Hoewel het internet veel grote internationale spelers heeft voortgebracht torenen de reuzen Google & Facebook boven alle anderen uit. 

Voor een lange periode van hun bestaan hebben deze twee reuzen verschillende online gebieden bezet gehouden & zijn ze daardoor niet direct de concurrentiestrijd met elkaar aangegaan. Ze bleven min of meer in hun eigen online vaarwater. In de afgelopen jaren hebben ze echter geprobeerd om voet aan de grond te krijgen op elkaars grondgebied, met over het algemeen slechte resultaten als gevolg.

Facebook’s zoekfunctie werd bijvoorbeeld nooit zo veel gebruikt als het bedrijf had gehoopt & Google+ is nooit echt aangeslagen als social media kanaal, zelfs niet toen het werd geïntegreerd in Android-apparaten. Toch zijn er tekenen dat de concurrentiestrijd nog lang niet voorbij is, maar eerder net is begonnen.

Maar wat mag jij als ondernemer & consument in de toekomst verwachten van Facebook & Google als deze twee reuzen hun strijd voort zetten?

  • Het draait allemaal om Content

Hoewel Google &  Facebook verschillende niches innemen zijn ze beide afhankelijk van dezelfde grondstof: CONTENT.

Google biedt internet gebruikers namelijk de mogelijkheid om te zoeken naar content aan de hand van zoektermen & vind aan de hand daarvan relevante informatie (content) tussen de miljarden pagina’s op het internet. Facebook biedt daarentegen een plek waar mensen hun eigen content kunnen creëren & vervolgens kunnen delen met anderen.


Recente onderzoeken wijzen uit dat Facebook inmiddels Google heeft overtroffen als dé bron voor refferal verkeer. Referral betekend letterlijk een verwijzing & hiermee wordt een bezoeker afkomstig van een andere website bedoeld. Een verwijzing is dan ook niets meer dan een verkeersbron, denk hierbij bijvoorbeeld aan een link op een blog.

Facebook wil een groter deel van het verkeer krijgen van mensen die op zoek zijn naar content. Om die reden zijn ze een aantal partnerships aangegaan om daarmee meer inhoud direct op Facebook te krijgen. Zo werkt Facebook bijvoorbeeld samen met een aantal professionele recensenten om hun beoordelingen direct op de Facebook bedrijfspagina’s van restaurants te zetten.

Daarmee verdwijnt de noodzaak voor mensen om Facebook te verlaten & te zoeken op Google naar restaurant recensies.

Tevens is Facebook bezig om de focus op video content te leggen & daarmee YouTube (Google-eigendom) te ondermijnen. Ze bieden zelfs al vergoedingen aan bekende vloggers om hun content direct op Facebook te plaatsen.

Tot slot is Facebook ook bezig om de interne zoekmachine te upgraden om het gemakkelijker te maken voor mensen om specifieke content (in plaats van alleen content via de tijdlijn van mensen en pagina’s) te zoeken & vinden.

Google is daarentegen de manieren waarop mensen de zoekgigant gebruiken aan het verbreden. Het gaat dan met name om de manieren van content creëren & delen. Alhoewel het waarschijnlijk nooit Facebook in actieve gebruikers zal verslaan, wordt Google+ toch vaak gebruikt voor sociale logins, om bijvoorbeeld reviews te schrijven of inhoud te plaatsen op YouTube.

Google is dus niet zo goed vertegenwoordigd als Facebook als het op social media vlak aankomt, maar mensen raken wel steeds meer gewend om het platform op andere manieren te gebruiken.

Daarnaast is Google op zoek naar nieuwe manieren om content te krijgen, zelfs als mensen niet regelmatig op Google+ inloggen. Bijvoorbeeld door het integreren van beoordelingen van Google+ gebruikers in Google Maps. Google wordt dus steeds creatiever in het gebruik van sociale media trucs om content & inhoud te verkrijgen.

  • De strijd om de mobiele telefoon

Hoewel de strijd tussen Facebook en Google vooral om content zal draaien, zal het grootste slagveld zijn om de mobiele telefoon.

Op dit moment zijn Facebook, Google Search, Facebook Messenger & Google Maps de meest populaire apps op alle mobiele apparaten. Zelfs op dit moment zijn ze dus al aan het vechten om de tijd die mensen doorbrengen op hun smartphones & tablets. Dit zal in de toekomst één van de belangrijkste veldslagen blijven als mensen meer-en-meer tijd op hun mobiele telefoon gaan doorbrengen.

Momenteel betreed al zo’n 60 a 70 procent van de mensen het internet via hun mobiele telefoon en de verwachting is dan ook dat deze trend zich zal doorzetten. Mobile is dus de plek waar de mensen in de toekomst online zullen zijn & waar de aandacht ligt. Tevens is het een dynamische omgeving waar continue veranderingen plaatsvinden.

De meeste desktop of laptop-gebruikers weten dat het gebruik van Google en Facebook in die omgeving relatief hetzelfde is gebleven. Mobiele apps daarentegen zijn voortdurend in ontwikkeling geweest. De updates dringen zich bijkant op wekelijkse basis aan en dat komt door het feit dat mensen eerder geneigd zijn om over te stappen, wanneer er een update is die ze als nuttiger, makkelijker of gebruiksvriendelijker ervaren.

Alleen dit jaar al zijn er verschillende belangrijke veranderingen geweest in de app van zowel google als Facebook. Van nieuwe video-opties tot zakelijke antwoorden voor Facebook Messenger & nieuwe profiel kaart ontwerpen voor Google Search en aanvullende opties in Google Maps. Deze trend zal zich dus gaan doorzetten om consumenten de meest gebruiksvriendelijke en complete ervaring te geven.

  • meer samenwerkingen

Nadat deze twee giganten zelf hebben geprobeerd om de status-quo op eigen kracht te veranderen & daarmee hebben ervaren dat de resultaten tegenvielen beseffen ze maar al te goed dat ze hulp van buitenaf nodig hebben om succesvol te worden in hun strijd.
Na het debacle om van Google+ hét sociale netwerk te maken heeft  Google de handen met Twitter ineengeslagen & beschikt google nu over live Twitter tweets in de zoekresultaten.

Deze partnership komt vooral door het feit dat mensen meer op Twitter naar de actualiteiten zoeken dan op Google. Een ander voordeel voor Google is het feit dat deze partnering ervoor zorgt dat ze onderdeel worden van de sociale media-ervaring.

Google werkt daarnaast ook samen met Yahoo, die in het verleden nog een directe concurrent was in de wereld van de zoekmachines. Wat aan de grondslag stond van deze partnership is het feit dat hiermee de zoekresultaten door nog meer mensen gezien worden. Dergelijke allianties zouden vijf jaar geleden nog ondenkbaar zijn geweest.

Facebook heeft eveneens verschillende partnerships afgesloten om zich in de strijd tegen Google te versterken. Zo werkt Facebook o.a. samen met IBM om zijn advertentie netwerk effectief te versterken, want alhoewel Facebook een groot reclamenetwerk heeft verbleekt het nog in vergelijking met de omvang en reikwijdte van het advertentienetwerk van Google.

Door de samenwerking met verschillende reclamenetwerken aan te gaan heeft Facebook zijn vermogen om advertenties op apps, mobiele apparaten & websites te tonen drastisch toegenomen.

Facebook heeft daarnaast aangekondigd om meer video te gaan verwerken in hun ads. Op het gebied van video advertenties groeit Facebook dan ook veel sneller dan Google.

Wat betekent dit voor jou: deze partnerships zijn goed nieuws voor ons als gebruiker, omdat ze hiermee een steeds betere & gebruiksvriendelijke ervaring kunnen produceren. Concurrentie heeft in veel gevallen een positief effect voor de consument & zo ook in dit geval.

Deze partnerships laten overigens ook zien dat zelfs een gigant met het marktaandeel & de leverage niet het internetverkeer of consumentengedrag kan dicteren. De eindgebruiker bepaald nog steeds binnen de online omgeving & dat is uiteraard goed nieuws.


Belangrijk voor ondernemers

Het belangrijkste facet voor jou als ondernemers is wellicht het feit dat je kan adverteren via beide grootmachten. Alhoewel de twee platforms steeds meer directe concurrenten van elkaar aan het worden zijn & jij als ondernemer dus wordt geacht te “kiezen” hoef jij die keuze in praktische zin niet te maken.

Veel bedrijven maken van zowel de kracht van Google als Facebook  gebruik om gezamenlijk een ​​maximaal resultaat te bereiken. Een combinatie van de twee verhoogd namelijk significant de zichtbaarheid en daarmee de leads & verkoop.  


Maar wat zijn de daadwerkelijke verschillen tussen Google AdWords en Facebook Ads?

Hét belangrijkste verschil tussen de twee platforms zal ik direct duidelijk maken, zodat jij de best passende beslissing voor jouw business kan maken:

Google AdWords is:      Paid Search
Facebook Ads is:           Paid Social

Paid search houdt in dat het zich richt op de targeting van specifieke zoekwoorden & het gebruik van zoekterm gerelateerde advertenties. Google is de grootste zoekmachine ter wereld & AdWords is daarmee s’werelds grootste PPC (pay-per-click) reclame-platform.

Adverteerders gebruiken AdWords om te bieden op de voor hun specifieke trefwoorden (en zinnen) die in de zoekopdrachten door gebruikers van Google worden ingevoerd. Met als doel om hun advertenties hoog in de zoekresultaten te tonen.  

Iedere keer als een gebruiker vervolgens op deze advertentie klikt & naar de desbetreffende website gaat, wordt de adverteerder daarvoor in rekening gebracht voor het eerder vastgelegde bodbedrag. Vandaar de naam “pay-per-click”-advertising.

Paid Social de praktijk van reclame maken via sociale netwerken. Facebook Ads is daar het beste voorbeeld van, met het hoogste aantal actieve gebruikers per maand. Over de afgelopen periode is Facebook advertising uitgegroeid tot een zeer lucratief onderdeel van de online business & marketing strategieën van veel ondernemers.

Het zijn beide dus betaalde manieren om zichtbaar te worden & klanten binnen te halen, maar in tegenstelling tot de paid search (die bedrijven helpt nieuwe klanten te vinden op basis van trefwoorden) helpt paid social gebruikers bij het vinden van jouw bedrijf op basis van hun interesses & de manieren waarop zij zich online gedragen.

Als het gaat om het belangrijkste verschil tussen Google AdWords en Facebook Ads kan je het dus als volgt zien: AdWords helpt jou om nieuwe klanten te vinden, terwijl Facebook nieuwe klanten helpt om jou te vinden.


Een belangrijk verchil

Het meest krachtige aan Facebook is wellicht de mogelijkheid om een ‘vergelijkbare doelgroep” aan te spreken.

Facebook heeft van iedere gebruiker ontzettend veel data in de database zitten.

En deze vergelijkbare doelgroep houdt in dat jij als ondernemer gebruik kan maken van al deze data door informatie over jouw huidige klanten te uploaden (zoals bijv. het emailadres).

Met die informatie gaat Facebook vervolgens op zoek naar vergelijkbare data  (lees: mensen) aan de hand van deze gegevens.

Er wordt dan gekeken naar mensen die exact hetzelfde internet gedrag vertonen als de mensen waarvan jij het email adres hebt opgegeven (& Facebook de informatie van in kaart heeft gebracht).  

Op die manier kan er veel effectiever worden geadverteerd, omdat je de data van jouw huidige klanten als basis gebruikt om nieuwe klanten (die dezelfde interesses & gedrag vertonen) te bereiken.

Je doet dus niet langer een schot hagel in de hoop dat jij je doel raakt, maar gaat écht gericht met scherp schieten.


De kosten

Als we gaan kijken naar het financiële aspect van beide platforms, dan is het een uitdaging om Google AdWords helder in kaart te brengen. De kosten verschillen namelijk per markt, doelgroep & zoekterm. Daarnaast is AdWords gebaseerd op een veilingsysteem. Dit houdt dus in dat je als ondernemer dus ieder moment jouw zoekterm kan verliezen als er een ander is die een hoger bod doet. Daarentegen is Google wel de grootste zoekmachine ter wereld, met miljoenen of zelfs miljarden gebruikers per dag.

De gemiddelde kosten per klik binnen Nederland in Google AdWords liggen zo rond de €1 a €2 in het zoeknetwerk & de gemiddelde C.P.C. in het Display Netwerk ligt net onder de €1.

De duurste zoekwoorden binnen AdWords kosten op de Nederlandse markt rond de € 30 per klik. Maar dat zijn over het algemeen zeer competitieve zoekwoorden in industrieën zoals de juridisch sector & verzekeringen. Dat wil overigens niet zeggen dat elke klik een klant wordt, omdat de klik effectief alleen inhoudt dat er een bezoeker naar jouw website gaat.

De gemiddelde MKB’er besteed met behulp van AdWords tussen de €200 en €300 per maand op hun Google campagnes.

Als we daar Facebook tegenover zetten, zijn daar de kosten relatief lager. Uiteraard wisselt dat ook per doelgroep of de markt waarin je actief bent, maar de onderlinge verschillen zijn minder groot. De algemene richtlijnen van Facebook zijn momenteel ongeveer als volgt:

Kosten per klik ligt tussen €0.20 en €0.39 gemiddeld en de resultaten die je daarmee bereikt zijn over het algemeen erg goed. Gaat je campagne echter over de € 0.80 dan is het voor Facebook begrippen al snel prijzig.

Qua bereik tov investering moet je op Facebook ongeveer denken aan:

  • €50 tot €150: 10.000 mensen
  • €200 tot €350: 25.000 mensen
  • €400 tot €750: 50.000 mensen


Samenvattend

Zowel Google, als Facebook, zijn beide hard bezig om aan de weg te timmeren & hun dienstverlening te optimaliseren, ondanks dat ze daarmee in elkaars vaarwater komen te zitten. Het resultaat hiervan is dat wij als gebruikers van de platformen een steeds betere ervaring gaan krijgen & er continue zaken worden ontwikkeld die ons leven zullen vergemakkelijken.

Als we kijken naar het belangrijkste facet voor ondernemers, namelijk daadwerkelijk klanten uit het kanaal halen, dan zijn er wezenlijke verschillen tussen de manier van adverteren op beide platforms.

Jij zal als ondernemer echter de wijze moeten vinden die jou de beste resultaten geven, omdat simpel gezegd elke markt & iedere situatie anders is.

In een sterk concurrerende markt is de ROI van adwords bijvoorbeeld weer lager en zal het wellicht effectiever zijn om gericht op Facebook te adverteren, terwijl in een markt met weinig concurrentie adwords geweldige resultaten kan opleveren. Tevens hoeft het één het ander niet uit te sluiten & is wellicht een combinatie van de twee voor jou de ideale oplossing.

Het is dus vooral een kwestie van uitproberen, kritisch naar de resultaten kijken & opschalen wat werkt voor jouw situatie.

Als de strijd van deze giganten zich voortzet zal dit proces steeds inzichtelijker, vloeiender & effectiever voor jou als consument van het platform worden

Deze epische strijd biedt dus veel kansen voor jou als ondernemer

Succes


► Wil jij met Jerry sparren over jouw business, neem dan hier contact op:
http://jerryvanstaveren.nl/brainstorm/


Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening. Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry. 

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/