Een vergrootglas start geen vuur totdat je het op één plek hout gedurende een langere tijd. Wanneer je constant van de ene plek naar de andere verplaatst, wordt er niets opgewarmd.

Laat staan dat het een vuur start.

De wereld is momenteel erg onrustig en alle online initiatieven maken het er niet rustiger op. Kijk momenteel op een willekeurig social media platform en zie veel bedrijven en ondernemers noodsprongen maken i.v.m corona. De veelal gratis e-learnings, webinars & e- books schieten werkelijk als paddenstoelen uit de grond.

Maar het helpt niet om in deze tijd tussen de bedrijven door even snel allerlei online producten in elkaar te flansen, als vervanging of aanvulling op je huidige business. Vooral niet als dit de eerste keer is dat je zo’n initiatief neemt of het niet in lijn is met je normale bezigheden. Als een vergrootglas die telkens verplaatst wordt in de hoop ergens een vuurtje te starten.

Doe nooit iets uit noodzaak, maar ten allen tijden vanuit jouw kerntaak.

“FOCUS – follow one course until successful”

De bedrijven en ondernemers die uit paniek of wanhoop opeens op ‘de online boot springen’ missen focus. Wil je een actie opzetten, iets gratis organiseren of een online cursus maken? Prima maar vraag je dan af: “Als deze crisis er nu niet zou zijn, zou ik dit – insert jouw willekeurige initiatief hier- dan ook doen?”.

Bedrijven en ondernemers spreidden zichzelf tegenwoordig namelijk veel te breed met alle (nieuwe) initiatieven. Je wordt dan de spreekwoordelijke internetpannenkoek – heel breed maar met weinig diepgang- want door overal een beetje expert in te zijn ben je nergens écht expert in. En door iedereen aan te willen spreken, spreek je niemand direct aan.

Je hebt geen goud in handen

Als die oude droom om willekeurig materiaal in goud te kunnen veranderen, zo zijn veel bedrijven binnen de online omgeving momenteel ook actief. Ze bieden wanhopig nieuw materiaal aan in de hoop dat ze goud in handen blijken te hebben.

Maar als die droom ineens werkelijkheid zou worden, zouden we niet opeens allemaal oneindig rijk worden. Goud zou in plaats daarvan zo overvloedig aanwezig zijn dat het gewoon als ieder ander metaal zou zijn. En zo werkt het met de vele ‘gratis’ online initiatieven momenteel ook.

Een verstoord beeld

Als we vanuit het oogpunt van de doelgroep naar deze initiatieven kijken transformeer jij jezelf ongewild tot een soort huisarts. De huisarts heeft namelijk overal kennis van en kan prima een diagnose stellen maar zodra je probleem scherp in het vizier is en jij oprecht geholpen wil worden dan wordt je in veel gevallen doorverwezen naar een specialist. Echte problemen laat je namelijk niet door de huisarts oplossen, maar ga je voor naar de specialist.

En zo werkt het met bedrijven ook. Er zijn momenteel veel online ‘huisartsen’ actief. Wanneer je te weinig online ervaring of expertise bezit om hier oprecht de doelgroep verder mee te helpen dan is het wellicht beter om je tijd en energie dan in andere zaken te steken. Laat staan dat je hun problemen ermee kan oplossen. En dat zal jouw doelgroep ook snel genoeg doorhebben. Welk signaal geef je daarmee af?

Breng focus aan

Wat is jullie USP? Wat maakt je oprecht anders dan de concurrenten op de markt en waarom zouden klanten voor jou of jouw product moeten kiezen? Wat maakt jullie zo speciaal?

Ga daar het vergrootglas op zetten. Op jullie kern. En houdt dat vergrootglas op één plek.

Je wil namelijk een vuur in je markt starten, niet slechts je doelgroep verwarmen met een verscheidenheid aan initiatieven.

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl