STRATEGIE
Durf jezelf te zijn
16 Oktober 2017
Je wikt en je weegt, je twijfelt en stelt uit, want je weet: de taalnazi’s liggen op de loer en de internetpolitie zit je op de hielen, wachtend op een taalfoutje of een ongelukkig uitgekozen foto.
Kan je dit zo wel zeggen? Is het wel zakelijk of professioneel genoeg?
Klopt de spelling wel? Of de zinsopbouw? Brengt het die boodschap over die je wil overbrengen?
En die foto? Het is niet je beste ‘look’ en lijk je daarmee wel echt op een expert …..?
Al dat getwijfel, waarom durf je niet “gewoon” jezelf te zijn in de online omgeving?
Als we even eerlijk tegen elkaar zijn: De meeste posts op social media lijken gewoon op elkaar!
Vind jij jezelf oprecht onderscheidend van je concurrentie met die foto quotes? Met die 13 in een dozijn blogs,die waarschijnlijk door dezelfde ‘ghostwriter’ zijn geschreven? Of die eeuwige video van Simon Sinek zijn ‘golden circle’?
Misschien komt dit even hard aan en vind je me wel een ontzettende eikel als ik dit zeg, maar die content boeit echt helemaal niemand!
DE INTERNETPOLITIE
Social media is in essentie jouw digitale visitekaartje. Het laat zien wie je bent en brengt mensen als eerste op de hoogte als je een nieuwtje of zelfs een “buitenkansje” voor jouw volgers hebt.
Je bediend een zakelijke (B2B) markt en daarom is het in jouw ogen wel van het grootste belang dat het allemaal strak en zakelijk blijft.
Jouw doelgroep zit tenslotte niet dagelijks op social media (neem je voor het gemak maar even aan) dus je moet niet te veel content posten.
Niet de weinige volgers die je hebt verzadigen met allerlei willekeurige foto’s, quotes of andere “oninteressante dingen”. Ze hebben het tenslotte al druk genoeg.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Want stel je eens voor dat je online iets geks of anders doet. Iets wat buiten de “veilige” haven van jouw zakelijke social media account valt…
Voor je het weet trekt de “internetpolitie” aan de bel, en krijg je een virtuele tik op de vingers, toch 😉
WEES EENS GEWOON JEZELF!
Als je op die manier verder gaat, laat jij jezelf opgaan in de grijze massa van social media. Een gezichtsloze massa, die elke willekeurige social media tijdlijn overspoeld.
“Elke minuut worden er op Facebook 510 reacties geplaatst, 293.000 statussen veranderd en 136.000 foto’s ge’upload”
Doe vooral héél zakelijk, want stel je eens voor wat mensen ervan zullen zeggen. Wat moeten de mensen wel niet denken als je een D of DT verkeerd plaatst. Of als je die foto plaatst waar je een simpel t-shirt aan had.
Je kiest liever de veilige weg, en laat dat hele online verhaal invullen door anderen.
De content wordt je netjes aangeleverd door jouw partners of werknemers en is helemaal politiek correct en “foutloos”.
En waarom zou je ook zelf iets bedenken? Dan kan je tenslotte alleen maar fouten maken. Of jezelf blootgeven.
En daar zit je netwerk natuurlijk helemaal niet op te wachten. . .
Die zitten vast veel liever achter hun scherm geplakt, terwijl ze wachten tot jouw media-manager weer een interessante quote of een lijst van technische specificaties over jouw producten op je pagina plaatst, toch?
“People don’t trust brands, people trust other people”
De hoeveelheid content die op dagelijkse basis online wordt gezet is werkelijk overweldigend en dat moet je absoluut niet vergeten.
Het is bijkant een virtuale Tsunami. Een oneindige stroom van foto’s, video’s, tekstberichten en links, want iedereen post eigenlijk maar van alles.
Van hun “geweldige” lunch tot de zoveelste inspirerende Amerikaanse quote en van hun nieuwste product uit een lange rij van ‘beste product ooit’ tot het zoveelste “life-changing” seminar.
Op de automatische piloot navigeer je door die eindeloze stroom en geeft misschien even “snel” een like wanneer je een bekende voorbij ziet komen, voor je zelf weer tot de orde van de dag overgaat.
Maar waar je vast niet bij stil staat: jouw netwerk denkt daar precies hetzelfde over!
Is het jouw wens om op te vallen tussen die gezichtsloze grijze massa, dan zal je toch echt móeten opvallen!
Je krijgt tegenwoordig slechts een seconde of 2 om de aandacht van jouw volgers/bezoekers te trekken. Om hun nieuwsgierigheid te wekken en interesse te creëren bij iedereen die op de automatische piloot door de tijdlijn scrollt.
Opvallen lukt echt alleen als het opvalt en resoneert bij jouw specifieke doelgroep. Als het uniek is, waarde heeft en die automatische piloot weet te doorbreken.
Jouw doel is om ze te laten stoppen, en dat is in de praktijk vaak makkelijker dan je denkt. Ik zal je daarom 2 simpele voorbeelden geven:
- Gebruik video, in een “vierkant” formaat
Even simpel gezegd: Video content heeft de toekomst. Niet alleen zijn mensen veel sneller bereid om jouw boodschap aan te horen en krijgen ze veel sneller een “gevoel” bij wat jij ze te bieden hebt, ook geven de platformen vandaag de dag ook “voorrang” aan video content.
Het is daarom strategisch sterk om vandaag nog te starten met het inzetten van video content. Niet alleen zijn mensen tot wel 4x meer bereid om jouw boodschap aan te horen, het wordt ook “gepushed” door de social media netwerken, waardoor je direct veel meer mensen bereikt.
Linkedin heeft de video functie recent nog uitgerold en als jij als één van de eerste dit nieuwe middel omarmt zal jij als “early adapter” de vruchten plukken van deze stap.
En wil je nog meer resultaat halen? Pas dan het videoformaat aan. Video wordt over het algemeen nog in het brede formaat geschoten (1920×1080, 1280×720). Ideaal natuurlijk voor een hoge kwaliteit video op een laptop, pc of tv scherm, maar we vergeten dat de meeste mensen “social media” consumeren op hun mobiele telefoon.
En dat je dus tijdens wat verwoed scrollwerk door de tijdlijn natuurlijk snel zo’n smal strookje video over het hoofd ziet. Formaat 600×600 gebruik ik bijvoorbeeld voor mijn video en daardoor valt deze veel meer op in de tijdlijn:
- Verhoog het contrast
Een even simpele, als effectieve truc: Verhoog het contrast op jouw foto’s. Zeker met de populariteit van een kanaal als instagram is het ene filter nog mooier dan het andere, maar het eindresultaat van al deze filters en “lagen” is een foto die vrij “flets” en kleurloos is.
Dupliceer dat fletse beeld ongeveer 100 keer en dan weet je hoe een gemiddelde tijdlijn er tegenwoordig uitziet.
Laat jouw foto dus opvallen!
Verhoog simpelweg het contrast en behaal meer resultaat. Dat is een tip die Facebook marketeer Nicholas Kusmich zijn cliënten ook mee geeft en met 2 miljoen omzet per jaar zal hij vast weten waar hij het over heeft 😉
Dus doorbreek de grijze gezichtsloze massa die een gemiddelde social media tijdlijn overspoelen. Durf jezelf te laten zien en neem eens een risico. Speel niet veilig en plaats eens een blog met spelfouten erin, zolang het maar echt jouw woorden zijn! Plaats een foto van jezelf in een t-shirt, maar dan wel met hoger contrast.
Maak een video, laat jezelf zien en zet hem vandaag nog op LinkedIn. Er is vast iets dat je kan doen om die scrollende duim te doen stoppen en jou te onderscheiden van jouw concurrenten.
Maar bovenal: Wees eens jezelf!
SUCCES
Interesse om met Jerry samen te werken? MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK
OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP