STRATEGIE

Doelloos ondernemen
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
28 Augustus 2017

In een wereld die steeds sneller veranderd en steeds meer gehaast lijkt te worden zijn de uiteindelijke doelen alleen maar troebeler. Wat vandaag belangrijk lijkt is morgen alweer vergeten.

Het geduld van de markt wordt eigenlijk steeds korter en mensen willen alles zo snel mogelijk hebben. Klant is koning tenslotte en wachten is er niet meer bij.

De Amerikanen hebben daar een mooi woord voor: Instant gratification.

Wat er op neer komt dat mensen direct ‘bevredigd’ willen worden in hun verlangens of verzoeken, maar weten diezelfde mensen in deze gehaaste tijden überhaupt wel wát ze willen?

“Zonder doel kan jij je leven lang over een veld rennen, zonder ooit te scoren”

Toch verbaasd het mij keer op keer hoe onduidelijk de doelen zijn van veel ondernemers.

Ze zijn ooit een keer hun business gestart en leven nu jaren later vaak dag tot dag.

Ze werken IN hun business, maar eigenlijk niet AAN hun business. Ze gaan de dag door zonder een duidelijk doel voor ogen of een eindbestemming in gedachten.

Ze zijn gevangen door de dagelijkse rompslomp of druk bezig met de ene na de andere afleiding.

Maar er zit een duidelijk verschil tussen druk zijn en constructief bezig zijn. Aan het bouwen aan een bloeiend bedrijf of simpelweg aan het bouwen.

Gerelateerd:  Laat ze dromen 

Hoe vreemd dit eigenlijk is wordt duidelijk als we hier dieper naar gaan kijken.

Een collega omschreef het laatst heel treffend door het doel van haar potentiële klanten te vervangen door een “levenloos” object.

In haar geval gebruikte ze ‘een band’ om haar boodschap over te brengen en die aanpassing maakte direct duidelijk hoe vreemd zo’n situatie dan eigenlijk is en waarom het juist zó belangrijk is om de juiste duidelijke doelen te stellen, zowel voor jezelf als voor de mensen die je inschakelt. Dat zag er als volgt uit:

W: Goedemorgen wat kan ik voor u doen?

K: Band!

W: Wat bedoelt u?

K: Ik zoek een band.

W: Ok en wat voor soort band zoekt u precies?

K: Dat weet ik nog niet.

W: Is het voor een fiets of een auto? Tractor misschien?

K: Daar heb ik nog niet over nagedacht. Ik wil gewoon een band.

W: Wilt u een grote of een kleine band?

K: Geen idee. Is dat belangrijk dan?

W: Wat mag de band kosten?

K: Daar heb ik nog niet over nagedacht.

W: Hoe lang moet de band meegaan?

K: Dat zou ik zo niet weten.

W: Tja. Zucht.

K: U heeft toch wel gewoon een band? Ik heb ‘m nu nodig.

W: Misschien moet u eerst eens uitzoeken wat voor u de ideale band is? Wat heeft u nodig? Waar moet die band aan voldoen? Is het voor de korte of lange termijn? Etc. etc.

K: Ja dat is misschien wel handig.

W: Komt u dan terug als u het weet?

K: Ja, dat doe ik!”

Toch hebben de meeste coaches en consultants op dagelijkse basis dit soort type gesprekken.

Gesprekken met opdrachtgevers die zelf niet goed weten wat ze nou eigenlijk willen bereiken.

En wanneer de stip aan de horizon niet duidelijk is, hoe gaan we daar dan komen?

“Een doel zonder een plan is slechts een wens” – Antoine de Saint-Exupery

Maar hoe krijg je jouw doelen dan wel duidelijk? En hoe zorg je ervoor dat je voorkomt dat je slechts middelen het doel gaat maken?

Als ik met mijn cliënten een traject start stel ik ze altijd eerst een aantal vragen. Vragen waar we in deze gehaaste tijden simpelweg de tijd niet voor nemen om bij stil te staan. En vragen die de persoonlijke doelen helder maken.

Ik wil je adviseren om die tijd wel te gaan nemen en op zoek te gaan naar jouw antwoorden op vragen als:

  • Wat is je échte passie? Waar ben je goed in en wordt je oprecht gelukkig van? Waar vragen mensen jouw advies om?

 

  • Toen je jouw business begon, wat wilde je toen bereiken en waarom? Heb je die doelen nog steeds?

 

  • Stel dat je business instort en je al je geld verliest, wat ga je daarna doen om z.s.m. weer geld te verdienen en je hoofd boven water te houden?

 

  • Stel dat morgen de wereld vergaat, wat wil je dan gedaan hebben en waar wil je om herinnerd worden?

 

  • Wat staat er op je bucket list? Wat heb je nodig om dat te kunnen doen en wat houdt je op dit moment tegen om die dingen te gaan doen?

Daarnaast heb ik nog een hele simpele tip voor je: Schrijf die doelen op. De kans dat je ze gaat behalen is op dat moment namelijk 42% groter

Maak de zaken helder en dan zal je zien dat het een stuk gemakkelijker wordt om jouw persoonlijke doelen te gaan bereiken

 

SUCCES

 

Interesse om met Jerry verder te bouwen aan jouw succes?


INTERESSE OM MET JERRY SAMEN TE WERKEN? BESTEL HIER JOUW EENMALIGE COACHING
OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP
VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS