Als ondernemers zijn we over het algemeen creatief en continue bezig om nieuwe manieren toe te passen om onze klanten te helpen, onze producten zichtbaar te maken en onze business uit te breiden. We zijn daarom continue bezig met nieuwe projecten en zien overal de potentie van in.
Er ligt echter een gevaar voor ons op de loer: Door die creativiteit, en het continue aannemen van nieuwe projecten zijn we zijn vatbaar om verstrengeld te raken in de waan van de dag.
We gaan in ons enthousiasme dus vaak ook meerdere projecten tegelijk aan. Om hier een voorbeeld in te schetsen: stel dat je een Facebook campagne wil uitrollen, dan komt het vaak voor dat je daar dan ook gelijk een actie aan wil hangen. Je besteed veel tijd aan het bedenken en brainstormen over de perfecte actie. En als je toch met de Facebook campagne en die leuke actie bezig bent kan je Linkedin en Google+ daar eigenlijk ook wel in meenemen.
Hoe meer kanalen, hoe meer zichtbaarheid toch?
En wat begon als één project, namelijk een Facebook campagne, zijn zonder dat je er bij stil stond in ene vier projecten geworden, die allemaal jouw tijd, aandacht en inzicht nodig hebben.
Daarnaast zijn we over het algemeen ook vrij perfectionistisch. Willen we iets neerzetten dan moet het wel aan onze kritische eisen voldoen. Het moet goed zijn en goed voelen, voordat we het uit gaan rollen en bekend gaan maken aan de rest van de wereld! En we zijn helaas voor niemand zo kritisch als voor onszelf.
We nemen geen genoegen met 80%, het moet allemaal 100% zijn!
Wat dit perfectionisme in werkelijkheid vaak inhoudt is dat we uren bezig zijn met details. De kleine details die alleen voor ons belangrijk zijn, maar wat de meeste mensen niet eens zou opvallen.
Voorbeelden van die details die veel kostbare tijd kosten zijn bijvoorbeeld:
- Het aanpassen van je lettertype zodat het er voor jou gevoel nét even meer uitspringt
- De opmaak van de nieuwsbrief steeds veranderen om het helemaal perfect te krijgen
- Die foto die je in de marketing wil gebruiken urenlang bewerken
- De lay-out van je online programma steeds weer aanpassen
- etc. etc.
De wet van Parkinson
De wet van Parkinson stelt dat het werk uitdijt naar de beschikbare tijd die genomen wordt om een taak te realiseren. Dat wil zeggen dat de tijd die nodig is voor een project vanzelf de beschikbare tijd opvult die jij ervoor neemt. Kortom, een project wat misschien maar 2 dagen zou moeten duren gaat zonder dat je het beseft een week duren als de beschikbare tijd een week is.
Moet je eens voorstellen wat een tijd erin gaat zitten als je überhaupt geen deadline stelt, maar onder het mom van ‘Het is af, als het af is’ gaat werken.
“Work expands to fill the time available for its completion”
De focus van een pantoffel
Ik noem dit de focus van een pantoffel hebben. Je hebt geen duidelijk doel gesteld, en geen deadline eraan gehangen. Je gaat niet doelgericht op je eindbestemming af, maar wijkt continue naar links en rechts uit.
Je verdeelt je aandacht over 4 a 5 projecten en na een maand werken heb je nog geen enkel project afgerond. Stel je voor dat elk project een week werk inhoudt, en je deze allemaal tegelijk aanneemt. Je verdeelt je aandacht en tijd evenredig over deze projecten, dan houdt dit effectief in dat als je 5 projecten aanneemt je na één maand nog geen enkel project af hebt.
Als je daarentegen de projecten één voor één jouw onverdeelde aandacht en tijd zou geven, zou je na één maand al 4 projecten af hebben, en met de laatste beginnen. Dit zouden 4 projecten zijn die al zichtbaarheid, verkeer en nieuwe klanten zouden opleveren!
Wil je succes behalen, behoudt dan je focus!
Stel jezelf een duidelijk doel en werk daar gericht naartoe. Zorg dat je een deadline stelt, en dat het doel helder is! Vergeet de details, en zet grote stappen! En begin niet aan een volgend project voor het voorgaande project compleet afgerond is.
Wanneer je niet doet, wordt volgende week over het algemeen volgende maand, en volgende maand in ene volgend jaar. Waak dus voor Parkinson, en zorg niet dat je de focus van een pantoffel hebt.
Probeer niet te kritisch te zijn en onthoudt dat je jouw klanten beter helpt met de voor jouw gevoel 80% perfect zijnde dienstverlening, dan door geen enkele klant te helpen omdat je continue zit te verbeteren en je dienstverlening (nog) niet beschikbaar is voor die geïnteresseerde klant.
Maak de transitie van hard werken naar smart werken
Wil je meer van dit soort inzichten krijgen? Meld je dan aan en mis niks. Je ontvangt tevens een waardevolle techniek helemaal gratis, dus meld je HIER nu aan: