een tijdje uit en vormen dan al snel een mening op basis van een aantal resultaten die zijn binnen gedruppeld.

Vaak proberen we het vaak op een wijze waar we bekend mee zijn, of op een manier die we gewend zijn. We benaderen bijvoorbeeld Snapchat met dezelfde strategie als we Facebook gebruiken (die we al langere tijd kennen & bekend mee zijn) en benaderen Periscope op de wijze zoals we webinars in het verleden hebben gegeven.

Of dit de beste manier is staan we vaak niet bij stil en vormen al snel een mening als de resultaten uitblijven of voor ons gevoel te lang duren.


Het gevaar van Heuristiek

Heuristiek? Nog nooit van gehoord!

Stel je het volgende scenario eens voor: Peter is een jongeman van 26 en vult zijn dagen achter een computerscherm. Hij is zeer actief op het internet & verdiend gezien zijn leeftijd ver boven modaal.  In zijn spaarzame vrije tijd vind hij het leuk om html code’s te schrijven & seminars te bezoeken om zich nog verder te ontwikkelen.

Is peter A. Een internet ondernemer of B. Een account manager?

De kans is groot dat je A. zegt, omdat Peter voldoet aan het beeld van een jonge internet ondernemer. Toch is de kans vele malen groter dat Peter een account manager is, omdat er onder de beroepsbevolking  veel meer account managers werkzaam zijn dan internet ondernemers.

Het feit dat jouw keuze voor A. valt noemen ze Heuristiek.

Heuristieken zijn informele, intuïtieve & speculatieve oplossingsstrategieën, die mensen ontwikkelen om bepaalde problemen aan te pakken. We leren die gebruiken in specifieke situaties, maar ze garanderen niet altijd de juiste oplossing.

Heuristieken kan je zien als “richtlijnen” die we gebruiken om uitspraken te kunnen doen zonder dat we alle benodigde informatie bij de hand hebben.

Dit scheelt ons veel tijd, omdat we met de huidige overload aan informatie simpelweg de luxe niet hebben om voor iedere keuze alle informatie te bestuderen en te vergelijken.

Heuristiek zorgt er dus voor dat we snel en efficiënt kunnen beslissen.

Maar er zit een keerzijde aan, soms leidt dit proces van heuristiek ook tot fouten. Bij het voorbeeld van Peter zag je dat wat als een logische keuze aanvoelde, niets zegt over de waarschijnlijkheid van die keuze. De kans is namelijk veel groter dat Peter een account manager is.

Heuristiek zou je dus kunnen zien als aannames & voor ondernemers kunnen aannames erg gevaarlijk zijn.

Wanneer je aan de roulette tafel in het casino staat en het balletje al 3x op zwart is gevallen, zegt je gevoel dat de kans steeds groter wordt dat hij de volgende keer op rood zal landen. Echter blijft de kans bij elke draai van de roulettetafel gelijk en maak je dus (met het groene vak meegerekend) elke draai iets minder dan 50% kans dat hij op rood zal vallen.

Toch zetten we voor onze business al snel geld rood en nemen daarmee een risico.


Wil je het doen of wil je het goed doen?

Op regelmatige basis kom ik met ondernemers in aanraking die al eens iets geprobeerd hebben en op basis van die resultaten een mening hebben gevormd. Ze parkeren het dan snel onder de noemer “Dat werkt niet voor mijn markt” en zijn zeer stellig in die mening.

Toch is er een groot verschil tussen iets proberen of iets op de juiste manier proberen. Om hier een voorbeeld in te benoemen: Storytelling is een onmisbaar onderdeel op het gebied van online marketing.

Storytelling is simpelweg je verhaal delen. Wat maakt jou uniek, waarom zouden mensen voor jou moeten kiezen & wat heb je bereikt. Het verhaal moet een begin, midden en eind hebben en een ontwikkeling doormaken, dus van pijn naar het plezier toe.

Uit breinonderzoek blijkt dat onze hersenen niet functioneren als een opslag waarin je losse feiten, cijfers en gegevens opbergt. Om informatie te kunnen onthouden zijn onze hersenen op zoek naar samenhang. Dat is precies wat storytelling doet: het presenteren gebeurtenissen in samenhang. Daardoor kunnen we verhalen veel gemakkelijker onthouden dan losse uitspraken, feiten en cijfers. Storytelling sluit dus naadloos aan bij de manier waarop wij informatie verwerken en keuzes maken. Bovendien gaan verhalen altijd over emoties. En ons emotionele brein is bepalend voor alle beslissingen die we nemen.

Toch hebben veel ondernemers het gevoel dat ze storytelling al toepassen voor hun business, maar dat het niet werkt. Ze hebben dan een verhaal gedeeld in de vorm van:

“Wij zijn de nummer 1 op het gebied van technologische innovatie in Nederland. Daar zijn we trots op. We zijn een klantgerichte onderneming en helpen onze klanten waar we kunnen. We kennen onze klanten van A tot Z & zijn continue bezig met vernieuwing om ze nog beter van dienst te kunnen zijn. We zijn hun betrouwbare partner, zijn kostenbewust en zorgen ervoor dat onze klanten waar voor hun geld krijgen. Innovatief, klantgericht, betrouwbaar en kostenbewust”

Om gelijk duidelijkheid te geven in deze kwestie: dit is dus geen storytelling! Toch hebben ze wel het gevoel dat ze hiermee een verhaal vertellen en dus storytelling toepassen. En wat wellicht nog gevaarlijker is: ze baseren dus hun mening over storytelling op basis van de resultaten dat ze met dit verhaal behalen.

Laat heuristiek dus niet meespelen als het gaat om belangrijke beslissingen voor je business & zorg dat je alle gegevens kritisch laat meewegen & je het op de juiste manier hebt ingezet alvorens je een mening vormt.


Succes
!

Wil je niks missen? Aanmelden