Als ondernemers zijn we van nature creatief & geeft het ons veel voldoening om nieuwe dingen te ontdekken. Dingen die ons leven vergemakkelijken, ons of ons product beter positioneren of waarmee we de concurrentie voorblijven.
Er is vaak niets mooiers dan de code daarvan te kraken en dát stapje voor te zijn. Te groeien.
We zitten vol nieuwe ideeën & zelfs s’avonds als we in ons bed liggen vinden we geen rust & schieten nog steeds de plannen door ons hoofd. Creatieve, nieuwe ideeën & de projecten die daaruit voort komen.
Je zou haast kunnen zeggen dat we er verslaafd aan zijn; De glans van nieuwe projecten.
Die glans schuilt voornamelijk in de potentie die dit project in onze ogen bezit, want als we ergens gevoelig voor zijn als ondernemers is dat wel potentie. Dat is wellicht onze superkracht
Als je er bij stil gaat staan zien we eigenlijk overal de potentie van in.
Als we in de rij staan van de supermarkt hebben we ideeën over hoe je dit proces kan versnellen, als we zondag de krant lezen zitten we te bedenken hoe die ene advertentie geoptimaliseerd had kunnen worden & bij het bestellen van onze coffee-to-go schieten marketingplannen door ons hoofd over hoe je die koffie nog beter in de markt kunt zetten.
Het is onze grootste kracht, maar tevens ook onze grootste valkuil…
Het gevaar
Als er een nieuw project op ons pad komt, waar we potentie in zien, grijpen we dat vaak snel met beide handen aan!
We duiken vol overgave, en nog vol met enthousiasme, dat nieuwe project in. We kunnen al onze creativiteit & energie erin kwijt. We zitten in de flow, zoals ze dat zo mooi zeggen.
Maar helaas voor ons gaan zulke projecten niet over één nacht ijs, althans vaak niet de projecten waar we de meeste voldoening uit halen.
Dus waar we aan het begin nog enthousiast waren & vol overgave onze tanden in dit project zetten brokkelt dat naarmate de maanden verstrijken steeds meer af. We wennen eraan, raken er bekend mee & daardoor verliest het zijn aantrekkingskracht & grip op ons.
Het project met al die potentie verliest zijn glans…
“Dit kennen we! Wat gaan we nu doen?”
Dat het project verkleed komt in overalls & hard werken inhoudt spreekt ons dan in veel gevallen minder aan. We laten ons dan snel weer afleiden door de glans van wederom een nieuw project.
In veel gevallen “parkeren” we het oude project om ons vervolgens weer volledig te storten op een nieuw project dat op ons pad is gekomen. We steken daar weer het grootste gedeelte van onze tijd in, totdat deze op zijn beurt ook weer de glans verliest.
Dit patroon blijven we vaak herhalen, waardoor jij je vaak niet met één project maar juist meerdere projecten bezig houdt. En je probeert je tijd, liefde & aandacht te verdelen over al deze projecten.
De focus van een pantoffel
Door continue nieuwe projecten aan te nemen en de oude te “verwaarlozen” ben je onbewust bezig met iets dat ik ‘de focus van een pantoffel’ noem.
Je bent druk bezig & hebt het gevoel dat je goede stappen aan het zetten bent voor jezelf & je business, maar in werkelijkheid ben je namelijk met iets heel anders bezig. Door steeds je tijd in nieuwe dingen te steken rond je namelijk “oude” projecten niet af. Deze gaan dus niet voor jou of je business werken.
Stel dat je momenteel bezig bent met 3 projecten die alle drie 3 maanden nodig hebben om afgerond te worden dan heb je project 1 pas voor 66% af, project 2 voor 66% af en het nieuwe project waar je nu mee bezig bent (en ook al zijn glans begint te verliezen) staat eveneens op 66% terwijl je wel al ruim een halfjaar “druk” bezig bent.
Door dit visueel weer te geven krijg je een beter beeld bij wat ik bedoel:
Als jij je focus had behouden & pas het nieuwe project had gestart als het “oude” was afgerond had je inmiddels al 2 projecten af gehad, die op hun beurt voor jou en je business hadden gaan werken.
Laat jezelf dus niet afleiden door potentie, maar behoudt je focus & zet de juiste stappen om jou & je business naar het volgende niveau te brengen
Succes
Ik hou me er elke dag mee bezig; ondernemers het volgende niveau brengen. Ondernemers die al tijden vast zitten, vooruit willen maar dat simpelweg op eigen kracht niet voor elkaar krijgen, daar geen tijd voor hebben of door een bepaald business patroon helemaal vast zitten.
Het zijn de ondernemers die meer omzet en zichtbaarheid willen voor hun business of strategischer te werk willen gaan. De ondernemers die inzichten van buitenaf kunnen gebruiken & het duwtje in de juiste richting willen.
Zit jij in zo’n zelfde situatie? Vraag dan hier vrijblijvend jouw brainstormsessie aan om te ontdekken wat ik voor jouw situatie kan betekenen: