VERKOOP
De beste leerschool
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
30 Januari 2017
Vind je het ook niet vreemd dat als het om een studie gaat we zonder enige twijfel bereid zijn om 4 tot 5 jaar van onze levens te investeren, maar zodra het om resultaat van onze business draait we onrustiger lijken dan ooit.
Geduld opbrengen is er in dat geval niet bij en we lijken allemaal op zoek te zijn naar de ‘shortcut’ naar succes. Naar die ene heilige graal die onze business of onze expertise als een kanonschot de stratosfeer in zal schieten.
Op regelmatige basis spreek ik voor studenten of startups en na afloop komt er altijd wel iemand naar mij toe met dezelfde vraag: “Ik wil snel vooruit, snel ervaring opdoen, wat zou je adviseren?
Zonder er lang over na te hoeven denken is mijn antwoord simpel: Ga verkopen.
ER WAS EENS…
Aan het eind van de vorige eeuw zette ik mijn eerste stappen op de sales vloer. De kalverliefde voor dit vak was aangewakkerd door de ‘over the top’ Hollywood verkoopfilms met teksten als “always be closing” en “coffee is for closers”. Dat ik op dat moment nog te jong was voor koffie hield mij niet tegen.
Nadat ik nog nét niet voor de deur van het kantoor had gekampeerd besloten ze mij een kans te geven. Gewapend met een headset en een lijf vol adrenaline opende een wereld zich die ik alleen uit de films kende. Ik werd bekend gemaakt met koud bellen en deals sluiten. Opgeleid in Sales-technieken, beïnvloeding en houding. Het gaf mij de mogelijkheid te ontdekken hoe je de aandacht van mensen kreeg en hen vervolgens ervan kon overtuigen om te investeren.
Over de daarop volgende jaren zijn deze kwaliteiten alleen maar verbeterd simpelweg door alles keer op keer in de praktijk te brengen. Mensen inschatten, lezen en ze vervolgens een aanbod doen dat op maat gemaakt is voor hun behoefte. Het is nog steeds van onschatbare waarde met alles wat ik doe en nu, zoveel jaren verder besef ik pas echt wat een mooie tijd met bijzondere lessen het is geweest. En hoe waardevol die voor mijn ontwikkeling zijn geweest.
En toch is verkoop nog steeds een ondergeschoven kind. Een aspect van zakendoen waar veel ondernemers angst of gêne voor hebben. Niemand wil tenslotte overkomen als een gladde verkoper of laten blijken dat verkoop toch wel het belangrijkste eindproduct is binnen het klantcontact.
In feite, een onderzoek van de Harvard Business School onder de afgestudeerden toonde aan hoe belangrijk verkoop eigenlijk is voor succesvol zaken doen. De oud studenten (die inmiddels zelf ook talloze bedrijven hadden opgericht) beoordeelden de grootste vaardigheidskloof: een gebrek aan verkoopervaring.
Hier zijn drie redenen waarom verkoop in mijn ogen de beste leerschool is.
“Te veel van ons leven niet onze dromen, omdat we onze angsten leven” – Les Brown
1. VERTROUWEN
Veel ondernemers zijn simpelweg bang voor verkoop. Bang voor wat degene aan de andere kant van de tafel, telefoon of het computerscherm gaat zeggen. Bang om hoe ze over zullen komen en bang voor de eventuele reactie.
Door deze angst stellen ze verkoop uit en smoren ze de ware potentie van hun bedrijf in de kiem.
En dat terwijl het sluiten van deals en de toenemende vaardigheid in verkopen juist veel meer vertrouwen geeft. Het bewijst dat jouw product of dienst werkt en streelt in essentie jouw ego.
Ik heb verlegen beginnende verkopers zien transformeren in zelfverzekerde account managers, die target na target binnenhaalde, simpelweg door te praten met vreemden, dit te perfectioneren en ze vervolgens van vreemden in betalende klanten te transformeren.
Ik hoef je niet te vertellen hoeveel zelfvertrouwen dit geeft en hoe waardevol vertrouwen is voor je business en het leven in het algemeen.
“Het is een gebrek aan vertrouwen dat mensen bang maakt voor het aangaan van uitdagingen! En ik geloofde in mezelf” – Muhammad Ali
2. VERKOOP IS OVERAL
Verkoop is bijna een verboden woord. Een woord met een negatieve lading of foute associatie. Maar waarom is dat eigenlijk? Als je er over nadenkt is verkoop namelijk overal om ons heen. Onze hele communicatie als mensen is gebaseerd op het feit om iemand aan te trekken of af te stoten. In essentie: om te verkopen!
Het maakt niet uit wat je doet, er is altijd een bepaald aspect van jouw bezigheden dat om verkoop vraagt. Zelfs als je een product of dienst niet rechtstreeks verkoopt, moet je waarschijnlijk iemand overtuigen om mee te gaan in jouw idee, visie of plannen. Een collega, een leidinggevende, een cliënt of je accountant.
Wanneer je de baas bent van een bedrijf, moet je jouw visie, verwachtingen en doelstellingen verkopen aan je personeel. Wanneer je studeert moet je jouw proefwerk “verkopen” aan je leraar om je diploma te kunnen halen. Zelfs als je straks in de supermarkt staat en vanavond zin hebt in zalm, terwijl jouw vrouw liever bloemkool eet moet je het idee van zalm “verkopen”.
Door meer ervaring op te doen in verkoop help je dus niet alleen jouw bedrijf naar een hoger plan, maar alle facetten in jouw leven.
3. SPREKERSVERMOGEN
Een gemeenschappelijk kenmerk onder grote leiders is hun vermogen om mensen te inspireren door te spreken. Door de juiste woorden uit te spreken, de nadruk op bepaalde woorden te leggen en stiltes te laten vallen. Dit vermogen is een van de waardevolste dingen die verkoop je leert.
Het in staat zijn om jouw ideeën perfect te verwoorden en te laten resoneren bij de luisteraar. Om mensen een diepe connectie te laten maken met hetgeen dat jij te vertellen hebt en ze aan boord te krijgen.
Als het echter draait over de vaardigheid van spreken is er geen ‘shortcut’. Er is geen tovermiddel waarmee je in ene in goede spreker veranderd.
Oefening baart in dit geval kunst en er is geen ander vakgebied dat je toestaat om voortdurend te oefenen, je vaardigheid te verbeteren of mensen te verbinden dan verkoop. Verkoop is de arena waarin jij kan transformeren van verlegen muurbloempje naar een krachtig podiumbeest .
Dus of je nu krachtiger in het leven wil staan, je bedrijf naar het volgende niveau wil brengen of simpelweg zalm wilt eten vanavond: verkoop is een geweldige ervaring die voor altijd van onschatbare waarde zal zijn.