STRATEGIE

De verzamelwoede van ondernemers

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

29 Mei 2017

Het officiële voetbalseizoen is weer ten einde en de temperatuur loopt op. Dat betekend eigenlijk maar één ding: De voetbaltoernooien gaan weer van start.

Dit afgelopen weekend was het voor mij dan ook al direct zo ver. We zouden met het team naar Zandvoort afreizen voor een tweedaags voetbaltoernooi. Onze aanvoerder had een levensgrote tent geregeld, en een plek op het voetbalterrein gereserveerd waar deze kon staan.

Het enige wat wij als spelers mee hoefden te nemen was een campingbedje en een slaapzak. En zo ver ik wist had ik die twee items gewoon op zolder liggen. Dat was dan ook weer geregeld!

 

Echter, toen ik naar zolder ging om deze te pakken bleken ze verdwenen. Opeens herinnerde ik mij dat het campingbedje was uitgeleend en de slaapzakken weer bij iemand anders lagen.

Het idee van op een hard veld te moeten liggen leek mij niet heel aantrekkelijk, dus ik pakte direct mijn telefoon en belde de vriend aan wie ik dat bedje had uitgeleend.

Die bleek op dat moment zelf op de camping te staan ergens bij de Duitse grens, maar het bedje stond nog bij hem thuis in de schuur.

Hij zou het nummer van zijn buurvrouw doorsturen, want die had de sleutel daarvan en kon mij dan wel even binnen laten. Maar of ik dan wel direct zijn boor mee kon nemen, die ik op mijn beurt weer had geleend.

Die boor, dat was inderdaad zo! Die had ik geleend een tijdje geleden, maar ik kon mij niet meer herinneren waar ik die ook alweer gelaten had.

Ik besloot op zolder te kijken, maar daar lag hij niet. Dan maar verder zoeken in de schuur, maar daar was hij helaas ook niet te vinden. Ach, als ik er even rustig over na zou denken, zou ik vanzelf wel weer herinneren waar ik hem gelaten had.

Dan maar door met operatie slaapzak. Daarvan wist ik namelijk exact waar die lagen, en dat was maar 5 minuten van mijn huis. Ik stapte in de auto en reed naar het huis, maar bij het aanbellen bleek er niemand thuis. Stom, ik had ook beter eerst even kunnen bellen.

“oh, was die slaapzak van jou? Sorry, dat was ik helemaal vergeten! Mijn nichtje heeft die nu mee op schoolreisje en die komt zondagochtend terug”

Het voetbaltoernooi zou zaterdag van start gaan, dus die slaapzak kon ik vergeten. Ach, iemand heeft vast wel een extra slaapzak die ik kan lenen, of anders haal ik er straks zelf snel even eentje.

Maar snel terug naar huis en weer op zoek naar die boor. Na alle kasten te hebben gecheckt, de schuur te hebben leeggehaald en de zolder omver te hebben gespit moest ik toch wel concluderen dat die boor “kwijt” was.

Dan maar snel even online zoeken waar ze diezelfde boor hebben, om zelf maar een nieuwe te kopen. Als je iets van een ander kwijt maakt, moet je het vervangen tenslotte. De mediamarkt had exacte boor, en die was nog in de aanbieding ook. Snel even kijken of ze daar ook slaapzakken verkopen….

HERKENBAAR

 

Als ondernemers vertonen we vaak exact ditzelfde gedrag, als het gaat om onze doelen bereiken. We zijn continue bezig om middelen te verzamelen die ons naar het gewenste doel gaan brengen.

Maar in essentie zijn we bezig om naar de media markt te rijden, om vervolgens een boor te kopen, die we weer aan de buurvrouw kunnen geven om in de schuur te leggen, zodat wij ons campingbedje uit diezelfde schuur terug kunnen krijgen om daarmee goed te kunnen slapen op het voetbaltoernooi in Zandvoort.

We focussen ons niet langer op het doel, maar zijn alleen maar tijd kwijt aan middelen waarvan wij denken dat ze ons naar onze bestemming gaan brengen.

Gerelateerd: De focus van een pantoffel

We willen bijvoorbeeld meer verkoop realiseren, dus gaan we tijd steken in Google AdWords om zodoende meer bezoekers te kunnen krijgen op onze website, die vervolgens weer meer contactformulieren in kunnen vullen, om zodoende meer klant gesprekken te kunnen voeren, die uiteindelijk weer meer omzet gaan opleveren.

Terwijl er wellicht veel sneller resultaat kan worden behaald door simpelweg het verkoopgesprek te verbeteren of de prijzen te verhogen.

Stel jezelf dus doorlopend de vraag “Gaat dit mij naar mijn doel brengen?”

Als het antwoord ‘nee’ is adviseer ik je jouw tijd in andere dingen te gaan steken, en met die activiteiten te stoppen. Als ondernemers maken we het druk zijn met druk zijn tot een absolute kunst en vullen we onze dagen met activiteiten die uiteindelijk toch niets zullen bijdragen aan het behalen van onze doelen.

En als jij je afvraagt hoe ik heb geslapen dit weekend?

Ik lag heerlijk in het stapelbed bij een kennis van me, die een strandhuisje heeft direct gelegen aan zee. En ik hoefde daar geen campingbedje of slaapzak voor mee te nemen 😉

 

SUCCES

 

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

INTERESSE IN EEN COACHINGSESSIE VIA SKYPE? RESERVEER HEM HIER

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS