Heb je ooit gemerkt dat je langer stil staat bij een belediging dan bij een compliment? Of dat je gefixeerd bent op de fouten die je in het verleden hebt gemaakt en al snel jouw successen vergeet?
Op zich niet vreemd want kritiek heeft vaak een grotere impact op ons dan complimenten en kijk maar eens naar het journaal; slecht nieuws trekt veel meer aandacht dan positief nieuws.
De reden hiervoor: negatieve gebeurtenissen hebben een grotere impact op onze hersenen dan positieve.
Psychologen noemen dit verschijnsel ook wel de negativiteits-bias en dit kan van grote invloed zijn op je gedrag, jouw beslissingen en dus jouw succes.
We hebben meer aandacht voor het negatieve.
Vreemd hè, dingen die negatief zijn, onthouden we veel beter en sterker dan positieve dingen. Daarnaast gaat onze aandacht automatisch meer uit naar het negatieve, dan het positieve.
Ben je ooit een keer ontslagen, terwijl je nu drie super tevreden werkgevers verder bent? Dan denk je waarschijnlijk vooral terug aan die ene ‘negatieve’ keer wanneer je weer een voortgangsgesprek hebt met de directeur en niet de tientallen keren dat het wel positief verliep.
Heb je al 100x een toespraak gehouden maar ben je 1x gestruikeld op weg naar het podium? Dan zal je waarschijnlijk vooral aan die ene keer terugdenken en niet aan de andere 99x waarin het wel goed ging.
Met andere woorden: de positieve keren hebben over het algemeen minder invloed op iemands gedrag en stemming dan die keren wanneer iets emotioneel gezien negatief was.
Geen wonder dus dat we liever vervelende situaties vermijden, ook al staat daar in veel gevallen iets moois tegenover.
Motivatie
De bevindingen uit diverse psychologische onderzoeken stellen dat de negatieve bias de motivatie om een taak te voltooien direct beïnvloedt.
Uit onderzoek blijk dat mensen minder gemotiveerd zijn wanneer een stimulans iets positief oplevert dan wanneer een stimulans het verlies van iets voorkomt.
Kortom: Als we kunnen kiezen winnen we liever niet maar gaat onze voorkeur uit naar het voorkomen van verliezen.
Natuurlijk willen we allemaal wel meer van iets ontvangen of winnen (of het nu gaat om meer salaris, meer aanzien of promotie etc…) Maar het blijkt dat we een stuk meer moeite doen om dat wat we nu al hebben aan salaris, positie en aanzien niet te verliezen, dan er meer van bij te krijgen.
Het vermijden van verlies en risico is dus een dubbel zo grote prikkel dan wanneer we dingen kunnen ontvangen of winnen.
Asymmetrie
Deze negatieve “neiging” zorgt er niet alleen voor dat we negatieve stimuli gemakkelijker registreren, maar ook dat wij er langer bij stil staan. Dit verschijnsel noemen ze ook wel ‘positief-negatieve asymmetrie’.
Zo kun je bijvoorbeeld een geweldig productieve dag op het werk hebben maar wanneer een collega één negatieve opmerking plaatst die je irritant vindt is dit gelijk teniet gedaan.
Je zal dan vaak de rest van de dag over die woorden van je collega nadenken en zullen de positieve dingen van de dag naar de achtergrond worden gedrukt.
Wanneer je thuiskomt en je partner vraagt hoe je dag was, antwoord je waarschijnlijk dat het verschrikkelijk was – hoewel het over het algemeen een super productieve dag was met als enige negatieve kanttekening die vervelende opmerking van je collega…
Wees je bewust van je negatieve inslag
De negativiteitsbias leidt er dus toe dat je veel meer aandacht besteedt aan slechte dingen, waardoor ze veel belangrijker en groter lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Wees je daarom bewust van het simpele feit dat negatieve dingen twee tot vier keer zoveel impact op ons hebben.
Zullen we dat eens testen? Kijk maar naar jouw emoties in de volgende situatie:
- Stel dat je door bezuinigingen binnen het bedrijf in ene €400,- minder per maand zal gaan verdienen. Wat doet dat idee met je?
- Zet daar tegenover dat je €400,- méér gaat verdienen, omdat het bedrijf een flinke groei heeft doorgemaakt. Welke invloed heeft dit vervolgens op je?
kom In contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl