Een belangrijk onderdeel van ondernemen is vertrouwen. Vertrouwen dat je genoeg expertise bezit om mensen van dienst te kunnen zijn, vertrouwen in je product of dienst, vertrouwen dat het goed komt & vooral vertrouwen in jezelf en jouw kennis of kunde.

Het succes van je onderneming begint namelijk bij jou. En het staat of valt dus ook bij jou.

“Als je denkt dat je iets kunt of denkt dat je iets niet kunt, je hebt altijd gelijk”
– Henry Ford

Veel ondernemers denken direct aan zelfverzekerdheid als je het hebt over vertrouwen, maar het gaat veel dieper dan dat en heeft meerdere facetten. Vertrouwen sijpelt namelijk door in alles wat we doen & heeft daarmee ook direct gevolg op de mensen die met ons in aanraking komen.

En dat vertrouwen is een fragiel bezit.


Mensen kopen niet jouw product of dienst, mensen kopen jou!

Op regelmatige basis spreek ik met ondernemers die succesvol zijn in hun branche. Ze halen goede resultaten, hebben veel tevreden klanten & weten alle in’s&out’s van hun product. Je zou dus zeggen dat ze blaken van vertrouwen.

Maar zet deze ondernemers voor een groep mensen in een zaal & zie dat vertrouwen afbrokkelen, of zet ze voor een camera en zie hun expertise wegsmelten als sneeuw voor de zon.

Veel van ons vertrouwen laten we bepalen door externe factoren, simpelweg gezegd: door andere mensen. Het vertrouwen of bijvoorbeeld die mensen in de zaal ons wel echt als expert zullen ervaren, of dat ze het wel eens zullen zijn met wat we vertellen tijdens zo’n lezing of workshop.

En wat ik persoonlijk hier het meest interessante aan vind is dat ondanks het feit dat alle expertise in huis is & de resultaten bewezen zijn in de praktijk, er voor veel ondernemers toch die onzekerheid insluipt en zij zichzelf dus klein houden.

Een goed voorbeeld hiervan is een coaching-sessie die ik enige tijd geleden hield met een dame die zichzelf klein hield door haar “omgeving”. De producten & resultaten waren goed, de klanten tevreden en toch durfde ze niet groter te denken.


Neem de controle

Een ander gebied waar dit vertrouwen terugkomt is in de pricing, oftewel de prijs die we hanteren, voor ons product of onze dienst. We voelen ons vaak comfortabel bij een bepaalde prijs. Die specifieke prijs hanteren we al een tijd & behalen we goede resultaten mee. Toch zou het vaak niet in ons opkomen om die prijs te verhogen.

Ondanks het feit dat onze expertise & ervaring wel is gegroeid sinds de tijd dat we deze prijs invoerde. Terwijl een hogere prijs benoemen voor jouw product of dienst juist zo’n vertrouwen uitstraalt.

Als je weet dat jouw dienstverlening of product echt werkt & het leven van jouw klanten oprecht beter maakt, durf dat dan ook uit te stralen.

Het Carnegie instituut heeft hier overigens een interessant onderzoek naar gedaan. Carnegie is een particuliere universiteit in Pittsburgh en wordt beschouwd als een van de beste universiteiten van de Verenigde Staten. Carnegie is een belangrijk centrum voor onderzoek, vooral op het gebied van informatica en hun conclusie was

“85% van al het financieel succes is te herleiden naar je persoonlijkheid & jouw vermogen om te communiceren, onderhandelen en de leiding te nemen. Verbazingwekkend genoeg komt maar 15% uit jouw technische kennis of expertise” – Carnegie Institute


Hou jezelf niet klein

Als ondernemer ben je de eindverantwoordelijke voor jouw business. Jij bent de stuurman, die aan het roer staat & de bestemming van jouw onderneming bepaald. Laat je hierin dus niet kleineren of tegenhouden door andere externe factoren.

Durf jezelf dus ook de volgende kritische vragen te stellen & kom erachter hoe zeker je bent van je zaak

  • Durf je jezelf bloot te geven aan een groot publiek?
  • Durf je groot te denken en maken jouw doelen je zelfs een beetje bang?
  • Ben je zo zeker van je product of dienst dat je een introductie hierin gratis durft weg te geven?

Als het antwoord hierop nee is, is het wellicht tijd om op onderzoek uit te gaan. Mocht het antwoord ja zijn, wat houdt je dan nog tegen?

 

Succes 

 

Wil jij met Jerry sparren over jouw business, neem dan hier contact op:
http://jerryvanstaveren.nl/brainstorm/


Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening. Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry. 

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/