De meeste ondernemers zijn altijd op zoek naar verbetering. Verbetering van hun business, verbetering van hun positie, maar voornamelijk verbetering van zichzelf. 

Vooral dat laatste punt maak ik mezelf ook vaak schuldig aan. Ik ben altijd op zoek naar het volgende business boek, het volgende seminar of de volgende workshop waarmee ik mijn kennis & daarmee mijn expertise kan vergroten.

Geen tijd of aandacht aan verbetering besteden voelt als stilstand & in de wereld van de ondernemer staat stil staan gelijk aan achteruitgang.


De harde waarheid

Toch is veel van waar we ons als ondernemers op dagelijkse basis mee bezig houden overbodig. Dat klinkt hard, misschien zelfs een beetje als een klap in je gezicht, maar toch is het zo. Bijna 80% van waar jij op dagelijkse basis zo druk mee bent draagt niet bij aan jouw zakelijk succes. Dit staat bekend als het Pareto-principe, ook wel bekend als de 80/20 regel.

Het houdt kortweg gezegd in dat 80% van jouw succes komt door 20% van jouw inspanningen of kennis. Hiermee kan je dus ook stellen dat 80% van waar jij je op dagelijkse basis mee bezig houdt niet bijdraagt aan het succes dat je behaalt met jouw business, en dus in essentie overbodig is.

Waar ik, en heel veel andere ondernemers met mij, echter vaak niet bij stil staan is dat deze vlieger niet uitsluitend opgaat op het gebied van activiteiten of kennis, maar ook op het gebied van mensen.

“het gaat er niet om wat je kent, het gaat er eerder om wie je kent”

Één van de grootste assets die ik bezit als ondernemer, maar waar ik vaak niet bij stil sta is de kracht van mijn netwerk. Wanneer ik de tijd neem om hier wel bij stil te staan kan ik met zekerheid zeggen dat ik niet dezelfde kansen of positie zou hebben gehad als het niet voor die mensen in mijn directe omgeving zou zijn geweest.

“Je bent het product van de 5 mensen waar je de meeste tijd mee doorbrengt”

Nu hoor ik je denken “dat klinkt mooi, maar hoe werkt dat dan in de praktijk?”. 

Voordat ik overga tot daadwerkelijk voorbeelden noemen van hoe mijn netwerk mij persoonlijk heeft geholpen is het belangrijk om eerst wat achtergrond te krijgen. Het is namelijk niet zo dat ik als één of andere narcist /egoïst door de dag heen beweeg op zoek naar mensen die mij verder kunnen helpen en de rest van de mensen links laat liggen of afsnauw.

Mijn product, of hetgeen dat ik “verkoop” tijdens mijn dienstverlening, is mijn tijd & tijd kan je maar één keer uitgeven. Tijd opschalen zit er dus niet in, want iedereen heeft maar tenslotte 24 uur per dag te vergeven.

Dat punt heeft voor mij persoonlijk het grote verschil gemaakt & ben ik meer bewust stil gaan staan bij waar & wie ik mijn tijd investeer.

Daarnaast was een waardevol inzicht dat ik kreeg tijdens een workshop, en eigenlijk het kantelpunt in mijn ondernemersleven, de geweldige Amerikaanse quote “Don’t think how can i do it, but think who can do it?“ wat in het Nederlands vertaalt naar iets in de richting van “denk niet hoe kan ik dit doen, maar denk juist wie kan dit doen?”.

Ik voelde namelijk toen ik net startte als ondernemer dat ik als de kapitein was van mijn spreekwoordelijke schip alles moest weten en ook zelf moest uitvoeren. Ik stond er niet bij stil dat elk schip ook zijn bemanning heeft & sommige mensen veel beter zijn in bepaalde zaken dan dat ik ooit zal worden. Boekhouden is daarin bijvoorbeeld niet één van mijn sterkste kanten 😉

Met dat in mijn achterhoofd ben ik aan naar mijn netwerk gaan kijken


Dan nu eindelijk over op de praktijk

Het verkopen zat er bij mij al vroeg in. Op mijn 15e betrad ik de eerste salesvloer gewapend met een headset & een flinke dosis enthousiasme. Puur dat punt zorgde er al voor dat ik 8 jaar later de kans kreeg bij een grote speler om mijn verkooptalenten tentoon te spreiden & te verbeteren.

Als 23-jarige met inmiddels 8 jaar verkoopervaring nam Olivier van Reed Elsevier mij aan om van een nieuwe afdeling binnen Reed Business een groot succes te maken.

Niet wetende dat Olivier op zijn beurt een aantal jaren later zou doorgroeien tot directeur van Marktplaats.nl. Dat feit en het punt dat ik al op jonge leeftijd veel ervaring onder mijn riem had heeft voor mij deuren geopend naar andere mogelijkheden.

Zo kreeg ik jaren later de kans om Business Coach te worden bij Winst.nl van Eelco de Boer en daardoor deel te nemen aan de verschillende business events & masterminds die zij organiseerde en faciliteerde. De contacten & kennis die ik toen heb opgedaan zijn van onschatbare waarde geweest tijdens mijn verdere carrière.



Daardoor ben ik o.a. te gast geweest bij het nummer 1 business podcast in Nederland & heb ik waardevolle marketingtips vanuit de praktijk gekregen, om er maar een paar te noemen. Tevens werk ik nog regelmatig samen met veel van de online ondernemers die ik in die tijd heb leren kennen.


Een recent voorbeeld is mijn interview met Seph, die ik nog ken als collega. Hij is zelf inmiddels succesvol online ondernemer & binnenkort komt zijn eerste boek uit getiteld “de Lean Website

 



Het mooie aan je netwerk is, zolang jij er aandacht aan blijft besteden blijft je netwerk ook doorgroeien, en gunnen ze jou op basis van jullie relatie bepaalde zaken. Dit maakt jouw businessleven een stuk gemakkelijker.

Wat die zaken of dingen precies zijn is vooraf nooit te zeggen, want je weet nooit op welke positie één van jouw kennissen gaat eindigen en wat dit voor jouw business in de toekomst kan betekenen.


En nu jij..

Wanneer je selectief gaat worden in de mensen waarin jij je tijd steekt, zal je zien dat je betere mensen om je heen gaat verzamelen, die jou op hun beurt ook weer op een hoger plan gaan brengen. Hiermee creëer je een win/win situatie voor beide partijen & ga je bouwen aan een krachtig netwerk.

En wie weet wat voor moois er dan op jouw pad zal komen

 

Succes!

 

► Beluister de Jerry van Staveren Podcast hier: de Jerry van Staveren podcast

——————————————————————————————————–
Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry. 

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/